Microsoft heeft de nieuwe Windows Terminal Preview 1.21 uitgebracht na ruim drie maanden. Deze preview introduceert nieuwe en experimentele functies voor de opdrachtregeltool, waaronder Buffer Restore om inhoud te herstellen en Scratchpad om een tekstvak te openen in een apart gedeelte van de terminal.
Buffer Restore-functie voor inhoudsherstel
De terminal kan inhoud opslaan en herstellen met de nieuwe Buffer Restore-functie. Om dit te doen, moet je ‘Vensters openen uit een vorige sessie’ selecteren in de startinstellingen.
Op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent Windows?
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:
Nieuwe opties voor weergave van lettertypen
Er zijn ook nieuwe opties voor de weergave van lettertypen, waaronder Font Fallback. Hierdoor kan de lettertype-instelling, die kan worden ingesteld in de weergave-instellingen van een profiel, meerdere lettertypen verwerken. Deze moeten worden gescheiden door komma’s. Als het opdrachtregelprogramma geen glyphs in het eerste lettertype vindt, zoekt het ernaar in alle andere lettertypen.
Volledig kleurgebruik voor emoji’s
Een andere innovatie geeft ontwikkelaars de keuze of ze emoji’s in volledige kleuren willen weergeven. Als de optie is uitgeschakeld, verschijnen emoji’s als volgt:
Experimentele Scratchpad-functie
Scratchpad is aan boord als experimentele functie. Hierdoor wordt een nieuw tekstvak geopend in een apart venster van de terminal. Deze functie is mogelijk gemaakt omdat het ontwikkelingsteam de gebieden opnieuw heeft ingericht, zodat ook niet-terminal inhoud kan worden weergegeven. Het virtuele notitieblok kan worden geactiveerd door de volgende actie toe te voegen aan het bestand settings.json:
{“action”:”splitPane”,”type”:”scratchpad”}
Vervolgens kan de actie geopend worden via het opdrachtenpalet door in Windows of Linux op Ctrl+Shift+P te drukken, en in macOS gebruik je Cmd+Shift+P.
Extra instellingen voor rendering in Windows Terminal 1.21
Naast het feit dat er een preview van Windows Terminal 1.21 is uitgekomen, is er nu uiteraard ook een stabiele versie van Windows Terminal 1.20 beschikbaar. In deze stabiele versie is de rendering-engine AtlasEngine nu standaard. Microsoft heeft namelijk de oudere rendering-engine DxEngine verwijderd in de nieuwe preview-versie. Overigens biedt de preview van 1.21 ook extra instellingen voor rendering: ontwikkelaars kunnen de Graphics API selecteren en de gedeeltelijke invalidatie van de swap chain deactiveren.
Tot slot
Voor alle enthousiastelingen onder ons die toch meer willen weten over deze nieuw preview: meer informatie over de nieuwe Windows Terminal Preview 1.21 is te vinden in de Microsoft Developer Blogs.
Op de hoogte blijven van al het nieuws omtrent Windows?
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief: