ChatGPT is een handige bron voor schoolwerk en kan bijvoorbeeld helpen bij het controleren van spelling- en grammaticafouten. Daarnaast kun je de AI-chatbot gebruiken om teksten te structureren, ideeën te bedenken of ingewikkelde stof samen te vatten. Dit kan vooral nuttig zijn bij het voorbereiden van verslagen, presentaties of scripties. Je kunt ChatGPT zelfs vragen om een compleet essay te schrijven, maar houd er rekening mee dat het resultaat niet altijd foutloos zal zijn. De informatie die ChatGPT verstrekt, bevat soms onjuistheden, deels omdat de trainingsgegevens niet volledig up-to-date zijn. Daarom is het verstandig om ChatGPT als hulpmiddel te gebruiken in plaats van de AI al het werk te laten doen.
Daarnaast bestaat de kans dat docenten herkennen wanneer je ChatGPT hebt gebruikt. Hoewel dit niet altijd het geval is, is het verstandig om voorzichtig te zijn. Op veel scholen wordt het gebruik van AI-tools als ChatGPT als fraude beschouwd, dus het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Dit betekent echter niet dat je de chatbot helemaal niet kunt gebruiken, maar wel dat je het op een slimme en verantwoorde manier moet inzetten. Een goede manier om dit te doen is door ChatGPT te gebruiken als een interactieve studiepartner. Je kunt bijvoorbeeld vragen stellen over een onderwerp, moeilijke concepten laten uitleggen in eenvoudige taal of jezelf laten overhoren met quizvragen.
Ondanks de voordelen van ChatGPT is het belangrijk om kritisch te blijven. De chatbot kan soms verouderde of onjuiste informatie geven, en niet alles wat het genereert is origineel. Teksten kunnen soms oppervlakkig of algemeen overkomen, vooral bij complexe onderwerpen waarbij persoonlijke inzichten belangrijk zijn. Daarom is het verstandig om je eigen stijl en kennis toe te voegen aan een tekst die met behulp van ChatGPT is gegenereerd. Zo zorg je ervoor dat je werk niet alleen correct, maar ook authentiek blijft.
Daarnaast moet je ook letten op privacy en verantwoordelijkheid. Alles wat je invoert in ChatGPT wordt verwerkt door een AI-model, dus het is verstandig om geen persoonlijke of vertrouwelijke informatie te delen. Verder is het belangrijk om altijd zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je werk en niet blindelings op AI te vertrouwen. Gebruik ChatGPT om je werk te verbeteren en je leerproces te ondersteunen, maar zorg ervoor dat jij degene bent die de controle houdt.
Door ChatGPT op een slimme manier te gebruiken, kun je je schoolwerk efficiënter en makkelijker maken, zonder afhankelijk te worden van AI. Gebruik het als een hulpmiddel om je teksten te verbeteren, je begrip te vergroten en je leerproces te versnellen, maar blijf kritisch en controleer altijd de informatie. Zo haal je het maximale uit de chatbot zonder in de valkuilen te trappen.
Voor alle duidelijkheid: het vak hierboven is geen invoervak voor ChatGPT 🙂
Je vindt ChatGPT hier: https://chat.openai.com/auth/login
Vind dit wel een mooie reactie op de vraag hieronder hahaha die dacht even lekker makkelijk een samenvatting te scoren
En elke keer dat je het gebruikt, ben je ook bezig het systeem te voeden met info. Die kan politiek gekleurd, racistisch en/of downright foutief zijn. AI kan alleen maar gebruiken wat er is ingestopt. Op z’n minst zolang er geen duidelijk omschreven grenzen zijn vastgelegd -én wereldwijd onderschreven- kappen met die handel. Vooral in oorlogstuig, waar de ‘A’ van artificial 1 op 1 kan worden vervangen door de ‘A’ van autonomous, is deze ontwikkeling gewoon foute boel. Denk aan Israël (waar dit zonder enige bedenking tegen niet-joden wordt ingezet), Rusland, China en nog zo een paar. Allemaal kennis die… Lees verder »
kan chat GPT een samenvatting geven over het leven van Lapierre Marc (11/12/1957) in de grensstad Menen en zijn kortstondige relatie met een zekere Sylvie(met onbekende Poolse familienaam) reageer in het nederlands
Hoe doe je dat dan wél?
hallo
Als docent maak ik me druk over het surfgedrag van studenten Ze pompende gegevens er in en krijgen een kant en klaar document binnen 5 minuten dat ze zelf niet hebben gemaakt. 25 studentenen25 identieke scripties over Wereld Oorlog 2 zonder taalfouten. Nu moet ik die nakijken. Zit geen fout in en de inhoud klopt. Beoordeling=1,0 en opnieuw. Eigenwerk en geen plagiaat. Heb ik zelf gemaakt gaat niet op. Het taalgebruik van onze leerlingen is beduidend minder dan dat van de scriptie. Dus ik heb2 keer werk met het nakijken. Dit is absoluut geen aanwinst voor het onderwijs. Werkt gemakzucht… Lees verder »
Beste Bazelmans, Ik begrijp dat u zich zorgen maakt over het gemak waarmee studenten kant-en-klare documenten kunnen vinden en indienen, en dat dit afbreuk kan doen aan hun eigen inspanningen en creativiteit. Ik wil echter graag een ander perspectief delen en benadrukken dat het gebruik van online bronnen ook waardevolle voordelen met zich meebrengt voor het onderwijs. Ten eerste moeten we erkennen dat het internet een onuitputtelijke bron van informatie en kennis is. Het stelt studenten in staat om snel toegang te krijgen tot een breed scala aan gegevens en ideeën, waardoor ze efficiënter kunnen werken en tijd kunnen besparen… Lees verder »
Hahaha natuurlijk gebruiken studenten ChatGPT als ze foutloos Nederlands willen produceren want van hun docent Bazelmans leren ze dat vast niet gezien de fouten in zijn commentaar hier! Dus het kan wel een goede aanwinst voor het onderwijs zijn!
Je mag niet printen. Handschrift /handgeschreven tekst beklijft beter het schijnt. Onze taal komt voort uit handgebaren/mimiec o.a.
Ik ben uit de tijd dat de rekenmachine /zakjapanner(😬) zijn intrede deed. Leraar noemde ons gebruik ;”knoppenlogie”. Hij wederom leerde de staartdeling op papier als enige methode.
Beste meneer de docent Bazelmans, Ik had het hier toevallig over met mijn klasgenoten, wat zou ons er nou van weerhouden om een heel verslag met ChatGPT te laten schrijven en daardoor dus niets te leren? We kwamen erop dat als docenten onze echte kennis zouden willen testen, ze dit zouden moeten doen door ons presentaties te laten geven over het desbetreffende onderwerp! Allemaal uit het hoofd, de docent kan dan vragen stellen om te testen of de student de stof daadwerkelijk beheerst/begrijpt waar hij het over heeft. Als een student zegt zo’n verslag over WO2 zelf te hebben geschreven… Lees verder »
Helemaal mee eens
Ik ben geen leerling of student..
Ik schrijf liever zelf een verhaal of gedicht, dan chat GPT opdracht te geven..dat voelt niet goed. Net of je zelf niets presteert. Het enige dat wel fijn zou zijn is om chat GPT als editor te gebruiken. Voor correcties dus.. In mijn geval omdat ik veel schrijf, is dat wel handig..
Hallo
Kan ik ChatGTP vragen om aan de hand van mijn input (een selectie uit wetgeving en wetenschappelijke artikelen) een versalg of samenvatting te maken?
Een felicitatie voor een tachtig jarige. Een man , die erg slecht ter been is en last van de ziekte van Parkinson.
Deze comments zijn goud.
Er is een fout opgetreden bij het genereren van een reactie
Ik vraag me af of chat gpt ook testen oplost, zoals bv… psychotechnische vragen die de potentie en vaardigheden, verbaal en numeriek redeneervermogen, … van mensen beoordelen. Die testen bevatten dus ook figuurreeksen, cijferreeksen, analogieën, stroomdiagrammen, syllogismen, matrixen, enz. Weet iemand hier een antwoord op?
is niet goed
ik denk dat het geod is maar ik weet niet