Mozilla Track This

Noud van Kruysbergen
0

Inhoudsopgave

    Inleiding

    Om online reclamebureaus om de tuin te leiden, imiteert Track This het surfgedrag van bijvoorbeeld een schoenen-fetisjist of esoterisch ingesteld iemand na. De kleine web-app laat bovendien zien hoe ‘gepersonaliseerde’ reclame gebruikers volgt op internet.

    Als je snel even naar het hotel googelt waar je collega het in de pauze over had, loop je het risico dat je vervolgens dagenlang advertenties te zien krijgt specifiek voor dat hotel. Je wordt als internetsurfer van website naar website gevolgd, en dan blijft zo’n reclame je volgen – tot je uiteindelijk toch maar boekt. Dat voorbeeld laat zien hoe online reclame irritant, hardnekkig en alomtegenwoordig is.

    Mozilla wil met Track This inzichtelijk maken hoe reclame en het opbouwen van een profiel op internet werken – en dat met een knipoog. De met verschillende browsers werkende web-app wil daarnaast reclametrackers in verwarring brengen – door 100 tabbladen te openen en daarmee het surfgedrag te vervalsen. Op die manier versluiert Track This de werkelijke interesses van de gebruikers. De geopende online shops, fabrikantenwebsites en online magazines horen bij bepaalde reclameprofielen. Op die manier zie je ook een keer de andere kant van internet.

    Wees eens een Hypebeast

    Om dit te laten werken, moet eerst de adblocker uitgeschakeld worden. Vervolgens kies je op de website trackthis.link een alter ego. Je kunt kiezen uit ‘hypebeast’ (geïnteresseerd in bepaalde merkschoenen), ‘filthy rich’ (stinkend rijk). ‘doomsday’ (als je je voorbereidt op de wereldondergang) en ‘influencer’ (voornamelijk geïnteresseerd in huidproducten, astrologie en meditatie-apps).

    Hypebeast, Filthy Rich, Doomsday of Influencer? Track This opent websites die passen bij een van de vier Internetprofielen.

     

    Een klik op de knop ‘Track This’ opent dan niet meteen 100 tabbladen, want een beveiligingsmechanisme van de browser verhindert dat. Je moet eerst nog vrijgeven dat de browser van de betreffende website pop-ups mag laten zien. Bij Firefox doe je dat simpel door op de kleine i naast de url te klikken (‘Website-informatie tonen’) en dan op het kleine tandwieltje bij Toestemmingen. De Mozilla-browser opent niet meer dan 20 tabbladen na elkaar. Chrome doet daarentegen minder moeilijk en opent meteen 100 tabbladen.

    De reclamediensten die in de websites ingebed zijn krijgen dan informatie over je schijnbare interesses. Als je als vermeende influencer internet op gaat, zul je de komende dagen meer reclame voor verzorgingsproducten te zien krijgen. Omdat Track This voornamelijk Amerikaanse websites opent, is het effect bij dergelijke websites het snelst merkbaar. De selectie aan advertenties is echter afhankelijk van de reclamediensten die bij de websites zijn ingebed. Op een site voor IT-nieuws duikt daarom toch reclame op voor 4G-tarieven en streamingdiensten.

    In de ban van banners

    Bij wat meer algemene websites, zoals van kranten, valt meteen op dat er meer reclames zijn over ‘beauty’ en ‘lifestyle’. De reclamebanners proberen je bovendien naar een al bezochte shop te lokken die zich op een van de 20 dan wel 100 geopende tabbladen bevindt. Dat heet ‘retargeting’: als je net bij booking.com naar hotelprijzen hebt gekeken, zul je hardnekkig gevolgd worden door Booking-banners.

    Websitebezoekers worden gemarkeerd met cookies die het mogelijk maken je websiteonafhankelijk te volgen. Daarin komen ook zinvolle parameters voor online shops, zoals de gewenste taal en het winkelmandje. Cookies helemaal uitbannen is dan ook niet handig. Het wordt volgens Mozilla wel een probleem als dubieuze datahandelaren de cookies tegen de wil van bezoekers gebruiken. In dit geval worden de reclametrackers in de war gebracht door de vele valse interesses.

    Kat en muis

    De web-app is ook reclame voor Firefox. Die browser lokt gebruikers met gedetailleerdere controlemogelijkheden. Sinds Firefox 67 blokkeert de browser bepaalde cookies in een sandbox, namelijk alle cookies die afkomen van bekende trackerdomeinen. Het is een kat-en-muis-spel met de reclamediensten, die steeds geraffineerdere technieken bedenken. Ook Track This is machteloos tegen hardnekkige volgers: als je het internet dagelijks op een normale manier gebruikt, krijg je vanzelf weer advertenties die op je (echte) interesses gebaseerd zijn. Uiteindelijk duikt dan toch weer datzelfde hotel op waar je in het begin naar zocht. En dat komt dan natuurlijk pas net na je vakantie.

    Meer reviews lees je in c't 04/2024

    Deel dit artikel

    Noud van Kruysbergen
    Noud van KruysbergenNoud heeft de 'American Dream' doorlopen van jongste bediende tot hoofdredacteur van c't, waar hij zo veel mogelijk de diepgang, betrouwbaarheid en diversiteit wil bewaken.

    Lees ook

    GeekPi Armor Case V5 review: aluminium behuizing voor Raspberry Pi 5

    In deze review bespreken we de aluminium behuizing GeekPi Armor Case V5, die de chips van de Raspberry Pi 5 ook zonder ventilator redelijk goed koelt....

    NordVPN review: hoe goed & veilig is deze ‘duurdere’ VPN nou echt?

    NordVPN is al meer dan tien jaar actief als commerciële VPN-dienst, waardoor het een van de langstbestaande spelers in de branche is. Maar hoe prestee...

    0 Praat mee
    avatar
      Abonneer  
    Laat het mij weten wanneer er