Getest door lezers: Foscam G4P IP-camera voor buiten

Redactie
0

Inhoudsopgave

Inleiding

De vraag aan lezers om zich aan te melden voor het lezerspanel bleek niet bepaald aan dovemansoren gericht: onze mailbox stroomde vol. Lees hier het resultaat van de eerste vijf reviews over de Foscam G4P ip-outdoor­camera met 4-megapixels, tweeweg-audio en AI-human-detection.

De Foscam G4P heeft nachtzicht via IR-leds tot 20 meter, 4 megapixels, H.264-compressie, horizontaal 89 graden aan zicht en hij ondersteunt microSD-­kaarten tot 128 GB. De camera voelt goed stevig aan en is duidelijk prima weersbestendig (IP66). Alleen nog zelf een mooie plek zoeken waar je een goed overzicht hebt en dan kan er geboord en geschroefd worden. Schroeven met pluggen zitten erbij, net als een adapter met 1,5 meter aan kabel, inbussleutel en een snelstartgids. De G4P is verkrijgbaar voor rond de 125 euro.

Foscam G4P

Er is een behoorlijk gat nodig om de kabel met stekkers voor voeding, audio, netwerk en resetknop door de muur te krijgen, maar dat valt terug te dringen door de FAB99-lasdoos te gebruiken. Daar kun je de aansluitingen in wegwerken, die niet door de muur hoeven. Je ­wifi-snelheid (en stabiliteit) is afhankelijk van verschillende factoren, dus als het even kan is het aan te raden om de camera bedraad in je netwerk op te nemen.

Set-up

Allereerst is het zaak de camera up-and-running te krijgen door hem aan het netwerk te verbinden. Eerst installeren en dan tegen problemen aanlopen wil je voor­komen. Het in je netwerk opnemen werkt met de app erg makkelijk. Het scannen van de QR-code om verbinding te maken met je router is handig en werkt snel.

De bediening van de app is prima en lijkt op die van vergelijkbare camera-apps. De camera praat wat Engels met een Chinees accent tegen je als je een speaker of koptelefoon hebt aangesloten, en meldt dan hoe ver je in het koppelproces zit. Een andere makkelijke route is met de Equipment Search Tool (of na het bedraad aansluiten het ip-adres opzoeken via je router en poort 88 achter het ip-adres zetten). Na het installeren van de benodigde plug-in (IPCWEbComponents) en het aanpassen van het standaard admin-wachtwoord verschijnt het beeld van de camera.

De makkelijkste manier om de beelden te bekijken of terug te kijken is met de Foscam-app. Met de app is het configureren ook makkelijk te doen, maar heb je minder opties.

Op het tabblad Settings geef je de camera een vast ip-adres en stel je de wifi-instellingen in. Op die manier is de resolutie, framerate en meer in te stellen voor de mainstream en substream. Afhankelijk van de bandbreedte op je client kies je voor de ene of andere stream. Ten tijde van de test moest je bij Synology Surveillance Station nog de FI9901EP als camera uit de lijst sorteren om hem te kunnen gebruiken, maar inmiddels heeft de G4P een eigen profiel. De software Zoneminder werkte probleemloos samen met de camera.

Beeldkwaliteit en detectie

De beeldkwaliteit overdag is prima. Ook bij het achter­af bekijken van de camerabeelden is de geboden kwaliteit goed. Bij minder licht zijn de beelden nog voldoende helder en als het donker genoeg is schakelt het beeld naar zwartwit en doen de dertig stuks IR-leds hun werk.

Het nachtzicht levert wisselende resultaten op: een van de testers kreeg zelfs op slechts 10 meter onvoldoende beeld­kwaliteit en raadde een IR-ledspot aan, de overige testers noemden het nachtzicht tot 10 of zelfs tot de vermelde 20 meter nog voldoende.

Het met artificiële intelligentie herkennen van personen is geen extra optie waar nog apart voor betaald moet worden (in de vorm van een abonnement), wat erg wordt gewaardeerd. Het zorgt ook (samen met het afbakenen van een deel van het beeld voor detectie) dat niet elke voorbijvliegende vogel of ieder van de ­bomen dwarrelend blaadje een alarm triggert en je daardoor wordt overspoeld met valse meldingen.

Gezichtsherkenning is niet aanwezig, maar dit wordt niet gemist. De audio is via de RCA-aansluitingen 2-weg in te regelen, waardoor spreken met degene die voor je deur of huis staat tot de opties behoort – als je tenminste een microfoon en speaker installeert.

Opslag

De camera biedt dankzij het microSD-slot de optie om tot 128 GB aan videobeelden op een kaartje op te slaan. Een Network Video Recorder (NVR) als de FN3109H is ook een prima optie, en na een jaar heb je de aanschaf eruit ten opzichte van een cloud­abonnement. Met een NVR neem je de beelden van ­meerdere camera’s op. Het eerste jaar laat Foscam je de laatste acht uur aan camerabeelden gratis opslaan in de ­Foscam-cloud.

Wil je langer kunnen terugkijken, dan heb je de keuze uit meerdere pakketten. Voor 30 dagen aan historie betaal je 130 euro per jaar. Is een week genoeg, dan ben je voor 50 euro per jaar klaar. Ter vergelijking: bij Nest krijg je voor 50 euro per jaar vijf dagen aan opnames in de cloud.

Nog wat te wensen

Een waterdichte lasdoos meegeleverd krijgen is wel een wens, maar dat gaat een hoger prijskaartje opleveren. De fabrikant laat de keuze liever bij de klant. Foscam heeft verschillende tools voor specifieke taken beschikbaar, en daarnaast is er de uitgebreide VMS-software waarmee je alles in kunt stellen en aanpassen wat je maar zou willen. Aan functies geen gebrek, maar de interface van de tools kan volgens de testers wel een moderniseringsslag gebruiken.

Een optie die bij sommige testers op de wensenlijst staat is PoE, wat een kabel uitspaart. Daar is dan de G4EP-versie voor, die dezelfde adviesprijs heeft. Andere wensen zijn het kunnen beluisteren van ­audio via een ingebouwde speaker en een microfoon.

Conclusie

Alle testers zijn het met elkaar eens: de camera biedt veel waar voor zijn geld. Het aansluiten en in gebruik nemen via de app gaat goed en het beeld is prima. De ervaringen met het nachtbeeld zijn echter wisselend. De app werkt prima, maar de overige tools ogen wat rommelig en outdated, al hebben ze wel genoeg functies. ­Instappers vinden hun weg wel met de mogelijkheden van de app, maar als je de mogelijkheden allemaal of optimaal wilt benutten, moet je de VMS-software of de web­interface gebruiken.

De stekkers met aansluitingen voor de camera: je moet zelf zorgen voor een microfoon en speaker als je tweewegaudio wilt gebruiken.We willen de vijf testpanelleden die hun ervaringen met de Foscam-camera hebben vastgelegd in woord en beeld hartelijk bedanken, te weten Maarten De Bont, ­Edwin Dijkstra, Erik Kemper, Joram van der ­Velden en Ron Vermeulen. We zijn al bezig met de volgende test. Onze voorraad aan testpanelleden is inmiddels voldoende groot om een behoorlijk aantal tests vooruit te kunnen. We vinden het bijzonder leuk om de enthousiaste ­­reviews van onze testers te lezen.

Aanvulling maart 2021: vanwege een chipsetbeperking is de minimale tijd tussen snapshots 5 seconden.

Foscam G4P - tabel

Camera's