De Ziggo inflatiecorrectie van 2023 die ingaat op 1 juli 2023 komt steeds dichterbij. Over iets meer dan een maand gaan de prijzen van de internetpakketten en beltarieven gemiddeld met 8,5 procent toenemen.
Hoeveel duurder wordt Ziggo?
Het populairste Alles-in-1 Complete-abonnement wordt zo’n 6 euro per maand duurder. Het abonnement krijgt hierbij een prijsverhoging van 74 euro naar 80,75 euro per maand, op jaarbasis hebben we het dus al over een prijsverhoging van 81 euro. Alle andere abonnementen worden minimaal 42 euro op jaarbasis duurder dan vorig jaar.
Waarom wordt Ziggo steeds duurder?
De prijsverhogingen van de abonnementen zijn volgens Ziggo het gevolg van hogere kosten, zoals energie die nodig is voor het netwerk en de datacenters. De meeste klanten hebben daar echter geen boodschap aan. Zo zijn er veel negatieve reacties op forums te lezen, waar klanten verplicht worden om elk jaar om een nieuwe korting te vragen.
Ziggo Alles-in-1 pakketten: voor & na inflatiecorrectie 2023
Abonnement | Prijs p.m. voor de prijsverhoging | Prijs p.m. na de prijsverhoging (vanaf 1 juli 2023) | Prijsverhoging Ziggo 2023 op jaarbasis |
Alles-in-1 Start | € 59,00 | € 64,25 | € 63 |
Alles-in-1 Complete | € 74,00 | € 80,75 | € 81 |
Alles-in-1 Max | € 93,50 | € 98,75 | € 63 |
Alles-in-1 Giga | € 95,00 | € 98,75 | € 45 |
Ziggo TV + Internet pakketten: voor & na inflatiecorrectie 2023
Abonnement | Prijs p.m. voor de prijsverhoging | Prijs p.m. na de prijsverhoging (vanaf 1 juli 2023) | Prijsverhoging Ziggo 2023 op jaarbasis |
Internet & TV Start | € 55,50 | € 60,50 | € 60 |
Internet & TV Complete | € 70,50 | € 77,00 | € 78 |
Internet & TV Max | € 90,00 | € 95,00 | € 60 |
Internet & TV Giga | € 91,50 | € 95,00 | € 42 |
Ziggo prijsverhoging gemiddeld duurder dan concurrenten
Als je gaat kijken naar wat de concurrenten van Ziggo doen, dan valt er te constateren dat de abonnementen van Ziggo gemiddeld duurder worden dan die van concurrenten als KPN, T-Mobile, Delta, Online.nl, Freedom en Caiway, die hun diensten via glasvezel aanbieden. Een groot deel van de klanten van Ziggo zullen pas komende weken worden ingelicht over de inflatiecorrectie op hun abonnementen.
Kan Ziggo zomaar de prijs verhogen?
De Ziggo inflatiecorrectie van 2023 is van toepassing op zowel bestaande als nieuwe klanten, die dus de nieuwe prijzen gewoon zullen moeten gaan betalen. Ziggo zegt dat deze prijsverhoging wordt toegepast op basis van de algemene voorwaarden van het abonnement. Dit betekent dus ook dat je het abonnement dus ook niet kosteloos kunt opzeggen voor het einde van het contract. Ziggo geeft bovendien aan dat zij het recht hebben om de vergoedingen en tarieven jaarlijks te indexeren tot een percentage dat gelijk is aan de CBS-consumentenprijsindex. Hierdoor is het kosteloos opzeggen van je abonnement als je nog in je contract zit niet mogelijk bij een prijsverhoging als gevolg van inflatie.
Mogelijkheid om kosten te beperken door de Ziggo inflatiecorrectie
Als Ziggo klant heb je niet heel veel mogelijkheid om de kosten te beperken. Je enige mogelijkheid bij Ziggo om de kosten te beperken is om te downgraden, oftewel over te gaan op een lagere internetsnelheid.
Een andere optie is natuurlijk om te kijken of overstappen interessant voor je kan zijn. Vaak heb je hierbij ook het voordeel dat je als consument zijnde profiteert van een leuke actie bij de provider waar je naar overstapt.
Zo zou je bijvoorbeeld kunnen profiteren van de huidige actie die T-Mobile nu heeft lopen. Zo ontvang je 8 maanden lang korting op je (glasvezel) internetabonnement voor thuis. De korting is precies zo berekend dat je de eerste 8 maanden niet meer dan 30 euro per maand betaalt voor je Internet, ongeacht welke internetsnelheid je kiest. Kies je ook TV bij je abonnement? Dan krijg je de eerste 8 maanden T-Mobile TV cadeau incl. de eerste TV Box (t.w.v. 15 euro per maand). Voor de liefhebbers van onder andere Formule 1, Premier League-voetbal & UFC is het ook mogelijk om te kiezen voor een jaar lang gratis Viaplay & ESPN Compleet in plaats van de 8 maanden lang korting.
Meer weten over de mogelijkheden om de kosten voor je internet en TV abonnement te beperken? In ons artikel over besparen op internet en tv kun je hier meer over lezen.
Ziggo inflatiecorrectie 2023 pakt averechts uit
De prijsverhoging naar aanleiding van de inflatie lijkt voor Ziggo averechts uit te pakken. De provider zag vorig jaar al zo’n 63.000 internetklanten vertrekken naar aanbieders met glasvezel, waarvan 6500 in het laatste kwartaal. In 2021 verloor de provider 1,6 procent van de internetklanten, omgerekend zijn dat zo’n 99.500 Nederlanders.
Onderzoek naar concurrentie
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt of er maatregelen nodig zijn om de concurrentie te stimuleren in gebieden waar mensen een snel internetabonnement (van minimaal 200 megabit per seconde) alleen kunnen nemen via het kabelnetwerk. Dat geldt momenteel voor circa 3 miljoen huishoudens, voornamelijk in grote steden die pas later aan de beurt zijn voor het aanleggen van glasvezel.
Altijd op de hoogte blijven omtrent de ontwikkelingen van internetproviders? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:
Lees ook:
- Besparen op internet en tv? Zo kan het met de tips van de c’t redactie
- Internet en tv acties: de beste aanbieding internet en tv van dit moment
- Vrije modemkeuze zorgt voor keuze- en beslissingsvrijheid
- Ook Ziggo moet vrije modemkeuze gaan bieden
Als Ziggo dit echt gaat doen dan zeg ik mijn abonnement ook op, zo verliest Ziggo veel klanten, en zo hoor ik nog meer mensen in mijn omgeving praten om Ziggo voorgoed vaarwel te zeggen.
Zo is het, ik zeg ook Ziggo op, en ga kijken naar een andere provider. Tevens vind ik dat de overheid bar weinig doet om de providers, energiemaatschappijen, supermarkten in toom te houden. Hopen dat alles snel klapt en dat er een nieuw kabinet, wel op in gaat spelen, door strengere maatregelen
De overheid zal het worst zijn wat betreft de uitbuiting door ondernemers die jij noemt. In dit land zijn de consumenten vogelvrij en de ondernemers koning.
Ziggo en andere kabelaars gebruiken stroomsturing voor het transport van signalen over de coax. Daarom vreten die dingen stroom en wordt je modem ook zo heet. Datzelfde geldt uiteraard aan hun kant. Ik gok dat ze veel energie gebruiken en daardoor harder getroffen worden dan de glasvezel-leveranciers, die voor hun lasers minder stroom gebruiken.
tja, ik ben ook overgestapt en heb nu 1Gb internet ipv 300Mb en betaal 20 euro per maand minder. Gelukkig hebben ze de glasvezel net einde vorig jaar aangelegd zodat ik de keuze had
Welke leverancier?
Je kunt via bijvoorbeeld mobiel.nl heel makkelijk verschillende providers (zoals KPN, T-Mobile, Ziggo & Youfone) met elkaar vergelijken.
Een andere optie is misschien om even de tips door te nemen die in ons besparen op internet en tv artikel staan 🙂
Als dit gebeurd gaat ziggo er uit de laatste 3 tot 4 jaar niks anders dan verhogingen gehad tussen de 2 en 3 euro nu zou het 7 euro worden
Stabiliteit is de laatste tijd alleen maar slechter geworden. Onderhoud wordt niet van te voren aangekondigd. En de “help”-desk moet je inderdaad helpen: “ik heb een probleem met mijn vaste verbinding” . “O, wat vervelend. Heeft U de wifi al een keer opnieuw gestart?”
En nu ook nog de prijs fors omhoog?
Ik ga met mijn voeten stemmen.
Ach ja, Ziggo, dat me gemiddeld elke 2, 3 jaar een nieuwe modem stuurde, omdat het zulke goedkope troep is dat ze nooit lang mee gaan, en dan vergeten dat het filter van de aansluiting ook aangepast moet worden, waardoor het signaal onbetrouwbaar werd. Twee keer een monteur over de vloer gehad voor het lek boven was. En zo gaat het steeds als er een probleem is. Dat er eens iets kapot gaat, neem ik ze niet kwalijk, maar dat ze structurele problemen niet aanpakken… Bah, wat een ballentent. Gelukkig hebben we nu een glasvezelaanbieder erbij! Dat gaan ze wel… Lees verder »
Ziggo heeft natuurlijk bijzonder veel last van de inflatie want ik neem aan dat ze deze verhoging doorberekenen omdat ze alle salarissen van medewerkers met 8,5% hebben moeten verhogen. Daar zit ten slotte de grootste kosten voor deze bedrijven. Dus gefeliciteerd Ziggo medewerkers met de 8,5% salarisverhoging die er aan staat te komen (Of is het toch gewoon een ordinaire verhoging van de winstmarge…?)
Het toegepaste inflatiecorrectie cijfer is m.i. te algemeen. Namelijk het consumentenprijsindex cijfer. Waarom wordt niet het dienstenprijsindex cijfer gebruikt? voor prijsveranderingen van commerciële diensten in Nederland.
Meer concreet voor het zogenaamde aggregaat informatie en communicatie. Het betreft immers een (soortgelijke) dienst. Dat cijfer is voor 2022 gemiddeld 2.4%.
Ik heb opgezegd. Mijn nieuwe abonnement bij T-mobile gaat mij, na de kortingsperiode van 6 maanden (€ 49,00) ruim € 20,00 minder kosten, zonder zenders waar ik graag te hoeven opofferen.
Ik lees dat Ziggo ook meteen de Algemene Voorwaarden aanpast. Is dat een goede reden om zonder boete op te zeggen?
Omdat het om een telecomcontract gaat (internet), zou je dan zonder boete mogen opzeggen als het tijdens de vaste looptijd van je contract gebeurt, voor zover ons bekend. Zie ook de toelichting van de ACM (Autoriteit Consument & Markt). Of Ziggo hier in de praktijk mee akkoord gaat of een beroep probeert te doen op ‘een uitzonderlijke reden’ is afwachten.
Volgens mij heeft Ziggo het nu opgelost door aan haar klanten te informeren per e-mail en als volgt:
“Wil je door de wijziging van de Algemene Voorwaarden of door de inflatiecorrectie je abonnement aanpassen of kosteloos opzeggen, dan kan dat tot 1 juli 2023. Kijk op ziggo.nl/contact voor alle contactopties. We helpen je natuurlijk graag. “
Ik heb een jaarcontract genomen van ziggo voor een jaar voor de prijs van 28 euro nu is het jaar nog niet eens voorbij en zal ik ineens meer moeten betalen dit is gewoon pure oplichterij van ziggo ik heb een contract van een jaar voor een afgesproken prijs heb dus nu ook gelijk opgezegd ben ook gelijk afgesloten vanavond 19-6-23 dus toch echt oplichting van ziggo ga ook niets meer betalen heb ook al vooruit betaald bij aanvang van jaarcontract .vieze gore oplichters ieder die bij ziggo zit zou masaal moeten opzeggen wedden dat dat helpt alle klanten weg… Lees verder »