Betere voorspellingen dankzij wereldwijde windprofielen van de Europese satelliet ESA Aeolus
Afgelopen augustus is de Europese satelliet Aeolus succesvol gelanceerd. Hij moet gaan zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de weersvoorspellingen en ook nieuwe data gaan leveren voor het klimaatonderzoek. Na jaren van technische problemen, draait hij nu eindelijk in een baan om de aarde.
Met een gespannen koord worden wij op behoorlijke afstand gehouden van een witte stalen transportslee, die voor ons staat op de glimmende vloer van de hal. Op de slee ligt de windsatelliet ESA Aeolus, ongeveer zo groot als een kleine personenauto. Het is begin juni en ik ben een van de uitgenodigde journalisten – gekleed in knisperende witte cleanroompakken. We bevinden ons in de reusachtige hal van Airbus Space and Defence in Toulouse. De spanning zit er stevig in, want op 21 augustus zal de satelliet vanuit Kourou in Frans-Guyana gelanceerd gaan worden. Daarmee kunnen windprofielen worden samen gesteld vanaf de aardbodem tot op 30 kilometer hoog. Dat zal onschatbare data opleveren voor meteorologen en klimatologen.
De missie, genoemd naar de Griekse god van de wind Aiolos, moest meerdere keren worden opgeschort vanwege allerlei technische problemen. Deze konden uiteindelijk worden overwonnen en het resultaat is een kubus van twee meter hoog met een grondoppervlak van 1,74 bij 1,90 meter. De ontwikkelaars hebben hiervoor hetzelfde platform gebruikt als de bekende ruimtesonde Rosetta.
Aan de onderzijde heeft de kubus een ring met een doorsnede van 1 meter, waarmee de satelliet aan de raket wordt bevestigd. Aan de voorzijde steekt er een soort schuin afgesneden zuil uit. Glimmende metaalfolie beschermt de gevoelige binnenkant, waar Aladin in verborgen zit. Aladin is zo’n prachtige afkorting waar ze in de ruimtevaart zo goed in zijn. Aladin staat voor Atmospheric Laser Doppler Instrument. De instrumenten zijn zo gevoelig dat wij ondanks onze pakken op behoorlijke afstand moeten blijven. Onze mondkapjes moeten dan ook niet ons beschermen, maar zorgen dat onze adem de gevoelige instrumenten niet bevuilt.
Vanwege deze gevoeligheid kan de satelliet uitsluitend per schip van Toulouse naar Kourou worden getransporteerd. Per vliegtuig zou de satelliet tijdens de reis onherstelbaar beschadigd kunnen raken door een plotseling verlies van luchtdruk. De lancering vormt geen gevaar, want daarbij wordt de luchtdruk geleidelijk minder.
Het gevaarte weegt in zijn totaliteit 1360 kilo, waarvan 266 kilo brandstof en 13,4 kilo zuurstof. Waarom er zuurstof aan boord is, wordt later duidelijk. De twee zonnepanelen aan de zijkanten bestaan uit drie arrays met galliumarsenide- cellen en zullen in uitgeklapte toestand 16,5 meter lang zijn. In de ruimte zullen ze 2,4 kilowatt genereren en een 84 ampère-uur lithium-ion-accu voeden.