Net als bij de eerdere exemplaren bieden de nieuwe kaarten evenveel performance als hun voorganger uit de serie daarvoor met een stapje hoger qua modelnummer. De 3D-performance van de GeForce RTX 2080 (maakt niet uit welke uitvoering) ligt afhankelijk van het spel op het niveau van een GeForce GTX 1080 Ti of net daarboven.
Als vergelijkende kaart hebben we de Asus ROG Strix 1080 Ti Gaming OC gebruikt, met de standaard turbo. Met de DirectX 11-games GTA V en Far Cry 5 waren de nieuwe kaarten 3 tot 10 procent sneller. Bij de DirectX 12-titel Shadow of the Tomb Raider lag de winst op maximaal 3 procent. Reken je dat om naar frames per seconde (fps), dan komt dat in het beste geval neer op 9 fps, maar meestal slechts 2 of 3.
De synthetische benchmarks geven een wat betere kijk op de verschillen tussen de opeenvolgende generaties. De GeForce GTX 1080 Ti ligt bij de DirectX11-test Firestrike Extreme (uit de 3DMark-suite) zo’n 9 procent voor, terwijl bij de DirectX12-test Time Spy de RTX 2080 net geen 6 procent voorsprong heeft. Dat laatste laat zien dat Nvidia de context-switching (oftewel het wisselen tussen grafische berekeningen en ander rekenwerk) inmiddels beter voor elkaar heeft.
De scene LuxBall HDR uit de path-tracer Luxmark 3.1 rendert een RTX 2080 circa 72 procent sneller dan de GTX 1080 Ti. Daarbij komen niet eens RT-cores om de hoek kijken, want daar kan Luxmark nog niet mee overweg.
De GeForce RTX 2080 Ti haalt op zijn beurt nieuwe benchmarkrecords en stuurt bij games tussen de 16 en 30 fps meer richting het scherm dan de RTX 2080. Dat zorgt ervoor dat hij een ideale kandidaat is om te combineren met een scherm met GSync-techniek, dat refreshrates tot 144 Hz aankan. Zelfs met 4K haalt hij op het hoogste detailniveau en met SMAA-antialiasing gemiddeld de 60 fps die nodig zijn om games soepel te laten draaien. Bij Luxmark heeft het nieuwe topmodel een ruime 42 procent voorsprong op de RTX 2080.