Twee oudere modellen van de Google Chromecast kunnen momenteel geen content streamen. Google werkt aan een oplossing en raadt een fabrieksreset af.
Google rolt momenteel een update uit om het huidige probleem met de Google Chromecast op te lossen. In dit artikel lees je er meer over.
Op de hoogte blijven omtrent al het Chromecast-nieuws?
Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van c’t magazine:
Google bevestigt fout en werkt aan een oplossing
Vanwege vermeend verouderde firmware kunnen twee oudere Chromecast-modellen momenteel geen content meer streamen. Het goede nieuws: Google heeft bevestigd dat het om een fout gaat. Een oplossing is al in de maak, schrijft een officieel Google-account in verschillende Reddit-threads over dit onderwerp.
Geen fabrieksreset uitvoeren
In het bericht raadt Google af om de getroffen Chromecast terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, wat door sommige gebruikers als mogelijke oplossing werd gezien. Een tijdsbestek voor de oplossing noemt Google niet: “We houden jullie op de hoogte zodra de fix wordt uitgerold”, aldus de mededeling van het Google-bericht.
Deze Chromecast-modellen zijn getroffen
Getroffen zijn de Chromecast 2nd Gen en de Chromecast Audio, maar niet nieuwere modellen zoals de Google Chromecast met Google TV, die helaas niet meer in productie is. Beide apparaten kwamen in 2015 op de markt. Screenshots op sociale media tonen verschillende foutmeldingen. De strekking: het certificaat voor authenticatie is verlopen omdat de firmware te oud is. Gebruikers kunnen geen verbinding meer maken met de Chromecast, waardoor het apparaat onbruikbaar wordt. Alleen de screensaver blijft nog functioneren, schrijft 9to5Google.
Ondersteuning voor de apparaten
De tweede generatie Chromecast wordt nog officieel ondersteund door Google. De eerste versie van het streamingapparaat wordt inmiddels al niet meer ondersteund en ontvangt geen updates meer.
Gebruikers zochten zelf al naar oplossingen
Voordat Google het probleem bevestigde, hebben talrijke gebruikers al op eigen houtje naar oplossingen voor het Chromecast-probleem gezocht.
Een van deze oplossingen stelde voor om het apparaat eerst terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en vervolgens handmatig de datum op de telefoon terug te zetten naar een eerdere datum.
Andere suggesties bevelen het handmatig downloaden van certificaten aan. Nu Google de fout heeft bevestigd, is het beter om te wachten tot het bedrijf met een officiële oplossing komt.
Op de hoogte blijven omtrent al het Chromecast-nieuws?
Schrijf je in voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief van c’t magazine:
Ik heb wel fabriekreset gedaan…
En werkt dat? Bij mij niet, nl.
Bij mij lukt dit ook niet.
Inmiddels werkt het weer bij mij.
Wel eerst de “eerdere datum truc” toegepast om het device weer in het wifi nw te krijgen. Niet vergeten om de datum op de phone weer op automatisch te zetten.
Ik ook ,en nou dan ?
Afwachten ?
Ik kwam er vandaag achter en heb mijn chromecast al teruggezet naar fabrieksinstellingen…. Betekent dit dat als google heet probleem heeft opgelost … ik nu een probleem heb?
Ik heb ook al fabriek resset gedaan wat nu
Ik heb ook al fabriek reset gedaan. Wat ni
telefoon datum handmatig terugzetten naar bv 7 maart 2025 en de cromecast opnieuw installeren dan is je wifi verbinding met je cromecast al hersteld, je kan nog niet steamen want dat kan pas als die google snuiters het certificaat weer hebben hersteld.
Succes en geduld.
gr cor
en wat is de site waar ik kan vinden wat de oplossing is?
Dan hadden ze hierover ook wel een mailtje mogen sturen naar iedereen met een googleacount krij g nu pas dit bericht naar mij toegestuurd door kennis ben fucking de heledag bezig met de chromecasten in huis alles inmiddels gereset .
Lekker dan .wat slecht dit
Echt waardeloos van google
Ook ik ben op de zelfde verkeerde been erin getrapt. Heledag geprobeerd om het te kunnen fixen. Hopelijk komen ze gauw met de oplossing.
Ik heb 2 oude chromecasts en een nieuwe chromecast met Google TV. Beide oude chromecasts blijken het probleem te hebben, wat me een dag gekost heeft om daar achter te komen. Bij een van de twee heb ik ook een factory reset geprobeerd (tevergeefs). De nieuwe chromecast werkt wel goed.