Windows 11: problemen met USB-printers

Redactie
1

Windows 11 is nog maar net uit of gebruikers merken al problemen op met printers, van verschillende fabrikanten, die aangesloten zijn via USB. Microsoft lijkt een abonnement te hebben op printerproblemen. (Zie ook de artikelen over de september en oktober beveiligingsupdates.)

Windows 11 veroorzaakt blijkbaar problemen met vele printermodellen. Onder andere de fabrikant Brother heeft in een ondersteuningsnota laten weten dat er problemen zijn met printers die via de USB-interface onder Windows 11 zijn aangesloten. Er zijn echter ook meldingen van problemen met printermodellen van andere bedrijven.

Problemen met USB-aansluiting printer in Windows 11

De printerfabrikant Brother heeft er in zijn ondersteuningsdocument op gewezen dat Brother-printers onder Windows 11 mogelijk niet worden herkend als ze via een USB-kabel rechtstreeks op de Windows 11-computer zijn aangesloten.


Windows problemen printers USB


Bovendien werkt het wijzigen van de instellingen van een Brother-apparaat niet onder Windows 11 als er meerdere Brother-printers via de USB-interface op het systeem zijn aangesloten. De fabrikant somt ongeveer 90 van zijn inkjet- en laserprinters op die problemen hebben met Windows 11.

Brother onderzoekt momenteel de oorzaak van deze problemen met zijn apparaten, maar heeft nog geen oplossing aangedragen. Sommige mensen melden dat het helpt als je de printer loskoppelt van de USB-poort en alle printerstuurprogramma’s verwijdert uit Apparaatbeheer.

Na een herstart van Windows 11 werd de Brother-printer die via de USB-poort opnieuw was aangesloten herkend en kon het vereiste stuurprogramma worden geïnstalleerd. Daarna werkte de printer ook op de USB-poort.

Mogelijk ook scanproblemen onder Windows 11

Het opnieuw installeren van het Brother-printerstuurprogramma lost echter niet persé het probleem op dat de instellingen niet kunnen worden gewijzigd wanneer er meerdere USB-printers zijn aangesloten.

Verder controleert Brother ook de compatibiliteit van de “Presto! PageManager”, “Presto! ImageFolio”, “PaperPort” en de “BookScan & WhiteBoard Suite” onder Windows 11. Er wordt ook rekening gehouden met problemen bij het scannen onder Windows 11 met multifunctionele apparaten.

De fabrikant beveelt aan de computer alleen te updaten naar Windows 11 wanneer afdrukken via USB wordt ondersteund. Als afdrukken via USB niet mogelijk is, raadt Brother aan tijdelijk een andere verbindingsmethode te gebruiken (bijv. netwerkkabel of wifi).

Ook andere printerfabrikanten vertonen problemen met Windows 11

Gebruikers van andere printerfabrikanten melden soortgelijke problemen. Volgens een gebruiker hebben OKI-printers het probleem dat ze niet worden herkend. Bij sommige OKI modellen zou een firmware update van de printer kunnen helpen.

In een thread van het Dr.Windows-forum worden ook problemen gemeld met printers van HP, Epson en Canon. Zowel in de technische gemeenschap van Microsoft als in de Windows 11 Feedback Hub werden al vóór de release van Windows 11 printerproblemen gemeld, die blijkbaar nog niet waren opgelost.


Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:


Meer nieuws over Windows in c't magazine dec/2021

Meer over

PrintersUSB

Deel dit artikel

Lees ook

Windows 11 hardware eisen in de praktijk – en hoe je ze omzeilt

De aangekondigde Windows 11 hardware eisen hebben voor heel wat opschudding gezorgd. Wij hebben ze in de praktijk gecheckt – met verrassende resultate...

Microsoft toont truc om Windows 11 geïnstalleerd te krijgen

Microsoft beschrijft een truc hoe Windows 11 geïnstalleerd kan worden op computers met hardware die eigenlijk niet ondersteund wordt. Tegelijkertijd w...

Interessant voor jou

1 Praat mee
avatar
  Abonneer  
nieuwsteoudste
Laat het mij weten wanneer er
Johan
Lezer
Johan

Mijn Canon printer scant niet meer in Windows 11 (foutmelding). Na opnieuw installeren werkt hij zolang de PC niet wordt afgesloten. Na afgesloten te zijn, heb ik de foutmelding weer en werkt de scanner weer niet meer.

Windows 11 zorgt ook voor het niet meer werken van de indexeerfunctie. Via probleemoplossingen krijg ik de melding dat het probleem niet opgelost kan worden. Dieper in de probleemoplossing kijkend, staat daar dat er nog steeds via Windows 10 gewerkt wordt. Terwijl dat programma er niet meer opzit. Al met al lastig om nu een e-mail in Outlook terug te vinden via de zoekfunctie.