Zakelijke documenten worden meestal in teamverband gemaakt: de ene collega zorgt voor de cijfers, de andere voor de grafieken en iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan de tekst. Daarbij moet je vaak bestanden uitwisselen tussen werkplekken. Hoe blijft dat soepel lopen als (alle) collega’s thuis aan het werk zijn?
De financiële afdeling zit te wachten op de meest actuele cijfers, de tekst voor het intranet moet dringend nagekeken worden en je wilt graag een second opinion over het ontwerp van de presentatie die je binnenkort moet geven. Geen probleem zolang alle collega’s samen op kantoor zijn: de tabel met de kwartaalcijfers wordt op de fileserver op zijn vaste plek geparkeerd en tijdens het persoonlijke gesprek met de vormgever ziet de presentatie er al snel mooi opgeleukt uit. Voor bestanden uitwisselen tussen werkplekken zijn standaardmethodes op het werk.
Als alle teamleden thuis ver van elkaar achter hun eigen bureau zitten, wordt dat toch even andere koek. Hoe moet je dan bestanden uitwisselen met specifieke collega’s of met het hele team? Op de bestandsservers binnen het bedrijf zijn voor alle afdelingen en soms ook voor derden zones ingedeeld, vaak met specifieke lees- en schrijfrechten.
Als je gebruik kunt maken van een VPN-verbinding met het bedrijfsnetwerk heb je geluk. Bestanden uitwisselen is dan ook vanuit thuis geen issue. Afhankelijk van de verbinding heb je in het slechtste geval alleen ‘last’ van een iets lagere snelheid.