Met Steinberg SpectraLayers muziek extraheren in lagen- review

Redactie
0

Het grenst aan magie wanneer SpectraLayers 8 van Steinberg de zang, drums, bas en andere instrumenten uit muziek kan extraheren, in lagen kan scheiden. Kunstmatige intelligentie helpt bij deze en andere taken. Deze versie helpt ook bij slecht geïsoleerde microfoonopnamen en andere problemen met geluidsrestauratie en postproductie.


Steinberg SpectraLayers muziek extraheren


Steinberg heeft zijn audio-editor SpectraLayers in versie 8 uitgebreid met tal van trucs waarmee bijvoorbeeld atmosferische geluiden en de frequentiecurve van een opname kunnen worden gekopieerd naar een andere. De editor toont audiobestanden in een spectrale analyse. De x-as geeft de tijd aan, de y-as het frequentiebereik.

Met retoucheertools, ook bekend van fotobewerking, kunnen afzonderlijke geluiden worden gemarkeerd en vervolgens worden versterkt, gewist, verplaatst of gekopieerd. Als bijvoorbeeld een mobiele telefoon rinkelt op de achtergrond van een opname, kunnen de storende geluiden meestal volledig worden verwijderd met SpectraLayers 8.

Omdat dergelijk handmatig werk soms zeer tijdrovend is, helpt de software met behulp van kunstmatige intelligentie. De innovatie van vorig jaar om met Steinberg SpectraLayers individuele tracks voor drums, bas, zang, piano en andere instrumenten uit muziek te extraheren was spectaculair.

Het automatische systeem maakt voor elk spoor een aparte laag aan, die dan verder kan worden bewerkt. Eén muisklik is bijvoorbeeld voldoende om de zang voor een karaokeversie volledig te verwijderen.

Je kunt nog steeds lichte artefacten horen wanneer je een geëxtraheerd spoor afzonderlijk beluistert. Wanneer SpectraLayers echter alle geëxtraheerde tracks opnieuw samenvoegt, konden we bijna geen verschil met het origineel ontdekken.

De Voice-Denoiser, die een stem uit een muziekstuk of hard geluid filtert, werkt al even uitstekend. De kwaliteit is niet alleen goed genoeg voor forensische deskundigen, maar ook voor remixers die rondom de stem een nieuw lied willen componeren.

Bij het opnemen van een drumstel of een zanger met een akoestische gitaar kunnen microfoons niet volledig geïsoleerd worden. Daarom komen er onvermijdelijk vreemde geluiden op de afzonderlijke sporen terecht. Die ‘bleeding’ verhindert later een optimale afzonderlijke verwerking van de instrumenten in de mix. SpectraLayers 8 was in staat die overspraak aanzienlijk te verminderen bij een test met twee microfoons (zang en gitaar) – zij het niet zonder enige geluidsdegradatie.


Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.


Net als bij declipping, de-essing, reverb- en hum-reduction, voert de editor de berekeningen altijd offline uit. Je moet gewoonlijk een drempelwaarde en een effectniveau instellen en vervolgens tot 30 seconden wachten, afhankelijk van de lengte van het stuk, voordat je naar een preview kunt luisteren. De editor herberekent die voor elke kleine verandering. In tegenstelling tot een typisch digitaal audio werkstation (DAW) zoals Cubase, werkt dat niet realtime terwijl je aan de knop draait.

Daarom kost het soms veel tijd om de optimale instellingen te vinden. SpectraLayers maakt dankzij zijn grafische weergave een veel nauwkeuriger afbakening mogelijk van welke frequentie- en tijdsectie een effect moet beïnvloeden. Maar als de audioproblemen niet al te groot zijn, gaan sommige herstelwerkzaamheden sneller met een plug-inverzameling zoals iZotope RX, omdat je daar de effecten van een instelling onmiddellijk kunt horen.

Conclusie van Steinberg SpectraLayers voor extraheren van muziek

SpectraLayers is door zijn algoritmen een zeer krachtige bewerkingstool. Je kunt er als laatste redmiddel problemen mee oplossen als eenvoudigere en snellere methoden falen.

Dankzij de ARA-2-interface kan het programma in vele DAW’s even makkelijk worden geïntegreerd als de veelgebruikte pitchcorrectiesoftware Melodyne. DAW’s zoals Ableton Live en Logic Pro X roepen SpectraLayers daarentegen op als een externe editor en geven de audiotracks daar aan door.

Als je niet in 7.1 maar alleen in stereo wilt werken en alleen de zang maar geen andere sporen uit een complete mix wilt halen, volstaat de goedkopere Elements-versie.

Details over de enorme waaier aan functies, die we hier alleen maar kunnen schetsen, staan op de Steinberg website. Uitgebreide YouTube-tutorials helpen je bij het werken ermee.

Plus- en minpunten

+ goede segmentering
– vergt inwerken
– niet realtime

Steinberg SpectraLayers

systeemeisenWindows vanaf 10, macOS vanaf 10.14
kopieerbeveiliginge-Licenser (software of usb-stick)
Steinberg€ 80 Elements € 300 Pro

lees meer reviews in c't 05/2024

Meer over

AudioSoftware

Deel dit artikel

Lees ook

Geluidsopname maken met Audacity (multitrack)

Met het gratis programma Audacity kun je een geluidsopname maken, nabewerken en multitrack-projecten mixen met opensource middelen. Ook een commentaar...

Waarom het geluid van hoofdtelefoons nauwelijks te meten is

Bij het ontwikkelen van hoogwaardige hoofdtelefoons lopen fabrikanten steevast tegen grenzen aan. Als consument heb je vaak geen idee van hoe oorkusse...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er