Binnen sporten en fit blijven met Ring Fit Adventure

Marco den Teuling
0

Binnen sporten en al spelend calorieën verbranden? Dat kan met Ring Fit Adventure voor de Nintendo Switch. Behalve de software krijg je hierbij ook een grote plastic ring en een band voor om je bovenbeen. De spelvorm moet ook notoire bankzitters in beweging brengen. We testen deze game om fit te blijven (of worden), ook als je geen zin hebt om je huis uit te gaan.

Nintendo heeft voor zijn Switch-console een fitnessgame uitgebracht die je hele lichaam traint. Bij ‘Ring Fit Adventure’ plaats je daarvoor een van de twee joy-cons in een meegeleverde Pilates-ring van circa 30 cm doorsnede. De andere schuif je in een houder voor om je linkerbovenbeen. De Switch kan dan bepalen hoe hard je de ring samenduwt of uittrekt en of hij horizontaal of verticaal beweegt of draait. Hij kan registreren hoe snel je loopt en hoe hoog je je been optilt.

binnen sporten fit blijven Ring Fit Adventure review Nintendo Switch ring con joy con been

De ring-con en beenband krijg je bij de game, de joy-cons schuif je van je Nintendo Switch af en doe je erin.

De Switch zelf kun je het beste met de bijgeleverde dock op je tv aansluiten, dan heb je goed zicht op het scherm terwijl je de oefeningen doet.

In het gamedeel van het 3D-platformspel met rollenspel-elementen jog je op de plaats door ruim 100 levels in meer dan 20 werelden. Met de ring-con verzamel je daarbij ervaringspunten, schiet je op kisten en spring je over afgronden. Tussendoor speel je boss-gevechten met als eindbaas de body­building-draak Drako.

Aanvallen doe je met oefeningen op yoga- en fitnessgebied. Hoe beter je dat doet, des te sterker je aanval. De fitness­oefeningen variëren in aantal herhalingen en snelheid. De yogabewegingen zijn gevarieerd, maar trager en met minder herhalingen. Dat maakt ze niet makkelijker. Tegenaanvallen weer je af door de ring-con tegen je aangespannen buikspieren te drukken. De moeilijkheidsgraad kan daarbij worden afgestemd op je fitheid en leeftijd.

Je kunt de intensiteit tussentijds aanpassen. Om blessures te voorkomen en de lenigheid te verbeteren, krijg je vooraf eerst een warming-up en na afloop wat stretch-oefeningen. Bovendien kun je je hartslag laten meten door je duim te leggen op de in de rechter joy-con geïntegreerde infrarood­sensor. Niet zo nauwkeurig misschien als een sporthorloge, maar het geeft wel een indicatie van je fitheid.

binnen sporten fit blijven Ring Fit Adventure review Nintendo Switch tv scherm

Met Ring Fit Adventure op je tv kun je binnen sporten op een speelse manier.

Je speelt tijdens de game ruim 40 oefeningen vrij. Die kun je ook los doen, per spiergroep of volgens een eigen trainingsschema. Het geheel wordt afgerond met een verzameling mini-games, waarbij je bijvoorbeeld afwisselend met de ring-con een wedstrijd kisten schieten doet of boven virtuele afgronden balanceert. Er zijn nog twee bijzonderheden: ten eerste kun je een ‘wekker’ instellen op de switch om je te herinneren aan je trainingsschema. Daarnaast is er een offline modus zonder console, waarbij je punten verdient met samenduwen en uittrekken van de ring-con.

Ondank dat sommige bosses aan Poke­mon doen denken, is de vormgeving wat saai. Bovendien was meer afwisseling in de gevechtsanimaties leuk geweest. Maar als geheel slaagt Ring Fit Adventure er aardig in om ook mensen die niet van sport houden in beweging te krijgen. En ondertussen zijn de oefeningen ook voor actieve sporters de moeite waard als ze even binnen willen sporten zonder op pad te hoeven.

Ring Fit Adventure

Sportieve game voor Nintendo Switch
TalenEngels, Duits, Frans, Spaans, Nederlands, Italiaans