Klassieke office software en hun online versies hebben meestal maar beperkte mogelijkheden voor teams om gezamenlijk aan projecten te werken. Een aantal tools uit een nieuwe softwarecategorie laat zien dat het stukken beter kan dan de oplossingen die bijvoorbeeld Microsoft Office en Google Docs aanbieden. Deels zit de ontwikkeling van die tools nog in een beginfase, maar desondanks zijn ze al best een blik waardig.
Kantoorwerk is de afgelopen jaren fundamenteel veranderd. In een tijd waar alles via netwerken en internet met elkaar verbonden is, werken complete teams gezamenlijk aan documenten, plannen ze projecten en organiseren ze de gezamenlijke workflow via internet. De traditionele kantoorsoftware loopt echter uit de pas met die ontwikkeling. De gemiddelde kantoormedewerker gebruikt nog steeds een aparte tekstverwerker voor zijn teksten, een spreadsheetprogramma om berekeningen te maken, een personal-information-manager om vergaderingen te plannen en e-mail om alles met collega’s af te stemmen. Dat is de afgelopen twintig jaar eigenlijk onveranderd gebleven. Om bij een project overzicht over alles te kunnen houden, ben je continu tussen verschillende programma’s heen en weer aan het schakelen. Microsoft heeft in zijn Office-programma’s wel verschillende teamfuncties ingebouwd voor het samenwerken aan documenten, maar vooralsnog zijn de programma’s gescheiden gehouden. De workflow is feitelijk onveranderd gebleven sinds de tijd vóór internet, toen documenten werden gemaakt met het doel ze uiteindelijk geprint op papier af te leveren.
Een paar start-ups zijn op die situatie ingesprongen en aan de slag gegaan om nieuwe tools van de grond af aan op te bouwen. Het doel is om moderne officesoftware te ontwikkelen waarbij het samenwerken in een team en het publiceren op internet centraal staan. Daarbij valt het op dat veel van de designers vroeger ontwikkelaars waren bij Microsoft, Google of Facebook. Ze hebben als uitgangspunt om af te stappen van de opdeling in verschillende programma’s en gebruikers de mogelijkheid te bieden om complexe informatie uit teksten, tabellen, diagrammen, agenda’s, checklists en video’s in één enkel document te combineren. Daarmee vervalt het continu wisselen tussen verschillende programma’s en online diensten. De functionaliteit is specifiek gericht op online gebruik en biedt veel meer dan pure notitieprogramma’s doen. Documenten die je ermee maakt, worden in de cloud op servers van de producenten opgeslagen en gedragen zich als zelfstandige apps die je interactief kunt gebruiken. Daarmee kunnen teamleden het hele traject binnen een document of werkveld beheren en de voortgang volgen.