Van oudsher is Outlook helemaal niet bedoeld om als team e-mails in gedeelde postvakken af te handelen. Maar als je het daar toch voor wilt gebruiken, zijn er wat trucjes waarmee je orde in de chaos kunt scheppen.
Outlook ‘denkt’ in afzonderlijke postvakken die los van elkaar staan en elkaar over en weer berichten toesturen. Mensen die nauw samenwerken, schrijven dagelijks stapels e-mails, alleen al om elkaar op de hoogte te brengen van de inhoud van andere mails. Het is dan ook geen wonder dat iedereen continu klaagt over overstromende inboxen.
Het goede nieuws is dat het ook anders kan. Als je een klein beetje in Outlook duikt en minder bekende functies gebruikt, kun je veel informatiestromen bij het gebruik van zowel gedeelde als normale postvakken flink verbeteren. Het slechte nieuws is dat dit alleen werkt met Exchange-accounts en niet met IMAP-mappen.
Als je met meerdere mensen samen een postvak beheert, moet je veel afspraken maken. Alleen zo blijven alle collega’s op de hoogte. Dat is meestal het geval als bedrijven geen klassieke CRM-tool (Customer Relationship Management) gebruiken. In plaats daarvan komen veel inkomende e-mails binnen in de inbox van de globale ‘info@…’- of ‘support@…’-adressen. Zo’n postvak is dan bij meerdere mensen naast dat van henzelf ingesteld.
Je hebt dus een goede, snelle en handige manier nodig om direct in de inbox aan te geven hoe het met de afhandeling van een mail gesteld is. Met gerichte markeringen krijg je meer overzicht in de inbox. Met de hier beschreven methode kun je Outlook in je team als een soort kanbanbord gebruiken. Ook gespreksnotities – direct in de mail opgeslagen of als digitale dossieraantekening – helpen het teamwork verder. Alle in het artikel genoemde stappen om postvakken aan te passen hoef je slechts eenmalig door te voeren. Ze horen bij het postvak en niet bij de client. Alle collega’s die bij het account kunnen, zien de veranderingen op z’n laatst als ze Outlook opnieuw opstarten.
Categorieën voor dynamische kenmerken van e-mails
Je kunt niet alleen taken en afspraken aan een categorie toewijzen. Ook mails kun je met deze functie makkelijker organiseren door bijvoorbeeld een kleurcoderingssysteem in te voeren. Bovendien kun je de inbox gesorteerd op categorieën laten weergeven. Categorieën werken het best als de aanwijzingen voor afhandeling altijd hetzelfde zijn, bijvoorbeeld ‘order binnen’, ‘bespreken’ of ‘op de agenda’. Sinds Outlook 2007 hebben de categorieën namen als ‘Categorie Geel’ en ‘Categorie Rood’. Je kunt die namen naar believen aanpassen en extra categorieën toevoegen. Outlook biedt 25 kleuren. Je kunt ze ook voor verschillende categorieën gebruiken om grotere thema’s overzichtelijker te structureren. Zo kun je alle categorieën die te maken hebben met het binnenhalen van opdrachten aan de kleur rood toewijzen en alle support-categorieën onder geel laten vallen.
Je bereikt de categorie-instellingen via ‘Start / Categoriseren / Alle categorieën’. Outlook houdt trouwens voor elk postvak een eigen categorielijst bij. Als je dus naast je persoonlijke postvak ook nog een gezamenlijk postvak ingesteld hebt, heb je twee verschillende lijsten met categorieën. Zo kun je voor je persoonlijke account andere categorieën hanteren dan voor het teamaccount. Om nog meer orde in de categorieën aan te brengen, kun je er speciale tekens voorzetten, bijvoorbeeld een hekje of uitroepteken. Outlook sorteert de lijst namelijk alfabetisch. Daardoor komen categorieën die met zulke tekens beginnen bovenaan te staan. Het is belangrijk dat je de onderverdeling niet al te gedetailleerd maakt. Dan levert het te veel gedoe op.
Overzichtelijk
De functie Snelklikken is handig om e-mails zonder omweg via het menu te kunnen toewijzen aan de meest gebruikte categorie. Je kunt zelf kiezen welke categorie je daarvoor gebruikt: ‘Start / Categoriseren / Snelklikken instellen’. Door op de rechthoek in de kolom ‘Categorieën’ te klikken, wijs je de ingestelde categoriekleur aan de betreffende e-mail toe. Om een andere categorie te kiezen, rechtsklik je op de rechthoek of je klikt in het menulint ‘Start’ op de knop ‘Categoriseren’.
Als je in je inbox geen kolom ‘Categorieën’ ziet, kan het zijn dat je de weergave op ‘Compact’ hebt staan. Wissel dan onder ‘Beeld / Weergave wijzigen’ naar ‘Enkel’. In de standaard instelling geeft Outlook tien kolommen. Als je rechts naast de inbox het e-mailvenster open hebt, zijn de kolommen in de inbox nauwelijks te ontcijferen. Verwijder kolommen die je niet nodig hebt daarom via ‘Beeld / Weergave-instellingen / Kolommen’ of schakel het mailvenster uit onder ‘Beeld / Leesvenster’.
Je haalt het meest uit het categoriseren als je de inbox op categorie gegroepeerd laat weergeven. Klik daarvoor twee keer achter elkaar (niet dubbelklikken) op de kolomkop ‘Categorieën’. Dan komen alle mails met een toegewezen categorie gegroepeerd bovenaan de lijst te staan.
Kanban met Outlook
Als je meerdere categorieën aan een mail toewijst, komt hij in de gegroepeerde weergave in alle betreffende groepen terug. Als je een e-mail van de ene categorie naar een andere sleept, krijgt hij de doelcategorie toegewezen. Die functie moet je wel voorzichtig gebruiken. Bij het verslepen worden alle eerder toegewezen categorieën namelijk vervangen door de doelcategorie. Dat maakt het wel een handige methode om mails te ‘ontcategoriseren’. Je sleept ze dan simpelweg naar de groep niet gecategoriseerde e-mails. Dat kan ook met een complete categoriegroep als je die bij de groepskopregel vastpakt. Als je de groeperingsweergave niet geactiveerd hebt, kies je in het contextmenu van de e-mail ‘Alle categorieën wissen’.
Je kunt de groeperingsweergave weer opheffen door op de kolomkop ‘Ontvangen’ te klikken. Dan ziet de inbox er weer uit zoals je gewend bent. Met twee keer klikken op de kop ‘Categorieën’ is de gegroepeerde weergave weer terug. Omdat dat zo makkelijk gaat, kan het heel nuttig zijn om per afhandelingsfase van weergave te wisselen.