Steeds meer games kunnen raytracing gebruiken voor fraaiere graphics, zelfs game-klassieker Minecraft is er nu met raytracing. Met de huidige GeForce-drivers werkt raytracing niet alleen op GeForce-RTX-kaarten, maar ook op veel GTX-kaarten. We hebben eens gekeken welke prestaties je mag verwachten op die ‘goedkopere’ grafische kaarten.
Raytracing geldt al heel lang als de heilige graal van computergraphics. Je kunt er virtuele werelden mee creëren die een ontzettend realistische indruk maken. Er is echter één probleem: die techniek vergt ontzettend veel rekenkracht. Vroeger was raytracing daarom niet in computergames te gebruiken, maar bleef dat voorbehouden aan dure product-renderings of bioscoopfilms als Toy Story.
Ook de blok-graphics van Minecraft ogen realistischer met raytracing.
En toen kwam Nvidia eind 2018 met zijn grafische kaarten van de RTX 2000-serie, alias Turing. Met zijn ingebouwde zogeheten raytracing-cores zou die kaart elke moderne pc van realtime raytracing voorzien. De Nvidia-marketingmachine bestempelde DirectX Raytracing, of kortweg DXR, die de RT-cores leveren daarom als de grootste innovatie van de afgelopen 15 jaar. In het begin konden, of beter gezegd mochten, alleen de RTX-kaarten met hun raytracing-cores de weinige DXR-demo’s en -games weergeven.
Maar Microsofts uitbreiding van de DirectX-API vereist niet eens speciale cores. Met de juiste driverondersteuning van Windows 10 kan iedere DirectX 12-compatibele kaart, dus ook die van AMD en Intel, via state-objects in conventionele compute-shaders DXR gebruiken. Nvidia bracht al bij de GeForce-driver 425.31 zo’n driver uit. Voordat de RTX-kaarten beschikbaar waren, kon alleen de gruwelijk dure Titan V DXR via zijn shader-cores laten lopen. Zo hoefden de ontwikkelaars hun raytracing-code in elk geval niet volledig in het luchtledige te schrijven en te optimaliseren.
Tegelijk met de drivers kwamen er voor geïnteresseerde gebruikers een paar raytracing-demo’s beschikbaar. Daarbij gaat het om de al bekende en in het Star-Wars-universum gepositioneerde Elevator-demo, en de twee gamedemo’s Atomic Heart en Justice. Samen met de benchmark 3DMark Port Royal en de drie games Shadow of the Tomb Raider, Battlefield V en Metro: Exodus zijn er zeven kant-en-klaar gecompileerde voorbeelden voor DirectX Raytracing. Daar komt dan nog de Quake 2-mod ‘q2vkpt’ bij, die op de open 3D-interface Vulkan is gebaseerd – ook al gebruikt die eigenlijk de raytracing-variant Pathtracing (die ook voor Minecraft wordt gebruikt).