Disney+ biedt goedkoper abonnement met reclame onderbrekingen

Redactie
0

Vanaf volgend jaar wil Disney+ het abonnement met korting aanbieden, waarbij films en series worden onderbroken door reclame. Hiermee zou de streamingdienst een trend kunnen zetten.


Disney+ abonnement reclame


De e-mail waarin Disney+ zijn klanten medio februari meedeelde dat bestaande jaarabonnementen in prijs zouden stijgen van 69,99 naar 89,90 euro (of van 6,99 naar 8,99 euro per maand) had eigenlijk niemand mogen verbazen.

Disney had deze prijsverhoging immers al eind 2020 aangekondigd. Maar de aankondiging veroorzaakte een golf van verontwaardiging op het internet en bracht veel klanten ertoe te zeggen dat zij het in de toekomst zonder de dienst zouden stellen – of het abonnement vanaf dat moment periodiek zouden stopzetten als er niet genoeg interessante inhoud beschikbaar was.

Aangezien elke aanbieder van abonnementen een bepaald opzeggingspercentage in een prijsverhoging opneemt, had het verhaal hier kunnen eindigen. Maar Disney heeft aangekondigd dat het een nieuw abonnementsmodel zal aanbieden aan klanten die niet willen meegaan in de prijsverhoging.


Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.


Disney+ biedt goedkoper abonnement met reclame

Naast de variant voor de volle prijs komt er dit jaar in de VS en vanaf 2023 in Europese landen een variant met korting, waarin reclame zal worden getoond. Het is nog niet bekend hoeveel de consument uiteindelijk zal moeten betalen.

De voorzitter van de distributie-afdeling van Disney Kareem Daniel noemt de stap een “win-win voor iedereen – consumenten, adverteerders en onze verhalenvertellers”. Disney zegt dat het nieuwe abonnementsmodel een belangrijke “bouwsteen” is voor zijn doel om tegen het einde van het boekjaar 2024 wereldwijd 230 miljoen tot 260 miljoen abonnees te bereiken.

Prijsverhogingen Disney+

Eind 2021 had Disney+ wereldwijd 129,8 miljoen betalende klanten. Uiteindelijk is deze verklaring dus een erkenning dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn dit doel te bereiken met abonnementen tegen de volle prijs.

Op dat moment leek het erop dat de klanten Disney’s rechtvaardiging voor de prijsverhoging die nu van kracht wordt – de uitbreiding van Disney+ met de Star adult service – zouden aanvaarden.

Terwijl de Amerikaanse diensten HBO Max, Peacock en Paramount+ al gebruik maken van advertentie-ondersteunde abonnementsmodellen, zijn deze nog niet te vinden op Apple TV+, Amazon Prime Video en Netflix.

Verschillende media uit de sector melden echter dat de financieel directeur van Netflix zich tijdens een conferentie voor investeerders niet meer zo afkerig van het idee toonde. Netflix heeft op dit moment geen plannen in die richting, maar wil ook zeggen “zeg nooit nooit”.


 

c't 05/2024

Meer over

Streaming

Deel dit artikel

Lees ook

Pizza-avond met de c’t-redactie

Meld je aan voor de pizza-avond met de c’t-redactie

Flink besparen op internet en tv met deze Delta aanbieding voor glasvezel

Heb jij of wordt er binnenkort glasvezel van Delta bij jou aangelegd? Dan hebben wij goed nieuws voor je. Delta heeft momenteel een leuke aanbieding w...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er