Hoe lang krijgt jouw Windows versie updates en support? En wat valt er onder die ondersteuning? Microsoft biedt ondersteuning bij elke Windows-versie, gedurende een bepaalde periode na het verschijnen ervan. Maar wat daar precies onder valt, hangt af van de versie, editie en licentie. Aan de hand van een aantal thema’s leggen we uit wat je mag verwachten van de support die Windows biedt.
1 – Ondersteuning van Microsoft – Navigeren op de support-pagina
Windows-updates, en dan zeker de beveiligingskritieke updates, zijn voor de meeste gebruikers het enige echt belangrijke onderdeel van de ondersteuning, maar Microsoft biedt nog meer.
Microsoft exploiteert de website support.microsoft.com/windows als startpunt. Daar vind je een zoekveld dat automatisch de term Windows aan je zoekopdracht toevoegt en Nederlandstalige en Engelstalige treffers op de ondersteuningspagina’s van Microsoft weergeeft.
Ondersteuningsartikelen en zoekveld
Dat omvat de Knowledge Base, een enorme verzameling ondersteuningsartikelen van Microsoft. In een apart artikel met nummer 242450 heeft Microsoft tips verzameld voor het zoeken in de Knowledge Base. Om het te vinden, typ je gewoon dat nummer in het genoemde zoekvak.
Onder het zoekveld kun je hulpcategorieën aanklikken, zoals:
- Installatie en updates
- Stuurprogramma’s en apparaten
- Netwerk en Internet
- Bestanden en opslag
- Beveiliging en privacy
- Problemen en oplossingen
Daarmee kom je bij instructies en tips die vooral voor beginners bedoeld zijn.
Contact opnemen
Vrij ver onderaan de pagina leidt de link ‘Contact opnemen’ je naar een website waar je je vraag schriftelijk kunt indienen (in de browser). In principe is dit ook gewoon een zoekfunctie.
Als je echter bent aangemeld met een Microsoft-account en je vraag hebt ingediend, kun je op ‘Contact opnemen met ondersteuning’ klikken om te chatten met een Microsoft-medewerker. Je krijgt dan mogelijk een niet Nederlandssprekende medewerker aan de lijn waarbij de automatische vertaalfunctie van Microsoft bemiddelt.
Je kunt ook proberen via Twitter met Microsoft contact op te nemen (@MicrosoftHelpt). In Windows 10 zit een Hulp-app (waar de website ook naar verwijst), maar die biedt minder oplossingen dan de website.
Het helpforum van Microsoft vind je op answers.microsoft.com. Je kunt er bestaande vragen en antwoorden doorzoeken en nieuwe bijdragen plaatsen – voor dat laatste is een Microsoft-account nodig.
Meer ondersteuning – extra kosten
Als je meer ondersteuning wilt dan het voorgaande, kost dat gewoonlijk geld (op uurbasis of per verzoek) of is het alleen beschikbaar voor klanten die een contract rechtstreeks met Microsoft of een van zijn partnerbedrijven hebben, zoals een volumelicentie of een abonnement op Visual Studio.
Als dat niet voldoet, kun je Premier-Support-klant worden; dat is op te schalen tot ‘Premier Mission Critical Support’ met speciale ondersteuning de klok rond, waarvoor Microsoft een net zo speciaal tarief rekent (premier.microsoft.com). Een PDF met nadere informatie voor betalende klanten en alle in deze FAQ vermelde adressen en bronnen zijn te vinden in dit artikel (download pdf).
Krijg gratis meer praktische tips voor Windows!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
2 – De termijn van support voor Windows versie
Microsoft bepaalt de ondersteuningsperiode (zie tabel) uiterlijk op de releasedatum van een Windows-versie. Het begin van deze periode is altijd de officiële verschijningsdatum. Wanneer je Windows hebt gekocht of geïnstalleerd is niet relevant. De data staan allemaal vermeld in het ‘levenscyclusbeleid’ van Microsoft op https://docs.microsoft.com/lifecycle.
Tien jaar ondersteuning – Mainstream en Extended
Sinds Windows XP is het standaard dat elke versie tien jaar ondersteuning krijgt.
- De eerste vijf jaar zijn ‘Mainstream Support’, gedurende welke periode Microsoft allerlei bugs en problemen aanpakt.
- Daarna volgt nog vijf jaar ‘Extended Support’, waarin alleen kritieke en veiligheidsrelevante updates gratis beschikbaar zijn – voor meer moet je betalen.
Dit gold voor Windows 7 en 8 en voor de meeste serverversies.
Nieuwe functies vallen er buiten
Nieuwe functies werden gewoonlijk niet toegevoegd aan deze Windows-versies als onderdeel van de ondersteuning. Er waren echter uitzonderingen, zoals de R2-versies van Server 2008 en 2012, die geen van beide een afzonderlijke ondersteuningsperiode kregen, maar door Microsoft werden behandeld als updates van de basisversies.
Sinds vele Windows 10 versies is support complexer geworden
Met Windows 10 is alles ingewikkelder omdat er zoveel versies zijn uitgebracht. Alleen die met ‘LTS’ in de naam (Long Term Support) krijgen ook tien jaar ondersteuning. Bij de meeste andere Windows 10-versies die tot nu toe zijn uitgebracht is dat aanzienlijk korter, momenteel 18 tot 30 maanden.
In ruil daarvoor worden ongeveer om de zes maanden opvolgende versies met nieuwe functies uitgebracht, waarnaar je gratis kunt updaten – en dan begint een nieuwe ondersteuningsperiode. Microsoft noemt dit continu leveren van nieuwe functies ‘Windows as a Service’ (WaaS).
Einde support Windows 10
Met de aankondiging van Windows 11 werd duidelijk dat dit spel niet eeuwig zal doorgaan: de ondersteuning van Windows 10 zal uiterlijk op 14 oktober 2025 eindigen. Dan zal de Windows met die naam effectief 10 jaar support gekregen hebben zoals andere Windows-versies.
Ondersteuningstermijn voor Windows
Versie | Mainstream support | Extended Support |
Windows 7 | beëindigd | beëindigd¹ |
Windows Server 2008 (R2) | beëindigd | beëindigd¹ |
Windows 8.1 | beëindigd | 10.01.2023 |
Windows Server 2012 (R2) | beëindigd | 10.10.2023 |
Windows 10 2015 LTSB | beëindigd | 14.10.2025 |
Windows 10 2016 LTSB | 12.10.2021 | 13.10.2026 |
Windows Server 2016 | 11.01.2022 | 12.01.2027 |
Windows 10 LTSC 2019 | 09.01.2024 | 09.01.2029 |
Windows Server 2019 | 09.01.2024 | 09.01.2029 |
Windows 10 Version 1909 | beëindigd²/10.05.2022³ | vervallen |
Windows 10 Version 2004 | 14.12.2021 | vervallen |
Windows 10 Version 20H2 | 10.05.2022²/09.05.2023³ | vervallen |
Windows 10 Version 21H1 | 13.12.2022 | vervallen |
Windows 10 (laatste versie) | 14.10.2025 | vervallen |
¹ uitzondering tot 10.01.2023 alleen met betaalde ESU, niet voor particulieren. Windows 7: geldt alleen voor Professional en Enterprise
– ² Home en Pro – ³ Enterprise en Education
3 – Einde ondersteuning voor de Windows versie
Voor alle oudere Windows-versies tot en met Windows 7 en Server 2008 R2 is de ondersteuning al beëindigd. Uitzonderingen maakt Microsoft daarop alleen met het aanbieden van ‘Extended Security Updates’ (ESU). Die zijn echter niet beschikbaar voor privégebruikers, maar alleen voor bedrijven, instanties en soortgelijke organisaties.
Die moeten Microsoft vorstelijk betalen voor deelname. Het ESU-programma loopt nog tot en met 10 januari 2023. Een verlenging is uitdrukkelijk niet gepland, enige informatie vind je in de Microsoft-FAQ.
Oudste versie met support is Windows 8.1 – tot 2023
De oudste Windows-versie die nog ondersteuning krijgt is Windows 8.1, maar dit stopt ook begin 2023. De concrete datum vind je in de tabel ‘Ondersteuningstermijn voor Windows’ hierboven. Wat in de tabel nog ontbreekt, zijn de WaaS-versies van Windows 10. Maar daarbij ligt het nog iets ingewikkelder.
- Standaard krijgt elke WaaS-versie 18 maanden ondersteuning. Dat zijn alle Windows-10-versies tot en met versie 1903 (voorjaar 2019 verschenen).
- Ten tweede hangt de ondersteuningstermijn af van de editie:
- Voor Home en Pro geldt de standaardperiode, zodat de in de herfst van 2019 verschenen versie 1909 geen ondersteuning krijgt.
- Anders is dat bij Enterprise en Education. Hierbij krijgt de in de tweede helft van een jaar verschenen versie in plaats van 18 steeds 30 maanden support.
Daardoor kunnen klanten makkelijker een versie overslaan.
4 – Toekomstverwachtingen – wat gebeurt er met Windows 11 support
Van Windows 11 moet nog maar eenmaal per jaar een nieuwe versie verschijnen. Ook daarbij hangt de ondersteuningstermijn weer af van de editie:
- Home en Pro krijgen 24 maanden ondersteuning
- Enterprise en Education 36 maanden ondersteuning.
Ook van Windows 11 zijn LTS-versies gepland. De ondersteuningstermijn verschilt hier echter tussen clients en servers.
Om te beginnen de clients: die krijgen nog maar vijf jaar ondersteuning (bij de huidige Windows-versies verandert er niets). Dat geldt al meteen voor de eerste LTS-versie die nog in 2021 moet verschijnen. Dit betekent dat ‘Windows 10 LTSC 2019’ langer ondersteuning krijgt dan de opvolger.
Bij de servers blijft de ondersteuningstermijn tien jaar. Bovendien zullen er vanaf 2022 alleen nog LTS-versies van de serversoftware verschijnen, het idee van WaaS-servers met steeds nieuwe functionaliteit was blijkbaar niet zo’n succes.
5 – Einde support Windows versie
Je kunt denken: Als mijn Windows-installatie na het support-einde geen updates meer krijgt, dan ben ik toch af van herstarten en ander gedoe rond het updaten?
Maar dat heeft een groot nadeel. Beveiligingsupdates voor nieuwere, nog ondersteunde Windows-versies kunnen namelijk beveiligingsgaten repareren die ook in je verouderde Windows-installatie bestaan. Maar niemand zal ze daarin nog repareren.
Dat betekent dat het aantal te exploiteren beveiligingsgaten toeneemt, zodat het aanvalsoppervlak steeds groter wordt. Niettemin kun je de oude Windows voor onbeperkte tijd blijven gebruiken, omdat de licentie nog steeds geldig is ondanks het einde van de ondersteuning. Maar om veiligheidsredenen moet je de pc die daarmee is uitgerust niet meer met internet verbinden.
(Deze informatie is afkomstig uit het artikel van Axel Vahldiek en Marco den Teuling en verscheen eerder in c’t 12, 2021, p105)