Lenovo Mirage: standalone VR-headset met bijpassende 180-gradencamera

Daniel Dupré
0

De Lenovo Mirage is een draadloze virtual reality-headset die helemaal zelfstandig werkt. Hij draait op het Daydream-platform van Google en biedt ruimte-tracking. Bovendien is er een optionele 180-graden 3D-camera verkrijgbaar.

Jan-Keno Janssen

Een standalone virtual-reality-bril is handig: geen gedoe met kabels die je met je pc verbindt, en je hoeft je dure smartphone ook niet in een houder te proppen. Het aanbod in deze apparaten is beperkt en kwalitatief veelal matig. De Oculus Go was tot nu toe de enige die vrij goed werkt. Maar die trackt alleen hoofdbewegingen, niet de bewegingen van je lichaam.

Oriëntatie

De Lenovo Mirage beheerst een volledige ruimte-tracking. Je kunt objecten dus ook dichterbij bekijken, bijvoorbeeld door naar voren te leunen. Dit werkt dankzij twee ingebouwde camera’s voorin de bril. Deze techniek wordt Worldsense genoemd en is door Google ontwikkeld, evenals als het onderliggende platform Daydream. Hierop draaien dezelfde apps die ook werken op Google Daydreamcompatibele smartphones. Het werkt op de Lenovo wel allemaal wat beter, dankzij de pijlsnelle Snapdragon 835 SoC en het ontbreken van de Android-laag. Bovendien lijken de lenzen beter aangepast voor het vast ingebouwde scherm, dat beelden zonder haperingen met 75 Hz weergeeft.

Hierdoor word je dieper in de VR-wereld ondergedompeld. Het softwareaanbod is ten opzichte van het Oculus/Gear VRplatform nog wat beperkt, maar mooi vormgegeven. Bovendien zijn toppers Streetview en YouTube uitsluitend voor Daydream beschikbaar.

De headset is met zijn 665 gram wel relatief zwaar en zit niet altijd even lekker. Er is geen koptelefoon ingebouwd en bluetooth-headsets worden niet ondersteund. Spijtig is ook dat je maar een heel klein stapje mag zetten voordat het beeld met een waarschuwing uitschakelt. De trackingtechniek zou prima een groter bereik af kunnen dekken.

Camera zonder display

De Mirage Camera is de eerste verkrijgbare VR180-camera. Google heeft die standaard speciaal voor VR-toepassingen ontwikkeld. De meeste 360-gradenopnames zijn in 2D en gewoon op alle beeldschermen te bekijken. VR180-materiaal is per definitie stereoscopisch opgenomen, en daarmee altijd driedimensionaal.

De bediening kan niet eenvoudiger: er is een aan/uitknop en een knop om te schakelen tussen video en foto’s. Voor meer opties gebruik je de VR180-app van Google, waarmee je de belichting en de witbalans kunt instellen. Ook voor preview-doeleinden is dit handig, de camera heeft namelijk geen zoeker of scherm. Bovendien kun je via de app live streamen naar YouTube.

De videokwaliteit kan ermee door, maar je ziet wel pixels. Vergeleken met andere betaalbare 360-gradencamera’s zoals de Ricoh Theta vonden we de beelden van de Mirage prettiger, met name door de levensechte 3D-effecten. Foto’s zien er beter uit dan video’s, mits het omgevingslicht gunstig is. Opnames worden automatisch geüpload naar je Google account, of je plukt ze via usb-c van het apparaat. De headset werkt niet zonder Google-account.

Conclusie

De Lenovo Mirage Solo zit op hetzelfde niveau als de Oculus Go, maar registreert ook wanneer je lichaam beweegt, wat aanzienlijk het gevoel versterkt dat je middenin de VR-wereld zit en natuurlijker overkomt. Hij haalt het nog niet bij de ‘grote’ headsets als de Oculus Rift en HTC Vive, met controllers die in de hele ruimte werken. De meegeleverde Daydreamstandaardcontroller trackt alleen over drie assen (polsbewegingen wel, je arm niet).

De headset wordt echt leuk samen met de camera. Als de opnamehoek en lichtomstandigheden juist zijn, kunnen foto’s verbluffend realistisch overkomen. De video’s zijn minder scherp dan foto’s, maar zien er op de headset beter uit dan het merendeel van de beschikbare 360-gradenvideo’s. De ongecompliceerde YouTube-livestreamingfunctie is erg interessant. Daarmee kun je dragers van VR-brillen op overtuigende wijze naar andere locaties voeren.

De Mirage Solo en Mirage Camera staan al op de Nederlandse website van Lenovo genoemd, maar nog niet met prijzen. Hier en daar kom je ze in webwinkels wel tegen, maar de prijzen lopen zeer sterk uiteen. Wellicht dat dit importmodellen zijn; wij raden je aan te wachten tot de Mirage producten in Nederland en België verkrijgbaar zijn. Als je hem voor die tijd absoluut wilt proberen kun je buitenlandse webwinkels proberen, maar dan betaal je wel de hoofdprijs.

Lenovo Mirage Solo

Standalone VR-headset
VR-platformGoogle Daydream (Android)