Het Chinese Huawei, dat ondanks – of wellicht dankzij – de Amerikaanse boycot had flink uitgepakt met een grote stand. Wel waren er met name apparaten te zien die al langere tijd op de markt zijn. De Mate 40, waarvan verwacht werd dat hij in oktober zou verschijnen, zal iets worden uitgesteld en in november pas verkrijgbaar zijn.
Van de weinige stands die er dit jaar op de IFA waren, was de stand van Huawei de grootste.
Er waren geen televisies of luidsprekers in de hal, geen wasmachines, en ook geen presentaties van chef-koks in elegante hightech keukens. In plaats daarvan waren er vooral mobiele telefoons, fitnesstracks en luchtreinigers.
Deze waren dan ook volop aanwezig. Veel fabrikanten hebben hun nieuwe producten gericht op de gebruiker tijdens de coronapandemie: work@home, entertain@home, eat@home, cocooning en fitness domineren het aanbod. De industrie heeft zich gestort op maskers, luchtreinigers, apparatuur voor thuiskantoren en sensoren voor het verzamelen van lichaamsgegevens.
In een twee hal, de zogenaamde City Cube, vonden de IFA Next en IFA Shift plaats. Daar waren wel de herkenbare stands van allerlei start-ups, Chinese micro-ondernemers op zoek naar distributiepartners en kleinere Europese bedrijven te vinden.
In de City Cube was ook een podium waarop start-ups vier minuten kregen om hun bedrijfsideeën aan een jury te presenteren. Elke avond werden de winnaars van de dag gekozen. Een interessant format dat eigenlijk meer aandacht verdient dan de IFA dit jaar kon geven. Jammer.
In de City Cube konden start-upbedrijven in vier minuten tijd hun nieuwe concepten voor een jury presenteren. Aan het einde van elke beursdag werd een dagwinnaar uitgeroepen.
Fabrikanten zoals LG, stelden geen producten tentoon maar waren ter plaatse om dealers te ontmoeten. De deals werden verzegeld voor het kerstbedrijf. IFA is van oudsher een zogenaamde orderbeurs, waar kopers van de grote winkelketens fabrikanten ontmoeten om hun apparaten te bekijken en te bestellen zodat ze rond de feestdagen in de winkels liggen. Natuurlijk worden dergelijke deals op voorhand voorbereid, maar in Berlijn gaat het om de persoonlijke ontmoeting. Verschillende fabrikanten verzekerden dat in dit opzicht de IFA ook dit jaar weer een compleet succes was.