Netflix is aan het praten met Google en verschillende andere bedrijven over advertenties op Netflix. Een goedkoper abonnement met reclame moet het recente verlies van klanten afremmen.
Netflix is in gesprek met verschillende aanbieders van video-advertenties. Tot de favorieten onder de potentiële reclamepartners behoren Google en NBCUniversal.
Update: zowel Netflix als Microsoft hebben bekendgemaakt te gaan samenwerken voor reclame op Netflix.
Kiezen tussen reclame of hogere abonnementskosten
De marktleider op het gebied van streaming videodiensten wil nieuwe klanten aantrekken met een advertentie-ondersteund, goedkoper abonnementsmodel. Dit moet de aanwas van abonnees weer aanzwengelen. Hoeveel goedkoper een Netflix-abonnement met reclame gaat worden is nog niet bekend.
Een woordvoerder van Netflix zei niets over de onderhandelingen of de individuele gesprekspartners, maar vertelde aan de Wall Street Journal: ‘We zijn nog in het beginstadium van beslissen hoe we een goedkopere, advertentie-ondersteunde optie kunnen introduceren, en er zijn nog geen beslissingen genomen.’
Google, NBCUniversal of eigen Netflix reclame
Zowel Google als NBCUniversal hebben reeds relevante ervaring met videoreclame. Het videoreclamebedrijf FreeWheel, bijvoorbeeld, behoort tot NBCUniversal moederbedrijf Comcast en beschikt over de technologie om reclame in video’s in te sluiten.
Google gebruikt zijn eigen technologie voor in YouTube-video’s geïntegreerde reclameclips en heeft reeds zakelijke betrekkingen met Netflix, dat op zijn beurt een reclameklant is van Google. Google en Netflix streven beide naar exclusieve reclamepartnerschappen, meldt de Wall Street Journal.
Netflix sluit echter niet uit dat het zelf reclame op de markt brengt door de desbetreffende technologie in te kopen. Deze uitspraak deed Ted Sarandos, een van de CEO’s van Netflix, op een recente conferentie in Frankrijk (via LightReading). Sarandos noemde geen namen, maar bevestigde dat Netflix in de reclamebusiness wil stappen. Hij erkende dat Netflix ‘een groot segment qua klanten negeert’ als het geen goedkopere, advertentie-ondersteunde versie van de dienst op de markt brengt.
Reclame op Netflix minder storend dan op tv
‘We praten met iedereen op dit moment,’ zei Sarandos in verwijzing naar potentiële reclamepartners. ‘We willen een vrij eenvoudige markttoegang hebben – waarop we op zelf zullen voortbouwen en itereren. Wat we in het begin doen zal niet representatief zijn voor wat het product uiteindelijk zal worden. Ik wil dat ons product beter is dan televisie.’
Dit suggereert dat het advertentiemodel van Netflix ‘meer geïntegreerd en minder verstorend’ zal zijn dan traditionele tv-reclame.
Reclame als oplossing – of als probleem
Netflix heeft april van dit jaar voor het eerst aangegeven dat het openstaat voor streaming met advertenties, toen het klantenverlies begon aan het einde van de corona-pandemie en het aantal abonnementen voor het eerst sinds 2011 daalde. Netflix wil ook het delen van accounts tegengaan.
Bovendien voelde Netflix zich door de oorlog in Oekraïne gedwongen om bijna driekwart miljoen Russen de toegang te blokkeren. In Noord-Amerika verloor de streamingdienst nog eens 600.000 betalende klanten nadat Netflix de prijzen in de VS en Canada had verhoogd.
Een advertentie-ondersteund model zou Netflix kunnen helpen een deel van de mogelijke klanten te bereiken dat zich de huidige advertentievrije abonnementsvormen niet kan veroorloven. Maar de overstap zou ook kunnen betekenen dat een deel van de bestaande basis van Netflix wordt gekannibaliseerd, omdat abonnees die voorheen een hoger tarief betaalden, overschakelen op het goedkopere aanbod met advertentie-ondersteuning.
Alleen al het idee van reclame op Netflix kan zelfs sommige klanten wegjagen. Toch is Netflix niet de enige streamingdienst die reclame heeft of dit overweegt: Hulu heeft al reclame, Disney+ komt dit jaar met reclame en het Nederlandse Videoland biedt ook al abonnementsvormen met advertenties.