Tapo C420S2 review: uitgebreid in te stellen & lokale opslag

Noud van Kruysbergen
1

Inhoudsopgave

In deze review bespreken we de Tapo C420S2, een set bestaande uit twee camera’s en een hub waarop beelden kunnen worden opgeslagen zonder dat je een cloudabonnement nodig hebt. Er zijn veel instellingen en opties beschikbaar, dus het kan even duren voordat je alles onder de knie hebt.

Tapo C420S2: Installeren en instellen

De Tapo C420 set bestaat uit twee draadloze IP-camera’s die je kunt installeren door als eerst de accu’s op te laden. Er wordt maar één USB-lader meegeleverd, dus je moet de camera’s om beurten opladen. Dit zal in de toekomst ook zo blijven, tenzij je nog een extra 5V/1A-mini-USB-lader hebt. Vervolgens moet je de Tapo-app (van TP-Link) downloaden, je registreren en de tweestapsverificatie instellen.

De twee draadloze IP-camera’s en de Smart Hub moet je aansluiten op je router via een meegeleverde netwerkkabel. In de hub kun je bovendien een microSD-kaart plaatsen om beelden lokaal op te slaan. Eerst moet je de H200-hub aanmelden voordat je de camera’s kunt toevoegen. Als hij is aangesloten en een IP-adres heeft gekregen via DHCP, wordt hij automatisch herkend en hoef je geen Bluetooth in te schakelen of verbinding te maken met een ander wifi-netwerk.

De Smart Hub bevat een luidspreker voor een sirene, waarmee je het geluidstype en volume kunt instellen via de app. In de instellingen van de hub, kun je de twee camera’s een voor een toevoegen. Dit doe je door in de sectie ‘Verbonden Apparaten’ op het plus-teken te tikken, ‘Tapo C420’ te selecteren en de gevonden camera te kiezen. Je kunt de camera een passende naam en locatie geven en een pictogram uitkiezen.

Tapo C420S2 Tapo Care proefabonnement

Tapo biedt een 30-dagen gratis proefabonnement op Tapo Care aan, waarmee je video’s van gebeurtenissen tot 30 dagen terug kunt bekijken. Er zijn abonnementen beschikbaar voor één apparaat voor 3,49 euro per maand (of 37 euro per jaar) en voor twee apparaten voor 7,49 euro per maand (74 euro per jaar). De prijs voor twee apparaten is meer dan twee keer de prijs voor één apparaat. Pas vanaf 4 apparaten is er stapelkorting mogelijk. Met de Tapo C420S2 heb je dan ook meteen een abonnement voor twee apparaten nodig. Dankzij de Smart Hub kan die cloudopslag prima lokaal afhandelen, een extra abonnement is dan ook niet per se nodig.

Tapo C420S2 in gebruik en mogelijkheden

Tapo C420S2: het opslaan van video’s

Opnamen die worden getriggerd door een gebeurtenis, worden opgeslagen op de microSD-kaart in de hub. De kaart moet tussen 8-256 GB zijn, een class 1 kaart wordt aanbevolen. De kaart moet eerst in de hub geinitialiseerd worden, er is geen voordeel om de kaart vooraf te formatteren met een pc. Er is ook een “Loopopname” optie waarmee oude opnamen worden overschreven als de opslag vol raakt.

Tapo C420S2 resolutie en AI-algoritmen

De C420-camera’s hebben een 2K QHD-resolutie. Volgens Tapo werken de camera’s met AI-algoritmen voor gebeurtenis detectie. Je kunt Persoon detectie, Huisdierendetectie en Voertuigdetectie apart aan- of uitzetten, en daar de gevoeligheid apart voor instellen.

Tapo C420S2 privacyzones

Je kunt Privacyzones instellen voor de delen van het beeld die bewaakt moeten worden, om bijvoorbeeld alleen naar bewegingen op je eigen balkon te kijken. Daarnaast kun je Activiteitszones instellen om alleen bepaalde delen van een kamer in te gaten te houden. Bovendien is er een Privacy modus, waarbij het streamen en opnemen tijdelijk uitgeschakeld worden. Tweeweg-audio is mogelijk.

Voor ’s nachts kun je kiezen uit de standaard infraroodmodus voor zwart-witbeelden, de kleurmodus met alleen wit licht van de spotlamp voor beelden in kleur en de slimme modus, die automatisch overschakelt van infrarood naar kleur als er beweging gedetecteerd wordt. De spotlamp kun je met de app aanzetten en in vijf helder heidsniveaus instellen

Bepalen wanneer de camera’s moeten draaien

In het Opnameschema kun je instellen wanneer de camera’s moeten detecteren en opnemen. Hiermee kun je de tijden waarop de camera’s actief of inactief moeten zijn aanpassen door op de matrixcellen te tikken. Dit kan even wat oefening vergen, maar het hoeft waarschijnlijk maar één keer gedaan te worden.

Tapo C420S2 lengte van video’s

De lengte van de video’s (standaard 30 seconden) en hoeveel tijd er na een gebeurtenis nog opgenomen moet worden kun je instellen. Dat Tapo goed over details hee­ft nagedacht blijkt ook uit het feit dat je een ‘Automatische privacymodus’ kunt activeren, waarbij de privacymodus wordt ingeschakeld als je de camera gaat opladen. Daarnaast ondersteunt deze Tapo-set Amazon Alexa en Google Assistant.

Conclusie Tapo C420S2 review

In deze Tapo C420S2 review kunnen we vooropstellen dat het in ieder geval gaat om een uitgebreid in te stellen camera die over lokale opslag beschikt. Dit maakt het een geschikte oplossing voor degenen die geen cloudabonnement willen afsluiten. Helaas kan het instellen en navigeren door de vele modi soms verwarrend zijn. Maar als je de tijd neemt om de instellingen te leren kennen, kan de Tapo C420S2 best een prima optie zijn om te overwegen.

Ontvang gratis informatie en tips over alles wat met security te maken heeft, schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.

Tapo C420S2 – plus- en minpunten