Game review: Battlefield V

Alieke van Sommeren
0

Battlefield V gaat weer terug naar de Tweede Wereldoorlog, een geliefd tijdperk voor (multiplayer-)shooters. De singleplayer bestaat net als bij Battlefield 1 uit losse verhalen. Met een onlangs verschenen update is naast de single-playermodus nu ook een Battle Royale-modus mogelijk. Het wordt bikkelen in de kou van Noorwegen, rondtoeren in herfstig Frankrijk of in zonnig Afrika vliegvelden ontdoen van Duitse vliegtuigen om bekend te raken met de diverse game-mechanics.

Van het rennen door besneeuwde bergtoppen krijg je het spontaan koud. Ook tot aan je middel in de drek in een zompig gebied punten veroveren op een enorme stalen brug laat zeker indruk achter. De details qua beeld en geluid zorgen voor een zeer intens avontuur. Er valt genoeg te vernielen in het spel, bijvoorbeeld de vele houten huisjes, wat ook weer tactisch voordeel kan opleveren. Via de Grand Operations (meerdere missies met ontknoping) krijg je al helemaal een ‘het is oorlog en we moeten winnen’-gevoel.

Bekijk hier de trailer voor Battlefield V:

Tijdens een multiplayer-game zijn er hulpmiddelen op te roepen. Een supply drop heb je snel bij elkaar gespaard, maar een V1-raket vergt wel een tijdje punten sprokkelen. Dat houdt in dat samenwerking een extra voordeel biedt naast het langer blijven leven en niet zonder kogels komen te zitten: bij het opvolgen van orders loopt het aantal punten voor extra tools rap op.

De balans tussen de wapens in het spel is nog niet optimaal, en de vliegtuigen waren op het moment dat wij het spel speelden te krachtig. Met wat oppoetswerk komt daar de komende tijd hopelijk nog verandering in. Met subklassen zijn de verschillende klassen nog wat meer naar je eigen speelstijl om te bouwen: een medic kan kiezen om nog sneller naar een gewonde makker te kunnen rennen bijvoorbeeld. Of je kiest voor een focus op al rondrennend schieten vanuit de losse heup in plaats van extra trefzeker rustig liggend op een tactische plek.

Recent is er een update verschenen voor Battlefield V. De update bevat verbeteringen voor diverse features, zoals tweaks voor voertuigen, soldaten en wapens. Ook is Firestorm, de battle-royal-modus, op diverse manieren verbeterd, inclusief een verbeterd overwinningsscherm. Daarnaast activeert de update diverse toevoegingen in de verwachte Tides of War-missies.

Meer leuke gamereviews vind je in c't 05/2024

Meer over

Gaming