Waar concurrenten als Garmin, Timex, Nike of Suunto al jaren sporthorloges met een geïntegreerde gps-ontvanger aanbieden, maakte Polar tot nu toe sporthorloges met een losse gps-module. Dit heeft als voordeel dat het horloge zelf een stuk minder groot is en ook lichter uitvalt. Anderzijds heeft een externe sensor als nadeel dat je weer een extra onderdeel hebt om op te laden. Zul je bovendien net zien dat je op vakantie wel je horloge bij hebt, maar de gps-module nog in je sporttas zit.
De “RC3 GPS” is dan ook een fikse koerswijziging. Het model zou kaal ca. 230 euro kosten en als set met hartslagmeter 280 euro. Omdat Polar met de RC3 GPS officieel mikt op “recreatieve lopers en fietsers”, kun je een loopsensor (bijvoorbeeld voor training in een hal of voor het meten van je pasfrequentie) en fietssensor (trapfrequentie en snelheid) aankoppelen. Als draadloze communicatiemethode wordt Polars eigen 2,4-GHz-systeem W.I.N.D. gebruikt. Hierdoor is het ook mogelijk om de hybride borstband met hartslagmeter van het bedrijf te gebruiken, die parallel op 5 kHz werkt.
Je kunt de RC3 GPS niet gebruiken voor zwemtrainingen, onder de douche of in bad, aangezien de waterbestendigheid volgens IPX7 alleen bescherming biedt tegen waterspetters, zweet en regendruppels. De accu wordt opgeladen via een USB-kabeltje, dat je ook gebruikt om het horloge met je Windows-pc of Mac te verbinden. Zodoende kun je verzamelde trainingsgegevens naar de portal polarpersonaltrainer.com uploaden, waar je ze kunt analyseren. Het hortloge zelf is bovendien uitgerust met zogenaamde “Smart Coaching”-functies en beschikt ook over een Fitness Test. Aan de hand van de zogenaamde “Running Index” kun je de ontwikkeling van je loopprestaties volgen, bovendien krijg je aan het eind van je training met de functie “Trainingseffect” direct feedback.
Polar RC3 GPS gebruikt het Wide Area Augmentation System (WAAS). WAAS is een extreem nauwkeurig navigatie systeem in North America.
Volgens mij zijn er WAAS landstations in Europa dus krijgt de RC3 geen signalen terug en blijft dus zoeken.
Waarschijnlijk is hij dus onbruikbaar buiten Europa!
Graag feed back want ik ben erg nieuwsgierig of dit ook zo is.
WAAS wordt ook in Europa toegepast als EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service), maar is vooral bedoeld voor het vliegverkeer. Er zijn wel verschillende satellieten en grondstations in Europa beschikbaar (zie ook Wikipedia hierover), maar het nut is vrij beperkt en in Noord-Europa soms zelfs nadelig ivm accuduur, positioneringstijd en nauwkeurigheid. Ik kon zo snel geen documentatie vinden op de Polar-site maar ik vermoed dat je WAAS/EGNOS in het menu wel kunt uitschakelen.