Met een Radeon of GeForce koop je altijd een heel pakket aan technische of door drivers ondersteunde functies, naast een bepaalde hoeveelheid gameprestaties. Bij Nvidia’s GeForce gaat het onder meer om de combinatie Deep-Learning Super Sampling (DLSS) voor het gladstrijken en opschalen van randen en de tensorcores die daarvoor worden gebruikt – en die bij de Radeon-kaarten ontbreken.
Als je kunt leven met af en toe wat beeldfouten en soms wat mindere beeldscherpte, verbetert DLSS de prestaties in ondersteunde games enorm. Bij Metro Exodus haalt de RTX 3090 70 fps met Ultra HD, de RTX 3070 in WQHD minstens net de 50. Zelfs Control wordt veel vloeiender met respectievelijk 60 en 39 aan gemiddelde fps.
Raytracing en Nvidia
Raytracing is momenteel ook een Nvidia-domein, aangezien de RTX 3000-kaarten al de tweede generatie is met de benodigde hardware. En vrijwel alle titels op de markt die raytracing gebruiken, zijn geoptimaliseerd voor de hardwaremogelijkheden van de GeForce-kaarten en draaien beter oftewel sneller.
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077 is inmiddels ook begonnen met raytracing voor de nieuwe AMD-kaarten, maar geen enkele kaart (Nvidia of AMD) krijgt die game volledig maxed-out op 4K met raytracing beter draaiend dan een diashow.
World of Warcraft en Dirt 5
De online multiplayer-game World of Warcraft en de racesim Dirt 5 zijn gemaakt in samenwerking met AMD en maken gebruik van minder uitgebreide, optionele raytracing-effecten, zodat ze ook zeer goed draaien op de RX 6000-kaarten.
De komende consoleports zullen meer rekening houden met AMD, aangezien de grafische units van de XBox Series S/X en PlayStation 5 verwant zijn aan die van de RX-6000-reeks.
Smart Access Memory – SAM
Aan de positieve kant voor AMD is er een technologie die Smart Access Memory heet, kortweg SAM. Dat is de marketingnaam van de PCI Express-optie resizable BAR (Base Address Register), die AMD al meer dan 10 jaar geleden samen met Hewlett-Packard heeft ingediend bij de verantwoordelijke standaardisatiecommissie PCI-SIG – toen nog voor PCIe 2.0.
Met SAM krijgt de hoofdprocessor toegang tot het volledige grafische geheugen, wat kan resulteren in merkbaar betere gamingprestaties. Eerste tests toonden een 15 procent hogere gemiddelde fps bij Assassin’s Creed Valhalla en bijna 7 procent meer fps bij Shadow of the Tomb Raider. SAM moet worden gebruikt door de grafische kaart en de driver en ook worden ondersteund en geactiveerd door het BIOS van het moederbord en theoretisch de processor.
Steeds meer fabrikanten willen geschikte BIOS-versies leveren voor Intels LGA1151v2/ 1200 en AMD’s AM4-platform. Ook Nvidia heeft sinds eind maart die technologie aangezet voor de 3000-serie grafische kaarten.