Game review: Anno 1800

Marco den Teuling
0

Anno 1800

(platform: WindowsUbisoft, vanaf € 60)

Anno 1800 is een erg uitgebreide city-builder, die zich afspeelt rond het begin van de industriële revolutie. Je begint met boeren en landbouw, maar gaat al snel naar arbeiders en fabrieken en krijgt te maken met de gevolgen van industrialisatie.

Je kunt in Anno 1800 een verhaal spelen (‘campaign’) waarin je de basis leert. Dat helpt beginners op weg, maar er blijft genoeg over om zelf uit te zoeken. Er is ook een multiplayer-modus voor maximaal vier spelers (met AI-spelers) en een sandbox-modus. In die modus kun je zo lang spelen als je wilt als je geen overwinningsdoelen instelt. Je kunt daarbij vooraf instellingen aanpassen en bijvoorbeeld je inkomen verhogen of bouwkosten verlagen.

Een handige nieuwe optie tijdens het spelen is een blueprint-modus, waarmee je de lay-out van je stad kunt plannen en ‘blauwdrukken’ van gebouwen plaatst die je pas later echt bouwt. Behalve (AI-)tegenspelers zijn er ook piraten die je schepen aanvallen. Gevechten spelen zich af op het water (schepen) en zijn duidelijk ondergeschikt aan het steden bouwen en handel drijven.

Leuk als je verder komt is dat behalve je starteiland en andere eilanden in de ‘Old ­world’ ook de ‘New world’ beschikbaar komt. Daar heb je andere elementen en andere grondstoffen, wat zorgt voor afwisseling, waardoor handel nog belangrijker wordt. Je moet tussen de werelden switchen en zorgen dat bij allebei alles op rolletjes blijft lopen.

De interface is soms wat omslachtig. Het is zeker als nieuwkomer niet altijd duidelijk waarom een productie of ander proces stokt. Maar elementen zoals de blauwdrukken, sandbox-modus en AI-spelers die net zoals mensen spelen, zijn erg welkom. Tot slot ziet de game er geweldig uit, met zeer fraaie animaties en effecten. Het is leuk om in te zoomen op je stad en de bewoners aan het werk te zien of wankelend uit de kroeg te zien komen. Voor het maximale detailniveau heb je wel een stevige pc nodig.

Meer leuke & uitgebreide reviews in c't 05/2024

Meer over

Gaming

Deel dit artikel

Marco den Teuling
Marco den TeulingHad als eerste eigen computer ooit een 16-bit systeem, waar van de 48 kilobyte toch echt niet ‘genoeg voor iedereen’ was. Sleutelt graag aan pc’s, van de hardware tot het uitpluizen van de BIOS-instellingen. Vindt ‘Software as a Service’ een onbedoeld ironische naamgeving.

Lees ook

Game review – South Park: The Fractured but Whole

South Park ...de melige foute humor is je ding, of totaal niet: een tussenweg is er niet. In South Park: The Fractured but Whole, de opvolger van So...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er