Privacy-vriendelijke browsers zorgen voor aardig wat hoofdpijn bij de reclame-industrie. Brave is officieel van start gegaan. Microsofts compleet vernieuwde Edge is nu beschikbaar, Firefox verwijdert trackers al een tijdje en kan nog rigoureuzer worden met add-ons. Maar ook de tracker-industrie is aan het upgraden.
Gegevensbescherming is op dit moment het belangrijkste onderwerp bij browsers. Makers voegen opties toe tegen opdringerige reclame en trackers of kondigen daar op zijn minst relevante functies voor aan. Er zijn zelfs twee nieuwe browsers die specifiek de nadruk leggen op bescherming van de privacy van hun gebruikers.
Een daarvan is Brave. De drijvende kracht achter die browser is voormalige Mozilla-baas Brendan Eich. Naar zijn mening worden websites te veel overladen met advertenties en trackers die gebruikers bespioneren. Met Brave confronteert hij de traditionele online-reclamewereld met een nieuw model waarvan adverteerders, uitgevers én gebruikers zouden moeten profiteren. Ook al is Brave zelf ook niet perfect, het concept is interessant.
Brave filtert reclame inclusief trackers uit bezochte websites. Veel grote sites laden daardoor merkbaar sneller. De browser toont zelf reclame in de vorm van pushberichten als de gebruiker dat wil. Je bepaalt bij de browseropties hoeveel van die tekstadvertenties je wilt lezen. De frequentie varieert van één tot maximaal vijf advertenties per uur – maar exploitanten van bezochte websites hebben er geen invloed op.
De advertenties moeten relevant zijn voor de gebruiker. Daarom vergelijkt Brave diens surfgedrag met een catalogus. Die bevat alle beschikbare advertenties die Braves eigen advertentieserver kan leveren. De browser selecteert de juiste aanbiedingen en gebruikt artificiële intelligentie om naar eigen zeggen de beste tijd en gelegenheid te bepalen om reclame te tonen. Dat alles gebeurt lokaal, er komt geen enkele derde partij aan te pas. Niemand anders krijgt dan ook ooit je profiel in handen, belooft de maker.