“The future of coding is no coding at all”, is een uitspraak van Chris Wanstrath, CEO van GitHub. Deze quote geeft precies de essentie van een no-code platform weer. Een no-code platform biedt mogelijkheden om applicaties te ontwikkelen zonder dat je daarbij ingewikkelde codes hoeft te schrijven.
Onderzoeksbureau Gartner verwacht dat in 2024 ruim 75% van de applicaties tot stand komt door gebruik te maken van een low-code of no-code platform. Tijd om ons eens te verdiepen in no-code platforms. In dit blogartikel leggen we uit wat no-code precies is en hoe het werkt. Ook vertellen wij je wat de verschillen tussen low-code en no-code zijn en wat de belangrijkste voordelen van een no-code platform zijn.
Wat is no-code?
Op de traditionele manier een applicatie ontwikkelen is duur en een tijdrovende klus. Het is intensief werk dat om uiterste nauwkeurigheid en concentratie van de developer vraagt. Elke regel code moet handmatig ingevoerd worden.
Vandaag de dag is het ontwikkelen van een applicatie een stuk makkelijker. Een no-code platform biedt mogelijkheden en middelen om softwaretoepassingen te ontwikkelen zonder daarbij ingewikkelde codes te hoeven schrijven. Sterker nog; er komt geen code aan te pas. Dat betekent dat deze ontwikkelmethode citizen developers (experts die uitgebreide kennis hebben over het onderwerp, maar geen IT-specialisatie hebben) in staat stellen om software en applicaties te ontwerpen, zonder dat ze enige kennis van programmeren hoeven te hebben.
Een voorbeeld van een no-code platform is Betty Blocks, een Nederlandse scale-up die laatst een financiering van 33 miljoen dollar heeft binnengehaald, wat ze zullen gebruiken om het platform verder te ontwikkelen.
Hoe werkt no-code?
Kenmerkend voor no-code software is de visuele ontwikkelingswijze. Gebruikers hebben toegang tot een digitale bibliotheek vol functionele elementen. Middels drag & drop plaatst de gebruiker de benodigde elementen in een visuele workflow. Zo kan meteen een bruikbaar prototype worden gebouwd die op allerlei devices kan worden gedraaid.
In het no-code platform kan de gebruiker de eerste versie wijzigen, bijstellen en optimaliseren. Op deze manier kan op een eenvoudige manier een geavanceerde app worden gebouwd.
Wat is het verschil tussen low-code en no-code?
Low-code is een term die waarschijnlijk een stuk bekender in de oren zal klinken. Low-code is de voorloper van no-code. Met low-code kun je al sneller en makkelijker programmeren, maar hierbij is nog wel code vereist. Om een applicatie te ontwikkelen met low-code software is enige ervaring met programmeren is dus nodig.
No-code gaat nog net een stapje verder. No-code is software waarbij je als gebruiker geen code hoeft te schrijven bij het maken van een applicatie en is daarmee nog toegankelijker dan een low-code platform.
De twee grootste voordelen van een no-code platform
Een no-code platform maakt het mogelijk om applicaties te ontwikkelen zonder kennis van programmeren. Het verwijderen van traditionele code uit het proces van ontwikkelen biedt een oplossing voor twee grote IT-problemen.
- Traditioneel coderen kost veel tijd en is complex
- Er is een enorm tekort aan professionele programmeurs
Door het ontbreken van code kan iedereen een applicatie maken en hoef je niet meer te wachten op een IT-afdeling, die onderbezet is. Daarnaast kun je met no-code software tot 10 keer sneller een applicatie maken waardoor je niet alleen sneller gebruik kunt maken van de applicaties, maar het ook enorm veel kosten bespaart. En tijd is geld.
Waar is no-code wel en niet geschikt voor
No-code kent veelzijdige toepassingen. We noemen een aantal voorbeelden waar de no-code technologie kan worden toegepast: urenregistratie, voorraadbeheer, veiligheidsinspecties, reparatietickets, handtekening voor ontvangst of verlofaanvragen.
Er zijn nog vele andere toepassingen te noemen. In het kort kan dus worden gezegd dat een uitdaging in het bedrijfsleven zich prima leent voor no-code ontwikkeling.
No-code is wat minder geschikt voor foto- en videobewerking, complexe facturatiesystemen, wetenschappelijke berekeningen, videogames en data warehouses.