Zelfrijdende auto’s leren nu in het stadsverkeer. Google’s “Self-Driving Cars” leren om te gaan met wegwerkzaamheden en het richting aangeven met de hand door fietsers. Het doel is om in de toekomst op de wegen minder kans op ongelukken te krijgen.
Inmiddels lukt het Google’s zelfrijdende auto’s nu ook om complexe situaties in stadsverkeer de baas te kunnen. Het bedrijf publiceerde een blogpost met een status update van het project “Self Driving Car”. Het wagenpark heeft inmiddels meer dan een miljoen kilometer afgelegt, waarvan enkele duizenden km in de Californische stad Mountain View, het hoofdkwartier van Google. De software kan nu omgaan met moeilijke situaties die ze zelfs twee jaar geleden nog niet zouden aankunnen, schrijft projectleider Chris Urman.
Het meest verwarrende stadsverkeer was vrij voorspelbaar voor de computer. Honderden weggebruikers en verkeerstekens werden op hetzelfde tijdstip waargenomen, zoals voetgangers , verkeersborden , handsignalen van fietsers of tekenen van verkeersleiders. Ook met de kans op onverwachte gedragingen wordt rekening gehouden , zoals de kans dat een voertuig een rood licht negeert of een voetganger die plotseling de weg oversteekt (“Jaywalking”).
Een video toont een ritje met de autonome auto door de stad. De auto passeert op een druk kruispunt enkele voetgangers en fietsers en herkent veranderingen in de wegbelijning. Ook herkent de auto tijdelijke verkeersborden bij wegwerkzaamheden. De uitgestoken hand van een fietser interpreteert hij correct, zelfs nadat de fietser nog eens van gedachte verandert.
In de cockpit van een “Self- Driving Car” door het stadsverkeer. Een bestuurder is er altijd en grijpt in als het nodig mocht zijn.
Op dit moment zit er, net als voorheen, een man achter het stuur die ingrijpt wanneer dat nodig mocht zijn. Er zijn nog veel problemen op te lossen voordat de auto in een andere stad kan gaan rijden. Google beschouwt zijn in 2010 gelanceerde project als een bijdrage aan filevrije binnensteden en een bijdrage aan minder ongelukken op kruispunten. Hoewel het in 2011 betrokken was bij een kop-staartbotsing was op dat moment het voertuig onder menselijke controle aldus het bedrijf. (TIW/ple)