Het onboarden voor Hey gaat soepel. Je krijgt netjes een setje testmails en meldingen in de apps of browser voor je neus om je bekend te laten worden met de werkwijze.
Je krijgt een hey.com mailadres en als je wilt sluis je mails door van andere inboxen door daarin forwarding naar je hey.com-adres in te stellen. Custom domains staat voor later dit jaar op de planning.
Hey werkt via het principe van eerst het al dan niet goedkeuren van een afzender via The Screener, een imbox (geen spelfout, komt door de nadruk op important, immediate), en standaard geen notificaties voor elk bericht dat binnenwaait.
Voor alles wat je al dan niet goedkeurt via The Screener geldt dat je je keuze altijd later weer ongedaan kunt maken.
Je bepaalt zelf onder welke noemer je een e-mail schaart, en wat er dus uiteindelijk met het bericht gebeurt: de Imbox, een feed om nog eens te lezen of paper trail voor bonnen en facturen.
Als je een bericht goedkeurt, krijg je de optie om aan te geven welk soort bericht het is: is het een bericht van een persoon (wil je zien en op replyen), een nieuwsbrief of iets marketing-achtigs (puur ter informatie) of een orderbevestiging, bestelling, factuur of bon.
De berichten van een persoon belanden in je Imbox (met secties voor nieuwe mail en mail die je al hebt bekeken), nieuwsbrieven ter info in The Feed. Je bestellingen van je drankjes belanden in de Paper Trail waar je allerlei bonnen en transactionele informatie bij elkaar hebt zitten.
Voor elk bericht verschijnt de balk met opties onderin, waarmee je direct kunt beantwoorden, of Reply Later kunt kiezen of het bericht apart kunt zetten.
Via de overige opties onder het menu-item met drie punten verplaats je berichten ook tussen de Imbox, The Feed en de Paper Trail of naar de prullenbak en meer. Dezelfde fijne flow zit ook in de apps (desktop en mobiel).