Netflix blokkeert account delen en biedt alternatieve abonnementen

Redactie
2

Vorig jaar heeft Netflix voor het eerst klanten op de vingers getikt omdat ze vrienden en bekenden lieten meekijken door het wachtwoord van het account te delen. Nu heeft de dienst een nieuw initiatief gelanceerd om van meeliftende kijkers echte abonnees te maken.


netflix account delen

Netflix heeft een officieel persbericht gepubliceerd over zijn nieuwe initiatief om van uithuizige meekijkers abonnees te maken.


Liefde voor account delen is over

Liefde is een wachtwoord delen. – was de boodschap die Netflix in maart 2017 op zijn officiële Twitter-account verspreidde. De tweet is daar vandaag nog te vinden, maar sinds de lente van vorig jaar is duidelijk dat de liefde van de videostreamingdienst voor het delen van wachtwoorden voorbij is.

Er doken steeds vaker screenshots op van Netflix-berichten waarin gebruikers die verdacht worden van het delen van accounts, wordt gevraagd hun account te verifiëren – waarschijnlijk getriggerd door het gelijktijdige gebruik via meerdere IP-adressen. Netflix legde uit dat het om een test ging met een kleine groep abonnees. Daarna werd het weer stil.


Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:


Netflix lanceert nieuw initiatief tegen account delen

Maar nu heeft Netflix een nieuw initiatief gelanceerd: De dienst biedt klanten in Chili, Peru en Costa Rica de mogelijkheid om tot twee extra leden toe te voegen aan bestaande Netflix-contracten of om de profielen van meekijkers over te zetten naar hun eigen contracten voor het equivalent van 2 tot 3 euro per maand en persoon.


Niet ten goede veranderd: In 2017 propageerde Netflix nog in een tweet dat het delen van het wachtwoord een teken van liefde was.

 


De subcontracten zijn volgens de aankondiging goedkoper dan nieuwe contracten. In beide varianten blijven ook de geschiedenis, favorieten en persoonlijke aanbevelingen behouden.

Net als vorig jaar verwijst Netflix naar zijn gebruiksvoorwaarden, volgens welke inhoud “niet mag worden gedeeld met personen die niet in hetzelfde huishouden wonen”. Delen is toegestaan in gedeelde appartementen, maar niet met kinderen die bijvoorbeeld verhuisd zijn.

Dit geldt ook voor abonnementen met twee of vier gelijktijdige streams. Hoewel het nieuwe initiatief opnieuw een test is, zullen deze keer niet alleen geselecteerde abonnees, maar officieel alle getroffen klanten in deze landen de berichten ontvangen.

Kostenexplosie Netflix

Het lijdt geen twijfel dat Netflix geld verliest door het accountdelen. Volgens het Amerikaanse marktonderzoeksinstituut Magid geeft 33 procent van alle Netflix-gebruikers hun toegangsgegevens aan ten minste één persoon. Sommige vrienden en kennissen abonneren zich zelfs rechtstreeks samen.



Anderzijds wordt inhoud steeds duurder aangezien Apple en de meeste Hollywood-studio’s hun eigen abonnementsdiensten op de markt hebben gebracht.

De grootste concurrent van Netflix op de wereldwijde streamingmarkt, Disney+, is daarom van plan zijn uitgaven op dit gebied te verhogen tot ongeveer 33 miljard dollar in 2022, een stijging van 8 miljard dollar ten opzichte van het voorgaande jaar – en bijna twee keer zo veel als de 17 miljard dollar die Netflix voor dit jaar heeft uitgetrokken.

Concurenten Netflix winnen terrein

De groei van Netflix houdt geen gelijke tred: De dienst voegde in het vierde kwartaal van 2021 weliswaar 8,3 miljoen nieuwe klanten toe, maar dat waren er 200.000 minder dan het bedrijf zelf had ingeschat.

Marktonderzoekers van Digital TV Research voorspellen dat Disney+ tegen 2026 een totaal van 271 miljoen abonnees zal bereiken en Netflix een jaar later zal inhalen.

Netflix is nog steeds marktleider en had eind 2021 ongeveer 222 miljoen abonnees, maar zal dat aantal naar verwachting tegen 2026 alleen nog maar zien stijgen tot 275 miljoen.

Het nieuwe initiatief van Netflix laat zien dat de dienst de strijd tegen het delen van accounts niet heeft opgegeven, maar nu kijkt of meekijkers “onder goede voorwaarden” overgehaald kunnen worden of dat ze (tijdelijk) geblokkeerd moeten worden.

Of het plan kan werken, valt te betwijfelen: 45 procent van de Amerikaanse klanten die hun gegevens delen, zei in een enquête van CivicScience dat ze hun abonnement zouden opzeggen als ze er extra voor zouden moeten betalen.

De andere opties voor Netflix zijn waarschijnlijk goedkopere abonnementen, die medegefinancierd zouden worden door reclame, zoals in de toekomst het geval zal zijn met Disney+, of verdere prijsverhogingen. Maar ze kunnen de prijs waarschijnlijk niet eeuwig blijven opschroeven.


 

Lees meer nieuws in c't magazine mei/2022

Meer over

Streaming

Deel dit artikel

Lees ook

Netflix kijken en andere videodiensten: de beste spelers voor je tv

Met het toenemende aantal videostreamingdiensten zoals Disney+ is de kans groot dat je tv de bijbehorende app niet heeft of deze niet (meer) wordt geü...

Streamingdienst voor films en series: Netflix, Amazon & co vergeleken

Behalve Netflix als streamingdienst voor films en series, heb je nu ook Apple TV+, Disney+, Amazon Prime Video en lokale aanbieders. We vergelijken de...

2 Praat mee
avatar
  Abonneer  
nieuwsteoudste
Laat het mij weten wanneer er
Helaas
Lezer
Helaas

En toen werd Netflix in eens niet zo interessant meer.

Verlies
Lezer
Verlies

“Het lijdt geen twijfel dat Netflix geld verliest door het accountdelen.”
Verlies? Dat is nog maar de vraag. In ieder geval is het geen echt verlies, ze maken geen extra winst. Maar dan de belangrijke vraag: zouden al de meelifters zelf een duur abonnement afsluiten? Het is dezelfde discussie die bij de filmindustrie gaande was. De “schade” die zij opliepen door het kopiëren of downloaden van films waarbij een exorbitant bedrag aan “verlies” gerekend werd per download of kopie.
Ik denk dat ze niet het effect zullen bereiken wat ze voor ogen hebben.