Eufy SoloCam S220 review: beveiligingscamera met een zonnepaneeltje

Elwin Hodžić
0

Inhoudsopgave

In deze review bespreken we de Eufy SoloCam S220, een volledig draadloze beveiligingscamera die zijn stroom krijgt van een accu en opgeladen kan worden via een handig zonnepaneel dat zich bovenop de camera bevindt.

Eufy SoloCam S220 review

Behuizing en oplaadmogelijkheden

Deze beveiligingscamera wordt geleverd met een USB-C-kabel, muursteun en een korte handleiding. Er wordt geen voedingsadapter meegeleverd, omdat je de camera kunt opladen via het zonnepaneel wanneer je deze op een zonnige plek plaatst. In de maanden met minder of geen zonlicht moet je mogelijk de camera via netstroom opladen. Gelukkig is de camera gemakkelijk te demonteren van de muursteun, maar hierdoor kan de diefstalgevoeligheid toenemen.

Veelzijdigheid voor binnen en buiten

De bewakingscamera heeft compacte afmetingen van 9,7 × 8,05 × 5,75 centimeter, zodat je hem onopvallend in een hoekje kunt plaatsen. Hoewel de behuizing volledig uit kunststof bestaat, voelt hij toch stevig aan en voldoet aan de IP67-norm, zodat je hem ook buiten kunt gebruiken. Theoretisch gezien is het mogelijk om de camera binnen te gebruiken, maar dan moet je er rekening mee houden dat je geen gebruik kunt maken van het zonnepaneeltje en dat je hem dus regelmatig via netstroom moet opladen.

Eenvoudige installatie en handige app

De installatie verloopt snel en gemakkelijk. Je hoeft alleen maar twee gaten te boren met een 6mm-boor en de twee pluggen te plaatsen. We raden aan om de camera op een hoogte van twee tot drie meter te monteren op een plek met voldoende zonlicht en goede wifi-dekking. Houd er rekening mee dat de camera alleen 2,4GHz wifi ondersteunt.

Voor de configuratie download je de Eufy Security-app op je Android-smartphone of iPhone. Maak een account aan of log in als je er al een hebt, en voeg de camera toe aan de app. Druk op de Sync-knop onderaan de behuizing om de camera via de QR-code op het smartphonescherm te verbinden met het draadloze thuisnetwerk. Mogelijk is er een firmware-update nodig, maar dit verloopt ook soepel. Zodra de configuratie is voltooid, kun je de live weergave in de app bekijken.

Hoge resolutie en handige functies

De app biedt ook handige functies, zoals het activeren van een sirene met het zwaailichtpictogram. Verwacht hier echter niet te veel van, omdat het geluid niet erg luid is. Je kunt ook op afstand communiceren met iemand en handmatig opnames starten met respectievelijk het microfoontje en het videocamerapictogram. Handige pluspunten zijn ondersteuning voor vingerafdrukherkenning en de mogelijkheid om het detectiegebied aan te passen om valse pushnotificaties te voorkomen.

De beelden zijn scherp dankzij de 2K-resolutie, maar op een zonnige dag kunnen de kleuren wat dof lijken. Een groothoeklens ondersteunt een gezichtsveld van 135 graden, waardoor je een groter gebied kunt zien. Dit kan echter leiden tot een bolvormig beeld in de app. Je kunt zien dat het zonnepaneeltje de accu oplaadt via het batterijpictogram.

Slimme detectie en opslagmogelijkheden

Zodra de SoloCam S220 beweging detecteert, stuurt hij onmiddellijk een pushbericht naar je smartphone. Je hebt de optie om meldingen te ontvangen voor alle bewegingen of alleen voor menselijke bewegingen. De slimme detectiefunctie presteert uitstekend, waarbij de camera niet wordt geactiveerd door huisdieren, maar wel door mensen. Door op de melding te tikken, kun je direct de bijbehorende opnames bekijken.

Deze camera heeft geen cloud-abonnement nodig, omdat hij beschikt over 8GB interne opslag. Het is echter teleurstellend dat deze opslag niet uitbreidbaar is en dat er geen mogelijkheid is om de beelden op je NAS te gebruiken voor extra opslag. Om de batterij te sparen, is het niet mogelijk om continu op te nemen, en de maximale lengte van een opnameclip is beperkt tot 120 seconden. Gelukkig hebben we in onze test vastgesteld dat de camera geen enkele gebeurtenis heeft gemist.

Conclusie Eufy SoloCam S220 review

Al met al biedt de Eufy SoloCam S220 een veelzijdige en gebruiksvriendelijke bewakingscamera met een compacte behuizing en een solide constructie. De handige Eufy Security-app maakt de installatie eenvoudig, en het geïntegreerde zonnepaneel zorgt voor duurzame werking, waardoor het een uitstekende keuze is. Het is echter verstandig om de camera te monteren op een locatie waar hij voldoende zonlicht ontvangt, zodat je altijd een opgeladen accu hebt.

Eufy SoloCam S220 review: plus- en minpunten

+Simpele montage & installatie
    + Te gebruiken zonder cloudabonnement