Gps-horloge of tracker voor je kind of huisdier: vergelijkende test

Marco den Teuling
0

Inhoudsopgave

Met een gps-tracker weet je altijd waar iets of iemand zich bevindt. Speciale trackers voor huisdieren en kinderen pakken sommige dingen anders aan dan de meer universele trackers. We testen zes modellen en bekijken hoe zo’n gps-horloge of tracker in de praktijk bevalt.

Als je je kind of huisdier een gps-horloge of gps-tracker meegeeft, moet je vaak rekening houden met kritische reacties. De meeste mensen vinden te veel controle (gelukkig) vervelend. Maar er kunnen gegronde redenen zijn voor zo’n tracker die niet vallen onder een overdreven behoefte aan controle. Veel ouders willen hun kinderen niet altijd met de auto overal naartoe brengen, maar ze zelfstandig op pad laten gaan. Een tracker kan dan als vangnet dienen. Maar je kunt de volgfunctie ook helemaal niet gebruiken en zo’n apparaat alleen als mobiele noodknop beschouwen. Dan kunnen kinderen hun ouders ook zonder een eigen mobiele telefoon waarschuwen als ze hulp nodig hebben.

Gps-horloge of huisdiertracker?

We hebben in deze test ook huisdiertrackers bekeken. Die zijn vanuit technisch oogpunt namelijk heel vergelijkbaar – ook al zijn de redenen om ze te gebruiken geheel anders. Je rasdier kan gestolen worden of opgefokte honden en katten met een te grote ontdekkingsdrift kunnen de weg naar huis niet altijd terugvinden. Een tracker kan ouders en baasjes weer verenigen met hun schatjes.

In vergelijking met de gangbare gps-trackers bieden trackers voor huisdieren en kinderen vaak extra functies of voorzieningen die voor deze toepassing handig zijn.

Basisfuncties van een gps-tracker

Gps-trackers geven hun positie draadloos door naar de gebruiker. Dat kan na een oproep, via een ingesteld alarm of op vaste intervallen. Alle geteste apparaten gebruiken het GPS-systeem voor de plaatsbepaling, hoewel de ingebouwde chips ook Glonass, Beidou en/of Galileo kunnen ontvangen. Alleen de Prothelis Greta en Petpointer verzamelen ook Glonass-gegevens. Geen enkele van de apparaten gebruikt de bij smartphones gebruikelijke locatiebepaling via wifi. Een wifi-chip zou de prijs van de trackers hoger maken en de accuduur door het hoge energieverbruik verkorten.

tracker gps-tracker kind huisdier tracking alarmfunctie positiebepaling Glonass Beidou Galileo app portal plaatsbepaling waterbestendig water waterdicht

Gebruikers van een gps-horloge moeten wel wat geduld hebben bij de locatiebepaling. Met GPS heeft een tracker daar zo’n 15 tot 20 seconden voor nodig, met een redelijk vrij zicht naar boven voor het ontvangen van de satellietsignalen. Als een tracker lang niet actief is geweest, kan het zelfs meerdere minuten duren door ontbrekende gps-trajectgegevens.

Veel trackers tonen in de tussentijd een globale positiebepaling. Daarvoor kijken ze welke mobiele cel gebruikt wordt om daar de locatie van te bepalen. De huisdiertracker Kippy gebruikt daar de database OpenCelliD voor. Omdat mobiele basisstations slechts een zeer grof raster voor lokalisatie bieden, kan het resultaat in een stad honderden meters afwijken tot enkele kilometers in een dun bevolkt gebied.

tracker gps-tracker kind huisdier tracking alarmfunctie positiebepaling Glonass Beidou Galileo app portal plaatsbepaling mobiele zendmast

Locatiebepaling met GPS-horloge of tracker

Vrij zicht op gps-satellieten en een goede mobiele ontvangst zijn bij dier- en kindertrackers vaak wat lastiger te bereiken, zeker op teckelhoogte. Vooral bij huisdiertrackers leidde dat tot meer gaten in de dekking.

Bij de Petpointer en Tractive was dat te verbeteren door het interval voor locatiebepaling te verkorten. Bij de Kippy Vita leek het interval geen invloed te hebben, pas bij Live Tracking werd de locatie enigszins gevolgd, maar zonder tijdstempels.

Bij gps-horloges en trackers voor kinderen is de afgelegde weg goed te volgen, zolang ze niet onder in een rugzak verdwijnen. Het Pingonaut gps-horloge geeft de positie vaker door als de drager zich snel verplaatst. De Prothelis Greta stuurt zijn locatiedata in een rugzak met een vast interval, net als de Weenect Kids in het bijgeleverde zakje. Bij deze twee modellen kan het interval flink korter gemaakt worden, wat een nauwkeurigere routeregistratie mogelijk maakt – ten koste van de accuduur.

Speciale functies bij een gps-horloge of tracker

Geofences zijn virtuele omheiningen die een bepaald gebied afbakenen. De tracker slaat alarm bij het verlaten of betreden van dat gebied. Je moet de grenzen ervan niet te nauw kiezen, anders krijg je telkens valse alarmen bij ontvangstproblemen. Geofence-alarmen worden meestal dan ook niet meteen geactiveerd, maar pas na een bepaalde vertragingstijd.

Met een noodknop bij kindertrackers kunnen kinderen een spraakverbinding opzetten met de ouders. Sommige trackers hebben zelfs knoppen voor zelf ingestelde berichten als “Ik ben veilig aangekomen!” of “Haal mij a.u.b. op”.

Snelheidsalarmen kunnen je alarmeren als de tracker meer dan een paar seconden lang snel beweegt. Die functie vinden gebruikers van huisdiertrackers soms handig.

tracker gps-tracker kind huisdier tracking alarmfunctie positiebepaling Glonass Beidou Galileo app portal plaatsbepaling geschiedenis log export

Via de geschiedenis of de historische gegevens kan een route worden bekeken die een tracker de afgelopen tijd heeft afgelegd. De meeste webportals van trackers bewaren data maximaal tien dagen. Om ze langer te bewaren is een exportfunctie nodig, waarmee je de gegevens bijvoorbeeld in GPX- of KML-formaat bewaart.

Als een tracker een geluidssignaal kan afspelen of eventueel een led kan inschakelen, wordt het terugvinden in de directe omgeving een stuk makkelijker. Dat kan bij een huisdiertracker goed van pas komen, bijvoorbeeld om een van de halsband losgeraakte tracker terug te vinden of om je huisdier binnenshuis op te sporen.

Gps-tracker en accuduur

tracker gps-tracker kind huisdier tracking alarmfunctie positiebepaling Glonass Beidou Galileo app portal plaatsbepaling geofence gebied

Als je een tracker echt wilt gebruiken om een verdwaald kind of huisdier te vinden, moet je daar snel mee zijn. De meeste apparaten houden het met de hele dag tracken circa twee tot drie dagen vol. In de energiespaarstand zonder tracking slaapt de gps-chip. Bewegingssensoren op de achtergrond maken hem weer wakker. Als de tracker beweegt, wordt gps geactiveerd. Om ervoor te zorgen dat opdrachten het apparaat altijd kunnen bereiken, is de mobiele zender/ontvanger continu of met regelmatige tussenpozen actief. Alleen de Greta en de Petpointer kunnen die eventueel ook uitschakelen.

De accucapaciteit alleen is geen goede indicator voor de accuduur, omdat de energiespaarstanden erg verschillen. De Weenect Kids houdt het met zijn accu van 1700 mAh ongeveer net zo lang vol als het Pingonaut gps-horloge met 430 mAh.

Niet alleen de accuduur, maar ook hoe lang het opladen duurt, is van belang bij het gebruik. Zeker bij huisdieren moet het opladen zo snel mogelijk gaan, zodat het dier weer zijn gang kan gaan. Bij de Petpointer kan de accu makkelijk uit de houder verwijderd worden en vervangen door een opgeladen exemplaar. De Tractive en Kippy Vita moet je helemaal losmaken en na het opladen opnieuw bevestigen voordat ze hun werk weer doen. Bij de kindertrackers viel op dat de Weenect Kids en Prothelis Greta een aantal uren moesten opladen, terwijl de Pingonaut Kids na een kleine twee uur al weer gebruiksklaar was.

tracker gps-tracker kind huisdier tracking alarmfunctie positiebepaling Glonass Beidou Galileo app portal plaatsbepaling kaart satelliet abonnement premium

Apps en portals voor tracken

Alle trackers in de test kunnen via webportals en apps worden ingesteld en gebruikt. Ze tonen de laatste positie van de tracker op een kaart en kunnen ook historische gegevens tonen. Bij de Weenect Kids krijg je pushberichten met een koppeling naar Google Maps, zodat je de Weenect-app niet per se nodig hebt. Dat is fijn, want die vraagt elke keer bij het starten naar een wachtwoord. Heb je dat te vaak verkeerd ingetypt, dan wordt de toegang tot de portal een hele dag lang geblokkeerd. Dat zou rampzalig kunnen zijn als je kind net hulp nodig heeft.

Op de Pingonaut-portal kunnen kinderen het gps-horloge zelf een naam en pictogram geven. Daarbij kun je ze dan meteen uitleggen wat het horloge doet. Alleen specifieke telefoonnummers mogen naar het horloge bellen of zijn ermee te bellen. Bij wijze van eenrichtingscommunicatie kunnen ouders ook korte tekstberichten sturen naar het display van het horloge.

De app voor dierentracker Kippy Vita crashte af en toe en leidde tot ongewenste pushberichten vol dooddoeners over hondenwelzijn en hondenopvoeding. De apps van de Petpointer en de Tractive informeren je in één oogopslag over de accucapaciteit, geofences, de laatste locatiemeldingen en alarmen.

Gps-tracker: geteste modellen

Prothelis Greta

Prothelis Greta

De 32 gram zware Greta van Prothelis trackt via GPS- en Glonass-satellieten en kan als enige draadloos opgeladen worden. Prothelis wil de lange oplaadtijd van vier uur nog verkorten. De waterdichte behuizing heeft geen noodknop of andere bedieningselementen. Een kind kan het apparaat niet uitzetten. Bijzonder is dat je bij het verlaten van een bepaald gebied binnen de ingestelde tijden een telefonische melding krijgt in plaats van een makkelijk gemist pushbericht.

De tracker wordt geleverd met een abonnement voor de locatieserver en een mobiele verbinding via de ingebouwde simkaart in 153 landen.

De Greta schakelde bij langere perioden zonder satellietontvangst niet over op de energiespaarstand.

Pluspunten

• erg klein
  • universeel inzetbaar

Minpunten

• gebrekkige energiespaarstand

Bekijk product

Pingonaut Kidswatch

Pingonaut Kidswatch

Dit lichte horloge valt niet op. In tegenstelling tot sommige andere trackers heeft het geen geheime meeluisterfunctie. Je krijg er een microsimkaart bij, je betaalt geen abonnementskosten voor de portal. Via Amazon.de krijg je er momenteel nog een Duitse Congstar-simkaart bij die door de EU-roamingtarieven ook in andere EU-landen te gebruiken is. Binnenkort komt een ‘Europese’ versie beschikbaar.

De tracking is nauwkeurig genoeg om routes te volgen. Er zijn acht geofences te definiëren, bijvoorbeeld voor school, thuis of bij vriendjes. De accuduur bedraagt twee tot vier dagen, al naargelang de activiteit. Na het opladen moet je het klepje van de oplaadpoort goed afsluiten, anders is het horloge niet meer spatwaterbestendig. De bouwkwaliteit kan beter.

Pluspunten

• kindgericht
  • erg goede tracking

Minpunten

• lokale simkaart

Bekijk product

Weenect Kids

Weenect Kids

De tracker van het Franse Weenect is ondanks de draagbuidel vrij zwaar. Dat komt doordat de hardware van de Chinese Toplovo TL202 in een behuizing van Weenect is gepropt. Daar krijg je ook de bijbehorende portal en gebruikskosten bij, maar zonder verplicht abonnement.

De app is verder prima, maar valt je lastig met wachtwoorden, het verplicht invoeren van adressen en een extra aanmelding via de webportal en daarna pas in de app. Handig is dat alarmberichten direct linken naar Google Maps.

Kinderen kunnen met drie knoppen vooraf ingestelde berichten versturen en hun ouders bellen door lang op de SOS-knop te drukken. Dat bellen is beperkt tot tien minuten per maand. De tracker is te gebruiken in 100 landen, ook buiten de EU.

Pluspunten

• goede tracking

Minpunten

• korte accuduur
  • omslachtig aanmelden

Bekijk product

Diertrackers

Meer details over de diertrackers Kippy VitaTractive GPS en Hergtech Petpointer en een uitgebreidere tabel met specificaties en testresultaten vind je in c’t magazine 6/2018. In dezelfde uitgave vind je ook een vergelijkende test van algemene gps-trackers en een workshop om gegevens van een of meerdere gps-trackers op je eigen server te bewaren. Daarmee kun je ook zelf geofences of andere functionaliteit toevoegen.

Trackers: grijs gebied

Het is eigenlijk maar goed dat we in een maatschappij leven waar vraagtekens worden gezet bij het tracken van kinderen. Natuurlijk hebben ouders de plicht hun kinderen op te voeden en ze te beschermen, maar dat botst met het recht van kinderen op privacy. Zoals gewoonlijk loopt de wetgeving achter op technologische ontwikkelingen en zijn daar geen wetten voor. Als kinderen goed zelf kunnen beslissen over het gebruik van een tracker, kun je dat het beste met ze bespreken. Bij huisdieren spelen dat soort overwegingen natuurlijk niet, maar als je een hondenuitlaatservice inhuurt, moet je ze wel informeren over de aanwezigheid van een tracker.

Conclusie

De geteste kinder- en huisdiertrackers hebben elk hun specifieke voor- en nadelen. De noodoproepfuncties van de Pingonaut- en de Weenect-tracker zijn handig, net als de technisch aansprekende uitvoering van de Petpointer. Met geen van de trackers kun je de locatie echter volgen zonder dat er gaten in de route ontstaan, want daar hebben de gebruikte chips simpelweg te vaak een wegvallende ontvangst voor.

N.B.: deze test is van oudere modellen, maar kan je toch een goed idee geven van de functies die een gps-tracker te bieden heeft. Een alternatief is ook de Zoek mijn telefoon functie op Android-toestellen of Zoek mijn … bij Apple-toestellen. Daarvoor moet je wel kunnen inloggen met de account van de gebruiker.

Ontvang gratis tips en informatie over nieuwe reviews, schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.

Gps-tracker: technische gegevens en testresultaten

gps-horloge voor kinderen tracker voor huisdieren test tabel

Zie voor een uitgebreidere tabel met specificaties en testresultaten c’t magazine. Daar vind je ook een vergelijkende test van algemene gps-trackers en een workshop om gegevens van een of meerdere gps-trackers op je eigen server te bewaren.

(Deze informatie is afkomstig uit het artikel in c’t 6, 2018, pagina 72, van Michael Link en Marco den Teuling)

Lees meer uitgebreide tests in c't 05/2024

GPS