De voordelen van AI in zelfrijdende auto’s

c't-partner
0

Kunstmatige intelligentie (AI) is de katalysator van een ingrijpende verandering in de auto- en transportindustrie. De injectie van geavanceerde rekenkracht in elk apparaat dat betrokken is bij het proces om passagiers van punt A naar punt B te vervoeren. Dat betekent dat onze voertuigen en wegen kunnen helpen om de doelstellingen van gemak en veiligheid te bevorderen, zonder afhankelijk te zijn van menselijke input. Deze revolutionaire ontwikkeling kan het meest direct worden waargenomen door de toename van autonome voertuigen oftewel zelfrijdende auto’s, en Intelligent Transport Systems (ITS), ook wel bekend als ‘slim verkeer’.

Met betrekking tot auto’s en transport is AI een overkoepelende term die een groot aantal technologieën omvat. Deze hebben allemaal tot doel om machines te helpen de wereld om hen heen ‘waar te nemen’, de betekenis van de gegevens te ‘verwerken’ en bruikbare resultaten te ‘produceren’. Daarom hoor je vaak termen als ‘computervisie’ of ‘deep learning’ terugkomen in discussies over AI. High-performance computing (HPC) en edge-computing spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling en inzet van deze oplossingen.

Nu we het tijdperk naderen waarin AI klaar is om het stuur over te nemen, is het van belang om te realiseren dat dit een snel ontwikkelende markt is. Gedurfde, nieuwe doorbraken kunnen het landschap van de ene dag op de andere veranderen. We bekijken hier de twee belangrijkste AI-innovaties van deze sector – zelfrijdende auto’s en ITS – evenals de tools die je kunt gebruiken als je op zoek gaat naar je eigen kansen.

AI in zelfrijdende auto’s

SAE International heeft 6 niveaus van automatisering geïdentificeerd, waarbij niveau 0 geen automatisering en niveau 5 volledige automatisering is. Niveaus 1 tot 4 staan respectievelijk voor bestuurdersassistentie, gedeeltelijke automatisering, voorwaardelijke automatisering en hoge automatisering. Ontwikkelaars bevorderen de automatisering van zelfrijdende auto’s door het AI-model te ‘trainen’ met de gelabelde gegevens die verzameld worden door verschillende soorten sensoren, waaronder camera’s, radar en lidar. De AI moet uiteindelijk in staat zijn om alle objecten te herkennen die het op de weg kan tegenkomen, van voetgangers tot verkeersborden tot andere auto’s, zelfs wanneer het wordt blootgesteld aan ongelabelde gegevens in een echte situatie.

zelfrijdende auto’s training

Omdat de AI een enorme hoeveelheid gegevens moet ‘bestuderen’ en omdat veel van de gegevens in grafische vorm zijn, zijn servers met geavanceerde grafische verwerkingseenheden (graphics processing units, gpu’s) die parallel kunnen rekenen essentieel in het trainingsproces. De G-serie GPU-servers van GIGABYTE zijn gespecialiseerd in gpu-versnelling. De G593-SD0 en G593-ZD2, die respectievelijk Nvidia’s HGX H100 8-gpu computingmodule integreren met 4e generatie Intel Xeon Scalable- of AMD EPYC 9004-cpu’s, behoren tot de krachtigste AI-supercomputerplatforms op de markt.

Straattests en toepassingen

Het proces waarbij een AI-model gebruikmaakt van zijn training om te reageren op nieuwe input staat bekend als inferentie. Dat is wat een zelfrijdende auto doet wanneer hij in het echt over de weg rijdt: hij neemt de informatie die een reeks sensoren verzamelt en voert die in het vooraf getrainde model in, om zo instructies te genereren voor zijn besturingssysteem. Gegevens uit de inferentiefase kunnen ook worden gebruikt in een opvolgende trainingsronde om de AI te blijven verbeteren.

Tijdens de inferentiefase kunnen de computing-onderdelen zich aan boord of op afstand bevinden. De GIGABYTE E-Series Edge Servers zijn met name geschikt voor edge-computingscenario’s waarbij het van belang is dat berekeningen zo dicht mogelijk bij de bron van de gegevens plaatsvinden om latentie en bandbreedtegebruik te beperken. Dankzij GIGABYTE’s zelf ontwikkelde thermische oplossingen en behuizingsontwerp kunnen geavanceerde processors worden ingezet in compacte servers met een hoge dichtheid. GIGABYTE biedt de Automated-Driving Control Unit (ADCU), een embedded in-vehicle computing-oplossing, het AI mobile edge-computingplatform in het voertuig, evenals de ARM-gebaseerde In-Vehicle Telematics Control Unit (TCU) om real-time communicatie en fleet-management mogelijkheden te bieden.

zelfrijdende auto’s onderdelen

Simulaties om veiligheid te garanderen

Voordat zelfrijdende auto’s de weg op kunnen, moeten er uitgebreide tests worden uitgevoerd. Een manier om dit te doen is door middel van computersimulaties. Extreem nauwkeurige modellen – ‘digitale tweelingen’ als het ware – kunnen wegomstandigheden en verkeersstromen nabootsen voor testdoeleinden. Om te zorgen dat het model nauwkeurig is, moeten een aantal gegevensparameters worden verzameld via sensoren langs de weg in steden en snelwegen. De belangrijkste parameters zijn het aantal voertuigen, de afstand tussen voertuigen en de snelheid van voertuigen.

Net als de meeste apparaten voor cloud-computing gebruiken sensoren langs de weg RISC-gebaseerde computerchips, die als voordeel hebben dat ze minder energie verbruiken. Om modellen voor verkeersstromen efficiënter te ontwikkelen, is het gunstig om met servers te werken die dezelfde computertaal ‘spreken’. De ARM-servers van GIGABYTE zijn gebouwd rond ‘cloud-native’, RISC-gebaseerde ARM-processors. Dit spaart niet alleen een compiler uit die tussen machines moet ‘vertalen’, maar de aard van RISC betekent ook dat elke afzonderlijke processor over meer cores kan beschikken, waardoor de prestaties toenemen tegen een lagere TCO.

AI-gebaseerd ecosysteem

De AI-golf zorgt niet alleen voor een revolutie in de autosector, maar heeft ook aanzienlijke gevolgen voor onze algehele transportsystemen. Het is immers logisch dat een kunstmatige intelligentie die slim genoeg is om auto’s te besturen, ook nummerplaten kan lezen en tolstations kan beheren. In de toekomst is het onvermijdelijk dat AI ook steeds meer van dergelijke administratieve taken op zich zal nemen.

De cijfers en letters op nummerplaten herkennen via computer vision, zoals bij parkeerplaatsen of tolpoortjes op snelwegen, is een goed voorbeeld van AI-inferentie. De hoeveelheid input daarbij kan enorm zijn. Een krachtige AI-inferentieserver, zoals de GIGABYTE G293-Z43, is zeer geschikt voor deze taak. Zijn ultradichte configuratie van 16 AMD Alveo V70-kaarten in een 2U-chassis biedt maximale versnelling met een minimale fysieke voetafdruk en latentie.

GIGABYTE G293-Z43

Met een ultradichte configuratie van 16 AMD Alveo V70-kaarten in een 2U-chassis, biedt de GIGABYTE G293-Z43 maximale versnelling met een minimale fysieke voetafdruk en latentie.

Een netwerk van apparaten

Een andere belangrijke rol die AI kan spelen in intelligente transportsystemen is het ondersteunen van apparaten binnen het slimme verkeersnetwerk. Verschillende elementen van onze steden en straten, zoals elektriciteitspalen, verkeerssignalen en bushaltes, kunnen allemaal deel gaan uitmaken van de steeds groter wordende AI-infrastructuur.

GIGABYTE ADCU-3-100

Dankzij het ruime aanbod aan I/O-poorten van GIGABYTE’s AI Mobile Edge Computing Platform betekent dat het in vrijwel elke omgeving kan worden ingezet.

Een veelzijdig edge-computingplatform of een krachtig embedded-systeem is de beste manier om kunstmatige intelligentie in te zetten in zulke scenario’s. GIGABYTE’s AI Mobile Edge Computing Platform is de aanbevolen oplossing voor de meeste installaties langs de weg. Dankzij de eenvoudige uitbreidbaarheid kunnen meer versnellers worden toegevoegd, terwijl het ruime aanbod van I/O-poorten betekent dat het in vrijwel elke omgeving kan worden ingezet. De AI kan zowel bestuurders als voetgangers voorzien van de laatste verkeersupdates en kan ook rapporteren aan een controlecentrum zodat beheerders aanpassingen kunnen doen op macroniveau.

GIGABYTE biedt ook industriële moederborden en embedded IoT-oplossingen binnen deze sector. Opvallende kenmerken van deze producten zijn een breed temperatuurbereik, laag energieverbruik en uitstekende connectiviteit. Verwerkingssnelheid is ook geen ondergeschoven kindje, want GIGABYTE’s oplossingen bieden inferentieversnelling voor edge-computing, waardoor kunstmatige intelligentie breed kan worden ingezet in de auto- en transportindustrie.

Waarom GIGABYTE?

Als je deel wilt uitmaken van de AI-revolutie die de auto- en transportsector overspoelt, heb je een aanbieder nodig die de meest geavanceerde AI-oplossingen beschikbaar stelt en tegelijkertijd de kennis in huis heeft en deze deelt over hoe de nieuwe methoden effectief kunnen worden ingezet. GIGABYTE, een toonaangevende leverancier van computerhardware en een gerenommeerde pionier in de technologie-industrie, is de partner die je nodig hebt op je AI-reis.

 

 

Deel dit artikel

Lees ook

AI-server: de juiste keuze maken

De aanschaf van servers die geschikt zijn voor AI-toepassingen is een prioriteit geworden . In deze techguide van GIGABYTE nemen we je mee door de bel...

De voordelen van High Performance Computing optimaal gebruiken

Steeds meer instellingen en bedrijven maken gebruik van ‘High Performance Computing’. Maar wat is het en hoe kun je het optimaal in je bedrijf inzette...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er