Platform: Windows, PS4, Xbox One / Uitgever & ontwikkelaar: Remedy Entertainment / 505 Games / vanaf € 60
Bij het spelen van Control lijk je een soort van spin-off of een nog mysterieuzere versie van The X-Files binnengewandeld te zijn.
Hoofdpersoon Jesse loopt het Federal Bureau of Control (FBC) binnen. Je hebt geen idee wat die dame daar doet, en het lijkt erop dat de dame zelf ook niet zo goed weet waar ze terecht is gekomen.
Goed en wel binnen ziet ze de directeur een kogel door zijn eigen hoofd jagen en wordt ze prompt tot nieuwe directeur gebombardeerd. Het enige waar ze naar op zoek lijkt zijn is haar broer Dylan, die tijdens een vreemd verschijnsel jaren geleden is verdwenen.
Het FBC houdt zich bezig met fenomenen die niet uit deze dimensie komen, en tijdens Jesse’s zoektocht ontvouwt het verhaal zich langzaam in bizarre, mysterieuze stappen als je via nog levende personeelsleden allerlei informatie (en uiteraard missies) voorgeschoteld krijgt.
Veel personeelsleden lijken bezeten te zijn. Al snel blijkt dat er iets kwaadaardigs uit een andere dimensie tevoorschijn is gekomen. Je wapen is magisch van vorm te veranderen en je schiet, mept en later gooi en smijt je jezelf een weg door de tegenstanders.
De ene keer kun je met je pistool in de weer, de andere keer is het beter om het aanwezige meubilair naar iemands hoofd te slingeren. Je verzamelt ingrediënten om jezelf handige extra vaardigheden aan te meten en je wapen meer opties te geven.
De omgevingen zijn vaak compleet surreëel geworden door de invloed van de binnengeslopen krachten. Ondertussen is het genieten van de prachtig vormgegeven game die niet in een bepaald hokje te duwen valt.
De lipsync en animaties van de gezichten is bijzonder gedetailleerd. Wel maken de vele cryptische dialogen het wat lastig je in het hoofdpersonage in te leven. Voor de komende tijd staat er nog voldoende extra content op de planning voor deze bijzondere game.