De HTC Vive Pro biedt een hogere resolutie en een comfortabelere fit dan zijn voorganger. Maar dat maakt hem wel fors duurder.
VR-headsets geven nog steeds een ‘wow’- effect, maar de beperkte resolutie en het screendoor-effect plus niet lekker zitten blijven vervelend. HTC heeft deze punten aangepakt met de HTC Vive Pro. Deze heeft oled-displays die per oog 1440 × 1600 pixels weer kunnen geven in plaats van 1080 × 1200.
Bij de eerste Vive zag je nog de kleurige subpixels, maar bij deze nieuwe versie zijn ze vrijwel compleet verdwenen. Het screendoor-effect zie je nog wel lichtjes, maar over het algemeen is het beeld duidelijk beter. De grotere hoeveelheid pixels heeft echter ook een nadeel: je hebt een krachtigere grafische kaart nodig.
Meer comfort
Het zichtveld is nog steeds 110 graden. Het vizier is wel een paar millimeter verbreed, en dat is goed nieuws voor brildragers. Het zitcomfort verschilt echter per persoon. In de Pro zit de koptelefoon met bevestiging nu ingebouwd. Hierdoor zet je het gevaarte makkelijker op en af. Helaas is het vizier niet omhoog te klappen.
Draadloos is de headset niet, je moet er nog bijna 5 meter aan kabel aan knopen. Wel is de kabel wat dunner. In de voorkant zitten twee camera’s in plaats van één, maar tot nu toe worden ze nog niet door software ondersteund. Alhoewel de Pro beter beeld en meer comfort biedt, is de prijs behoorlijk pittig. Vooral als je bedenkt dat er geen basisstations of controllers bij zijn inbegrepen.
(Alieke van Sommeren)
HTC Vive Pro | |
VR-headset voor Steam | |
Fabrikant | HTC, www.vive.com |
Systeemeisen | Windows vanaf 8.1, Steam-client |
Aansluitingen | USB 3.0, DisplayPort 1.2 |
Hardware-eisen | Core i5-4590 of AMD FX 8350, Geforce GTX 1060 of Radeon RX480, 2 Vive-basisstations, 2 Vive-controllers
(niet meegeleverd) |
Prijs | vanaf € 880 |