Geforce RTX 2080 grafische kaarten getest: zes modellen vergeleken

Marco den Teuling
0

Inhoudsopgave

De nieuwe Geforce RTX 2080 en 2080 Ti gpu’s laten je vloeiend gamen in 4K en verbruiken minder energie dan hun voorgangers. Fabrikanten als Asus, MSI en Zotac leggen elk de nadruk op een ander aspect. Niet alle nieuwe toeters en bellen zijn nu al bruikbaar. We leggen een aantal kaarten naast elkaar.

De GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti (Turing-gpu’s) zijn gericht op het high-end segment en moeten games zelfs in 4K (oftewel 3840 × 2160 pixels) soepel weergeven. De Ti kan dat zelfs op het hoogste detailniveau en met ingeschakelde antialiasing. De kaarten zijn behoorlijk aan de prijs, maar inmiddels redelijk goed verkrijgbaar.

Nieuwe gpu: Turing

Het kloppend hart van de GeForce RTX 2080 is de Turing TU104 met zijn 2944 shader-cores. Zoals alle Turing-kaarten bevat die twee nieuwe typen execution-units: 46 zogenaamde RT-cores voor zeer realistische raytracing-effecten in games, en 368 Tensor-cores die je nog kent van de Volta-generatie. Ze zijn geschikt voor machine-learning en andere toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. 8 GB aan GDDR6-geheugen is verbonden met een 256-bit geheugen­interface. Dat zorgt voor een datasnelheid van 448 GB/s.

In het GeForce RTX 2080 Ti-topmodel zit een TU102 met een chipoppervlakte van 754 mm2. De TU102 heeft 4352 shader-units, 68 RT-cores en 544 Tensor-cores. De 11 GB aan GDDR6-geheugen is verbonden via 352 datalijnen, waarmee de data dan met 616 GB/s worden doorgestuurd.

Beide gpu’s ondersteunen behalve Direct3D feature-level 12_1 ook de interfaces Vulkan 1.1.78, OpenGL 4.6 en OpenCL 1.2. Nvidia vindt OpenCL 2.0 nog te experimenteel.

We testen meer RTX 2080-kaarten en Vega-kaarten in c't dec/2018

Aansluitingen

Alle Turing-kaarten beschikken over vijf display­-aansluitingen. MSI en Zotac stoppen een HDMI 2.0b-poort in het afdekplaatje, waarmee je een 4K-monitor op 60 Hz kunt aansturen. Die kan daarnaast met HDR-content overweg. Dat kun je met de drie DisplayPort-aansluitingen (1.4a) ook voor elkaar krijgen. Die kunnen via een enkele kabel een 8K-scherm met 7680 × 4320 pixels op 60 Hz aansturen, bij een tweede (sowieso zeer zeldzaam) scherm houdt het dan echter op. Asus varieert wat met de aansluitingen en wisselt de derde DisplayPort-aansluiting om voor een tweede HDMI-poort.

De kaarten beschikken allemaal over een USB-C-poort, die Nvidia toevoegt om daar via VirtualLink een VR-headset op aan te sluiten. Hij geeft niet alleen een DisplayPort 1.4-signaal door, maar ook tot aan 27 watt aan energie. De aansluiting is ook geschikt als pure datapoort. Bij de test haalde een PCIe-ssd in een externe behuizing 1 GB/s aan lees- en schrijfsnelheid.

Kloksnelheid en boost

Nvidia heeft de GeForce RTX 2080 een standaard kloksnelheid van 1515 MHz gegeven en een boost tot 1710 MHz, de RTX 2080 Ti draait daarentegen standaard op 1350 MHz, waarbij de boost tot maximaal 1545 MHz komt. Om het nog wat verwarrend te maken, draait de Founders Edition van de kaart, die Nvidia zelf aanbiedt, met de boost 90 MHz sneller omdat deze standaard al overgeklokt is. Dat is wel vreemd voor een zogenaamde ‘referentiekaart’. Dit maakt het voor andere fabrikanten erg lastig om met hun topmodellen boven de Founders Edition van Nvidia uit te komen.

De boostsnelheid van de meeste kaarten (standaard turbo) ligt net een paar MHz boven die van de Founders Edition. Zotac heeft er bij zijn RTX 2080 net 30 MHz bovenop weten te krijgen. Als je meer wilt, moet je dat blijkbaar via software regelen. Asus bouwt daarom OC-­profielen in zijn GPU Tweak II in.

GeForce RTX 2080 Asus GPU Tweak II

Dat kun je zelf echter ook voor elkaar krijgen. In de nieuwste driver zit namelijk een interface met de naam OC Scanner, waarmee je – mits je de juiste software gebruikt – automatisch de maximale stabiele snelheid kunt bepalen. Tools als MSI’s Afterburner hebben de benodigde opties standaard. Dat is wel handig, maar een meetbare of merkbare verbetering merk je daarbij niet echt. De standaard kloksnelheid is immers al behoorlijk hoog.

Performance

Net als bij de eerdere exemplaren bieden de nieuwe kaarten evenveel performance als hun voorganger uit de serie daarvoor met een stapje hoger qua model­nummer. De 3D-performance van de GeForce RTX 2080 (maakt niet uit welke uitvoering) ligt afhankelijk van het spel op het niveau van een GeForce GTX 1080 Ti of net daarboven.

Als vergelijkende kaart hebben we de Asus ROG Strix 1080 Ti Gaming OC gebruikt, met de standaard turbo. Met de DirectX 11-games GTA V en Far Cry 5 waren de nieuwe kaarten 3 tot 10 procent sneller. Bij de DirectX 12-titel Shadow of the Tomb Raider lag de winst op maximaal 3 procent. Reken je dat om naar frames per seconde (fps), dan komt dat in het beste geval neer op 9 fps, maar meestal slechts 2 of 3.

De synthetische benchmarks geven een wat betere kijk op de verschillen tussen de opeenvolgende generaties. De GeForce GTX 1080 Ti ligt bij de Direct­X11-test Firestrike Extreme (uit de 3DMark-suite) zo’n 9 procent voor, terwijl bij de DirectX12-test Time Spy de RTX 2080 net geen 6 procent voorsprong heeft. Dat laatste laat zien dat Nvidia de context-switching (oftewel het wisselen tussen grafische berekeningen en ander rekenwerk) inmiddels beter voor elkaar heeft.

De scene LuxBall HDR uit de path-tracer Luxmark 3.1 rendert een RTX 2080 circa 72 procent sneller dan de GTX 1080 Ti. Daarbij komen niet eens RT-cores om de hoek kijken, want daar kan Luxmark nog niet mee overweg.

De GeForce RTX 2080 Ti haalt op zijn beurt nieuwe benchmarkrecords en stuurt bij games tussen de 16 en 30 fps meer richting het scherm dan de RTX 2080. Dat zorgt ervoor dat hij een ideale kandidaat is om te combineren met een scherm met GSync-techniek, dat refreshrates tot 144 Hz aankan. Zelfs met 4K haalt hij op het hoogste detailniveau en met SMAA-antialiasing gemiddeld de 60 fps die nodig zijn om games soepel te laten draaien. Bij Luxmark heeft het nieuwe topmodel een ruime 42 procent voorsprong op de RTX 2080.

Testresultaten

Asus ROG Strix RTX 2080 OC

Asus ROG Strix RTX 2080 OC

Asus heeft het koelsysteem onder handen genomen. De drie axiale ventilatoren hebben nu een kleinere naaf, waardoor het rotoroppervlak groter is. De uiteinden van de rotorbladen gaan over in een ring en creëren door de grotere torsiestijfheid meer luchtdruk – en produceren tegelijk minder geluid. De motoren zijn nu ingekapseld, waardoor er geen stof meer kan binnendringen. Met 1420 gram is hij na zijn 1080 Ti-broertje de zwaarste kaart uit de test en de duurste RTX 2080.

Als het om geluid gaat, overtuigt de ROG Strix op alle punten. Het is de stilste RTX 2080-kaart in de test. Als het schuifje op de printplaat op Q-mode (quiet) staat, staan de ventilatoren idle stil. In de P-mode (performance) moet je dat met de Asus-tool activeren. In beide gevallen bleef de kaart bij een idle Windows bureaublad volledig stil. Zelfs bij een aanhoudende 3D-belasting kwam er maar weinig geluid vanaf (0,5 sone). De schakelaar had geen merkbare invloed op de performance. Het energieverbruik onder belasting ligt met 244 watt tussen de andere 2080-modellen en een 2080 Ti in.

Aan het eind van de 30 cm grote printplaat zitten drie vierpins aansluitingen om de verlichting te regelen en te syncen met andere Asus-hardware zoals je moederbord of scherm. De andere twee zijn om casefans aan te sturen. Daarmee regel je bijvoorbeeld dat de casefans alleen bij flinkere 3D-belasting bijspringen, en zich daarna weer koest houden.

Pluspunten

  • snel
  • fluisterstil

Minpunten

  • prijzig

Bekijk dit product

MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G OC

MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G OC

De grafische kaart Ventus van MSI lijkt qua design op het eerste oog op de Founders Edition van Nvidia met zijn twee ventilatoren en het antraciet­kleurige materiaal. Er zijn geen optische gimmicks zoals oplichtende logo’s te vinden.

MSI heeft ervoor gekozen geen derde ventilator in te bouwen, waardoor de kaart slechts 27 centimeter lang is. Daarmee kun je hem ook in een kast stoppen waarvan je de drivecage niet kunt verwijderen – of in een kast die compacter is.

De twee 90 mm grote ventilatoren staan idle niet stil, ook niet als je dat expliciet aangeeft bij de Afterburner-software van MSI. Dat zou standaard eigenlijk wel zo moeten zijn.

Toch blijft de kaart idle onhoorbaar stil. Als je aan de slag gaat met 3D-software, hoor je slechts een zacht 1,1 sone hard geruis. Onder volledige belasting met Furmark komt daar een lichte zoem bij. Net als bij de concurrerende kaarten loont het toch zeker de moeite om de ventilatoren zelf te tweaken. De temperaturen zijn laag genoeg, dus enig experimenteerwerk kan geen kwaad.

De Ventus is de zuinigste in deze test. Maar ook de Ventus heeft af en toe tot 400 watt uit je voeding nodig.

De MSI GeForce RTX 2080 Ventus 8G OC is met een prijs van ongeveer 880 euro wel de goedkoopste kaart in deze test.

Pluspunten

  • snel
  • slechts 27 cm groot

Minpunten

  • gezoem bij zware belasting

Bekijk dit product

Zotac Gaming GeForce RTX 2080 Amp Edition

Zotac Gaming GeForce RTX 2080 Amp Edition

De Zotac GeForce RTX 2080 is met zijn 31 centimeter de langste kaart in deze test. En met 5,7 centimeter ook de dikste. Toch oogt hij minder massief dan de andere kaarten met drie ventilatoren. Er is weinig aan gimmicks te vinden, het enige dat oplicht is ‘Zotac Gaming’. De instellingen daarvoor zitten in Zotac’s FireStorm-tool. Daarmee kun je de verlichting een enkele kleur geven, continu van kleur laten wisselen, pulseren of uitschakelen.

Met de FireStorm-software is ook de gpu- en geheugensnelheid aan te passen en in profielen op te slaan. De geïntegreerde OC Scanner tovert met een druk op de knop tevoorschijn hoeveel er nog aan overklokmogelijk­heden uit de kaart te persen valt.

FireStorm biedt een ventilator­regeling, maar niet de optie om de ventilatoren compleet uit te schakelen. Ze draaien minimaal op 30 procent, maar zonder onoverkomelijk lawaai. Bij een langere tijd volledige belasting wordt dat 1,9 sone, maar dat is nog steeds niet zeer storend.

Maar dit geluid is niet nodig aangezien de ventilatorcurve te agressief ingesteld is. De koeler probeert de kaart op zo’n 63 graden te houden, 10 minder dan de stillere concurrentie. Als je de kaart maximaal 28 dagen na aanschaf registreert, krijg je vijf jaar garantie. Bij die-hard gamers is de kaart tegen die tijd echter alweer van eigenaar gewisseld.

Pluspunten

  • snel
  • vijf jaar garantie

Minpunten

  • onnodig veel geluid

Bekijk dit product

Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC

Asus ROG Strix  GeForce RTX 2080 Ti OC

De Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC is als Ti-kaart uiteraard de snelste RTX-kaart in deze test. Hij is ook sneller dan sommige andere Ti-kaarten. Daar moet je dan wel flink voor in de buidel tasten, want de kaart is met zijn 1400 euro behoorlijk aan de prijs.

De Ti-versie heeft hetzelfde koelsysteem als zijn goedkopere broertje hierboven. In de Quiet-modus is de koeler dan ook net zo stil. Dat krijgen de andere fabrikanten nog niet eens voor elkaar bij een RTX 2080.

Ondanks die geruisloosheid blijft de gpu onder belasting lager dan een nette 70 graden. In de Performance-modus was de kaart echter nauwelijks sneller, maar maakt hij met 1,3 sone toch drie keer zoveel herrie. Bij een vergelijkbare 3D-performance verbruikt de kaart ongeveer 270 watt. De grote pieken in belasting gaan daarbij in de richting van 460 watt.

Ook de andere designdetails van de 2080-broer komen terug, zoals de met Aura Sync compatibele led-verlichting en de twee aansluitingen voor ventilatoren. De derde DisplayPort-aansluiting is door Asus ingewisseld voor een tweede HDMI-poort. Het gewicht valt nog een beetje hoger uit dan dat van zijn broertje: hij belast je PCIe-slot en pc-kast met 1450 gram, maar er wordt geen supportbracket meegeleverd.

Pluspunten

  • zeer snel
  • fluisterstil in Q-modus

Minpunten

  • behoorlijk prijzig

Bekijk dit product

Benchmarks

GeForce RTX 2080 kaart game performance benchmark review test Turing

(klik op de tabel voor vergroting)

Meer 2080 RTX- en Vega-kaarten en testgegevens vind je in c't dec/2018

Cryptovaluta minen

Bij het minen van de digitale munt Ethereum met de miner Claymore-Dual 11.9 haalde de GeForce GTX 1080 Ti van Asus 24,4 Mhash/s bij een energie­verbruik van 195 watt. De RTX 2080 Ti harkte de munten met 58,8 Mhash/s binnen – maar had daar wel 278 watt voor nodig. Bij de Turing-kaarten was het geheugen overgeklokt tot 8000 MHz, bij de GTX 1080 Ti tot 5700 MHz.

De conclusie is dan ook dat minen met een Turing-kaart niet lonend is. Zelfs met de gestegen performance bij de RTX-kaarten is de dalende prijs van Ethereum niet op te vangen.

Twee grafische kaarten

Ben je in het gelukkige bezit van twee stuks GeForce RTX 2080- of RTX 2080 Ti -kaarten, dan zijn die via SLI (Scalable Link Interface) aan elkaar te koppelen. Voor de verbinding wordt NVLink van de tweede generatie gebruikt. Daar heb je dan wel een NVLink-bridge à 85 euro voor nodig.

Afhankelijk van de game of het programma merk je goed dat je een extra gpu hebt. Een setje 2080-kaarten haalde in Luxball HDR in Luxmark 3.1 meer dan 60.500 Rays/s, twee keer zoveel als met een enkele kaart. Bij 3DMark Time Spy liep de score op van 10.300 naar 17.200 punten. GTA V haalde met 4K 92 fps in plaats van 56, Far Cry 5 ging van 60 naar 82 en Shadow of the Tomb Raider ging van 47 naar 84 fps.

Bij lagere resoluties maakt het eigenlijk weinig tot niets uit dat je meer render­power tot je beschikking hebt, de cpu is dan immers de beperkende factor. Assassin’s Creed: Origins had in dat geval zelfs last van een mindere performance. Bij full-hd zakte de framerate in van 92 naar 72 fps. Of de groei in performance in verhouding is met de meerprijs, waarbij je behalve naar de aanschafkosten natuurlijk ook naar het energieverbruik moet kijken, moet je zelf bepalen. Maar feit is wel dat bij veel games een dual-gpu set-up ook voor veel problemen (geen tot slechte ondersteuning) kan zorgen. Het is dan vaak slimmer en betaalbaarder om een enkele snellere kaart te kopen.

Raytracing en DLSS

Nvidia presenteerde bij de introductie van de nieuwe Turing-gpu’s een lijst met games die gebruik kunnen maken van raytracing. Die games zijn nog niet uit of hebben patches nodig om ondersteuning te bieden. Een ander vereiste is door Microsoft al wel ingewilligd: de DirectX Raytracing-interface is beschikbaar gemaakt. Die maakt deel uit van de Windows 10-versie Redstone 5, waarvan de uitrol – zij het vertraagd – op gang moet zijn gekomen.

GeForce RTX 2080 DirectX raytracing

DirectX raytracing demo (YouTube)

Een ander nieuwigheidje is de nieuwe antialiasing-optie DLSS oftewel Deep Learning SuperSampling. Die moet ook in het spel zitten. Het idee erachter klinkt heel spannend: een rekencluster analyseert de game en ontwikkelt doorlopend een algoritme dat scènes en losse stills analyseert en ze er zo smooth mogelijk uit laat zien. Dat wordt geregeld via de driver, vermoedelijk via de GeForce Experience, en via de Tensor-cores losgelaten op de scènes. Nvidia belooft dat daarmee een beeldkwaliteit is te halen die gelijk is aan 64-voudige TXAA (Temporal Anti Aliasing) met een duidelijk veel betere performance. Later moet er nog een generieke versie komen die ook games zonder ingebouwde DLSS mooier kan maken.

Tot nu toe zijn er slechts twee speciaal door Nvidia aangepaste demo’s waarbij je DLSS kunt inschakelen. Dat zijn de Infiltrator-demo van Epic, die is gebaseerd op Unreal Engine 4, en de demo van Final Fantasy XV voor het Windows-platform. We kregen voor beide een geheimhoudingsovereenkomst onder onze neus geschoven, maar die hebben we niet ondertekend, dus we hebben geen eigen indruk van de performance kunnen krijgen. Dat proberen we alsnog te regelen zodra er titels met een DLSS-optie te koop zijn.

Machine learning

Machine-learning is met de juiste toolkit nu al bruikbaar. Nvidia belooft dat de Tensor-cores vergeleken met de voorgangers van de Volta-generatie efficiënter zijn. Vergeleken met de Titan V en ook met een Pascal-kaart (GTX 1080 Ti) zien we een gemengd beeld. Zo haalde de Titan V tussen de 25 en 27 procent meer GEMM-floats, maar de GeForce RTX 2080 was 38 procent sneller bij convolutietests met FP32 en 32 procent sneller met int8.

Uitgebreidere resultaten bij machine learning lees je in c't dec/2018

Energieverbruik

Idle zijn de GeForce RTX 2080-kaarten niet echt verbeterd ten opzichte van de Pascal-­generatie. Aangesloten op een full-hd-scherm en met een idle Windows 10 verbruiken ze tot 12 watt, met vier schermen liep dat op tot 18 watt. Dat is bijna gelijk aan het verbruik van een GTX 1080 Ti. Toen we een 4K-scherm aansloten, verscheen er 13 watt op ons meetapparaat. Bij schermen met verschillende resoluties waren de Turing-kaarten echter niet op hun best qua energieverbruik. Toen we een full-hd- en een 4K-scherm aansloten, sprong het energieverbruik naar 45 watt en draaide het geheugen op volle snelheid.

Bij de GeForce RTX 2080 Ti vergde een full-hd-scherm 13 watt om aan te sturen, meerdere schermen kostte 15 watt. Schermen met verschillende resoluties zorgden voor een energieverbruik van 60 watt. Op dat punt valt er door Nvidia nog genoeg te verbeteren.

Onder belasting draait Turing echter efficiënter dan Pascal, met circa 230 watt voor 2080-modellen. De kaarten hadden wel een aantal pieken van 380 tot 400 watt. Ter vergelijking: de GeForce GTX 1080 Ti zat op zo’n 274 watt. De Gigabyte 2080 Ti met meer performance blijft daar 24 watt onder.

Conclusie

De GeForce RTX 2080 en RTX 2080 Ti van Nvidia laten de harten van gamers in theorie sneller kloppen, al zal een verhoogde hartslag ook kunnen komen door het bijbehorende prijskaartje. De GeForce RTX 2080 is een zeer snelle kaart, maar bij de huidige games is er niet veel verschil te merken met de flink goedkopere GeForce 1080 Ti. Ten opzichte van de GeForce 1080 ziet de performancewinst van 20 tot 30 procent er beter uit, maar is het prijsverschil groter.

De GeForce RTX 2080 Ti is flink sneller en de eerste grafische kaart die gamen op 4K op volledig detailniveau en met antialiasing mogelijk maakt. Maar pas als games DLSS en DXR volledig gaan ondersteunen, kunnen de kaarten echt laten zien wat ze in huis hebben. Hoeveel die effecten bijdragen aan de immersie en wat voor een invloed ze gaan hebben op de framerate, moeten we nog afwachten.

De kaarten zijn allemaal enorm snel, dus je kunt je keuze laten afhangen van andere eisen. De stilste GeForce RTX 2080 komt van Asus, die van MSI is op dit moment het goedkoopst en het meest compact. Ga je voor maximale prestaties, dan is de Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti erg stil en snel, maar ook het duurst.

(c’t magazine, Benjamin Kraft)

Deel dit artikel

Marco den Teuling
Marco den TeulingHad als eerste eigen computer ooit een 16-bit systeem, waar van de 48 kilobyte toch echt niet ‘genoeg voor iedereen’ was. Sleutelt graag aan pc’s, van de hardware tot het uitpluizen van de BIOS-instellingen. Vindt ‘Software as a Service’ een onbedoeld ironische naamgeving.

Lees ook

Cooler Master Tempest GP27U review: monitor met miniLED-technologie

In deze review bekijken we de Cooler Master Tempest GP27U, een premium 4k, 27-inch monitor. Deze monitor beschikt over miniLED-achtergrondverlichting ...

Bambu Lab A1 Mini review: gunstig geprijsde 3D-printer die klein & fijn is

3D-printen is nog steeds geen gemeengoed. Om het voor het grote publiek toegankelijk te maken, moet de prijs omlaag en het gebruiksgemak omhoog. De ni...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er