TP-Link Omada: zo werkt het en dit zijn de voordelen die je moet weten

Noud van Kruysbergen
0

Inhoudsopgave

    Als je netwerk groeit en uit steeds meer verschillende apparaten begint te bestaan, moet je eens nadenken of je het beheer ervan niet makkelijker centraal zou willen doen. Met een beheersysteem als TP-Link Omada is dat eenvoudig te doen, met meer voordelen dan je zou denken.

    TP-Link-Omada

    Van lokaal naar centraal

    Eigenlijk wil je alle afzonderlijke netwerkapparaten die wel remote te beheren zijn, vervangen door één centrale plek. Die plek moet niet relevant zijn binnen het netwerk en het zou zelfs mooi zijn als die plek toegankelijk zou zijn via internet van buiten het netwerk.

    In zo’n scenario hoef je de netwerkinfrastructuur niet meer continu te documenteren om te weten welke apparaten waar zitten en wat ze doen. Die informatie is immers centraal beschikbaar en je kunt vanaf die plek ook meteen de bijbehorende instellingen aanpassen. Het uitbreiden van het netwerk is dan ook relatief eenvoudig omdat de nieuwe apparaten meteen in de beheerinterface kunnen worden opgenomen.

    In die beheerinterface zie je niet alleen welke netwerkapparaten er allemaal in de infrastructuur zitten, maar ook hoe ze met elkaar verbonden zijn.

    Oplossingen zoals Aruba van HPE, de Ubiquiti-apparaten met UniFi OS en Omada van TP-Link bestaan al. We gaan in dit artikel kijken hoe je zo’n systeem opzet aan de hand van TP-Link. Een nadeel van deze oplossingen is echter dat ze niet onderling uitwisselbaar zijn, dus je moet kiezen voor een bepaald merk en zijn assortiment. Het is daarom belangrijk om je goed te oriënteren voordat je voor een bepaald merk of systeem besluit. We hebben voor TP-Link gekozen omdat ze netwerkapparaten in het assortiment hebben die ook geschikt en betaalbaar zijn voor thuis en kleine kantoren.

    Beginnen bij het begin

    Bij het opzetten van het netwerk is een router de basis. Zo’n router kun je installeren en configureren zonder centraal beheer. Dat is iets wat je pas later toe gaat voegen.

    Je kunt iedere standaardrouter gebruiken, zolang die maar Omada-compatibel is. Dat kan bijvoorbeeld een TP-Link ER7206 VPN-router zijn, maar ook een ER7212PC, die meer poorten heeft en over PoE beschikt.

    Stel de router in zoals je dat anders ook zou doen. Voor de meeste verbindingen zal dat PPPoE zijn. Kijk op de website van je internetprovider wat de inloggegevens zijn. Dankzij de routerkeuzevrijheid moeten zij die gegevens publiceren. Bij de interface van de router zul je nog ergens moeten aangeven dat je deze router centraal wilt laten beheren.

    Die optie zit bijvoorbeeld bij ‘System Tools / Controller Settings’ bij Cloud-Based Controller Management. Als je dat op Enable zet, zul je even later zien dat de Connection Status Off-line is omdat er nog geen controller gedefinieerd is.

    Omada Controller installeren

    Voor zo’n controller zijn er verschillende opties. De eerste is een softwarematige controller met de Omada Software Controller. Deze kun je downloaden vanaf de TP-Link website. Hiervoor moet je eerst de Java-runtime-environment installeren. Na het starten van het programma, opent er een browser naar localhost:8043 waar je de wizard kunt starten.

    Stap 1

    Vul je naam en wachtwoord in en zet Cloud Access op off. Geef je site een naam en kies een scenario, zoals Office of Home. Selecteer de apparaten die je wilt beheren.

    Stap 2

    Bij de volgende stap kun je kiezen of de gateway de instellingen van de controller moet overnemen of niet. Als je al een werkende router hebt, sla deze stap dan over.

    Stap 3

    Bij de volgende stap kun je een wifinetwerk instellen, zelfs als er nog geen wifi-apparaten in je netwerk zijn.

    Stap 4

    Log in bij de controller om een overzicht te krijgen van je netwerken en apparaten.

    Wat kun je met de Omada Hardware Controller?

    Met de Omada Hardware Controller kun je een kastje aansluiten via PoE-poort of usb-voeding en vervolgens uit het zicht monteren. Het ip-adres van de hardwarecontroller kun je achterhalen met Advanced IP Scanner.

    Je hoeft dan geen software apart meer te installeren en hebt geen pc nodig om je netwerk te beheren. Zo kun je je hele netwerk op dezelfde manier configureren als met de software-oplossing.

    Sommige routers starten zelf een Omada-wizard en hebben de interface daarvan ingebouwd. In dat geval heb je geen aparte hardware- of softwarecontroller meer nodig.


    Meer van dit soort artikelen over netwerkbeheer lezen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:

    Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.

     

    Wifi toevoegen

    Bij het uitvoeren van de Omada-wizard heb je al de SSID en het wachtwoord van een wifinetwerk kunnen instellen en eventueel een gastnetwerk ingesteld. Op dat moment was er echter nog geen accesspoint in je netwerk aanwezig.

    Als je een hotel of B&B hebt, kan het handig zijn om een of meerdere plafond-accesspoints te installeren. De EAP650 is een Wi-Fi 6-model dat je via PoE van voeding en netwerk kunt voorzien. Wanneer je deze aansluit, zal Omada het accesspoint meteen herkennen. Je hoeft dan alleen op Adopt te klikken onder ACTION om het accesspoint aan je netwerk toe te voegen.

    In de Omada-interface kun je de wifi-instellingen aanpassen en meerdere SSID’s aanmaken, inclusief gastnetwerken. Je kunt centraal de authenticatie instellen (maximaal WPA2-PSK/WPA3-SAE / AES) en een tijdschema opgeven voor het actief zijn van de verschillende wifinetwerken. Dit is handig voor beperkingen op een apart wifinetwerk voor je kinderen.

    Als je meerdere accesspoints voor mesh geschikt zijn, worden deze automatisch herkend en meteen aan het meshnetwerk toegevoegd.

    Beheer op afstand

    Op dit moment beheer jij jouw netwerk lokaal, binnen jouw eigen netwerk. Het is echter mogelijk om dat op afstand via internet te doen. Hiervoor moet je eerst bij ‘Instellingen/Cloudtoegang’ de relevante optie inschakelen. Er wordt gevraagd om een TP-Link-account, dat je kunt aanmaken en koppelen aan jouw Omada-controller.

    Als je naar https://omada.tplinkcloud.com/ gaat, zie je jouw controller. Door op ‘Starten’ te klikken, zie je de Omada-interface van jouw netwerk. Communicatie met jouw controller verloopt nu via de TP-Link-server, waardoor je overal toegang hebt zonder poorten in jouw router te openen.

    Een andere manier om jouw netwerk te beheren, is via de TP-Link Omada-app voor iOS en Android. Met jouw TP-Link-account heb je toegang tot controllers waar jij het beheer over hebt. Zo kun jij met jouw smartphone onderweg hulp bieden bij netwerkproblemen.

    Voor grotere zakelijke netwerken is centraal beheer ideaal. Met bijvoorbeeld een TL-SG3210XHP-M2 managed switch met acht netwerkaansluitingen en twee 10GE-SFP+-poorten kun jij jouw netwerk uitbreiden.

    Centrale voordelen

    Een groot voordeel van centraal beheer is dat je niet alle netwerkapparaten apart hoeft te updaten. TP-Link Omada geeft een melding wanneer er een update voor een beheerd apparaat beschikbaar is.

    Je kunt op het Maps-tabblad van TP-Link Omada de topologie van je netwerk bekijken. De Map-functie (nog in bèta) laat je je huis of kantoor in beeld brengen en de locatie van draadloze netwerkapparaten lokaliseren.

    Niet alle functies van TP-Link Omada zijn hier besproken, maar het doel was om de voordelen van centraal beheer te laten zien. Zo hebben we laten zien dat het niet nodig is om een systeembeheerder te zijn om dit te kunnen begrijpen.


    Meer van dit soort artikelen over netwerkbeheer lezen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:

    Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.

     

    Meer over

    Netwerken

    Deel dit artikel

    Noud van Kruysbergen
    Noud van KruysbergenNoud heeft de 'American Dream' doorlopen van jongste bediende tot hoofdredacteur van c't, waar hij zo veel mogelijk de diepgang, betrouwbaarheid en diversiteit wil bewaken.

    Lees ook

    Raspberry Pi als Password Manager met Bitwarden & zo doe je het!

    Het bedenken en onthouden van een uniek en veilig wachtwoord voor elk account is een vrijwel onmogelijke taak, maar in deze workshop laten we zien hoe...

    Zo installeer je NextCloud op een Raspberry Pi met NextCloudPi

    De voordelen van de cloud zonder je data weg te geven: NextcloudPi voor de Raspberry Pi maakt het mogelijk. Zo installeer je het.

    0 Praat mee
    avatar
      Abonneer  
    Laat het mij weten wanneer er