Vanaf vrijdag 28 januari hebben consumenten een vrije routerkeuze. Door de nieuwe regelgeving van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kunnen internetproviders het gebruik van specifieke standaardmodems niet meer voorschrijven.
Vrije routerkeuze: internet- en Wi-Fi-behoefte zelfstandig invullen
Een half jaar geleden werd de beleidsregel gepubliceerd, maar de internetproviders kregen een half jaar uitstel om de eigen huishouding hierop aan te passen. “Consumenten en bedrijven mogen hun eigen modems en routers aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. Deze mogelijkheid om zelf te kunnen kiezen is vastgelegd in Europese regels. De ACM is aangewezen als toezichthouder op deze regels. Met de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geeft de ACM duidelijkheid over haar uitleg van de regels”, aldus de ACM op 27 juli 2021.
AVM, fabrikant van de bekende FRITZ!Box-modemrouters, is blij met de nieuwe regelgeving en heeft een uitgebreid portfolio van modemrouters en een speciale website vol informatie, die consumenten helpt bij hun keuze, gereed. Vrije modemkeuze biedt consumenten de kans een modemrouter te kiezen, die beter aansluit bij hun specifieke internet- en Wi-Fi-wensen en die toegang geeft tot functionaliteits- en beveiligingsupdates.
Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Router als smart hub
Tot op heden moeten consumenten in veel gevallen een specifieke modem of router van de provider voor hun kabel-, DSL-, glasvezel- of mobiele aansluiting gebruiken. Deze apparatuur sluit niet altijd aan bij de diverse eisen van consumenten. Zeker nu veel mensen thuiswerken en/of thuisleren, is een betrouwbare internetverbinding en stabiel Wi-Fi belangrijker dan ooit. Maar ook gameliefhebbers of mensen met Smart Home’s of smart gardens hebben verschillende connectiviteitseisen.
Eric van Uden (AVM), zegt over de nieuwe regels: “In beginsel is het vooral belangrijk dat er sprake is van een keuze. Vanaf 28 januari zijn consumenten niet meer afhankelijk van standaardmodems van providers, maar kunnen ze zelf bepalen welke modemrouter het beste past bij hun huishouden en behoeften. Dit biedt hen de mogelijkheid om te kiezen voor meer innovaties, functionaliteiten en updates. Met onze FRITZ!Boxen werken we continu aan snelle, stabiele en veilige internetaansluitingen en intelligente thuisnetwerken. Innovaties en updates stellen we kosteloos beschikbaar aan klanten. En dat geldt ook voor securityupdates. Nu krijgen consumenten toegang tot de nieuwste functies en securityupdates die perfect passen bij hun internetbehoeften. Ons brede aanbod modemrouters biedt voor elke wens een oplossing.”
Meer mogelijkheden in huis met vrije routerkeuze
Doordat standaardmodems niet altijd voldoen aan hun eisen, zijn consumenten bereid te investeren in een innovatieve router. Denk aan routers die ouderlijk toezicht bieden, waarbij de Wi-Fi automatisch uitschakelt voor de kinderen wanneer ze naar bed gaan of huiswerk maken, of het toewijzen van meer bandbreedte aan bepaalde apparaten. Bijvoorbeeld aan de laptop van diegene die thuiswerkt en veel videobelt, of de gamer binnen het huishouden, die een zo laag mogelijke ping wil. De modem met een geïntegreerde router biedt een combinatie van intelligente software voor het aansturen van multimedia en smart home-toepassingen. Op die manier kan de consument besparen op de totale aanschafkosten. Verder heeft één apparaat met alle functies een lager stroomverbruik en vraagt dit minder installatie- en beheerwerk.
Instellingen router gaan altijd mee
Naast de keuzevrijheid, meer innovaties, meer functionaliteiten en regelmatige updates geniet de consument nog van een bijkomend voordeel: vijf jaar garantie op de modemrouter en bij verhuizing of bij keuze voor een nieuwe provider kan de modemrouter behouden blijven. Omslachtig het thuisnetwerk of de WLAN-instellingen opnieuw configureren is dan niet meer nodig, mits de bandbreedtetechnologie overeenkomt. Alle instellingen zoals het ouderlijk toezicht of meer bandbreedte voor een gebruiker blijven behouden.
Voor consumenten die zich willen oriënteren, zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste of er thuis een kabel-, DSL-, glasvezel- of mobiele verbinding beschikbaar is, en ten tweede wie de provider is. Dat is bepalend voor de selectie van een modemrouter die bij de specifieke vraag of behoefte past.
Kunnen jullie – nu in Nederland de strijd is gestreden – de Belgen geen handje helpen? Hier lijkt het onderwerp nog niet eens op tafel te liggen.
Mooi is dat. Ik mis in de “ Speciale website met informatie” Ziggo als provider. Heeft dat een reden?