Om online reclamebureaus om de tuin te leiden, imiteert Track This het surfgedrag van bijvoorbeeld een schoenen-fetisjist of esoterisch ingesteld iemand na. De kleine web-app laat bovendien zien hoe ‘gepersonaliseerde’ reclame gebruikers volgt op internet.
Als je snel even naar het hotel googelt waar je collega het in de pauze over had, loop je het risico dat je vervolgens dagenlang advertenties te zien krijgt specifiek voor dat hotel. Je wordt als internetsurfer van website naar website gevolgd, en dan blijft zo’n reclame je volgen – tot je uiteindelijk toch maar boekt. Dat voorbeeld laat zien hoe online reclame irritant, hardnekkig en alomtegenwoordig is.
Mozilla wil met Track This inzichtelijk maken hoe reclame en het opbouwen van een profiel op internet werken – en dat met een knipoog. De met verschillende browsers werkende web-app wil daarnaast reclametrackers in verwarring brengen – door 100 tabbladen te openen en daarmee het surfgedrag te vervalsen. Op die manier versluiert Track This de werkelijke interesses van de gebruikers. De geopende online shops, fabrikantenwebsites en online magazines horen bij bepaalde reclameprofielen. Op die manier zie je ook een keer de andere kant van internet.