VanMoof S3 e-bike

Daniel Dupré
0

Terwijl de meeste e-bikes wat lomp ogen, met ‘opgeplakte’ accu’s, heeft de VanMoof S3 strakke lijnen en slimme functies. Maar de vernieuwde techniek en prijs vonden we het meest verrassend.

vanmoof s3

De Nederlandse fietsenfabrikant VanMoof heeft zijn derde generatie e-bikes geïntroduceerd, vergezeld door een spraakmakende reclamecampagne (zie de video verderop). De fiets heeft slimme functies zoals lichtregeling, geïntegreerd slot, matrixdisplay met 166 ledjes in de bovenbuis, een accu (met cellen van LG) in de buis onder en een naafmotor op het voorwiel. Je zou niet meteen zeggen dat het een e-bike is.

De bijbehorende smartphone-app is een vereiste. Nadat je hem met de fiets hebt gekoppeld, kun je die van het slot halen en de slimme functies bedienen: het licht kan permanent of automatisch worden in- en uitgeschakeld en de ondersteuning van de motor kan in vier stappen worden ingesteld.

Motorvermogen

De motor heeft een diameter van ongeveer 10 centimeter en heeft een permanent vermogen van 250 watt. Met de turbo-knop aan het stuur is er voor een korte periode 500 watt beschikbaar om te op te trekken of in te halen.

De turbo is indrukwekkend: de S3 trekt waanzinnig goed op, zelfs als je nauwelijks trapt. Let wel op: op een nat wegdek of zandpad kan het voorwiel bij een turbosprint wegtrekken. In een bocht beland je dan op je smoel.

VanMoof heeft de motoreigenschappen verbeterd. Op het hoogste niveau biedt de motor een krachtige maar evenwichtige ondersteuning alsof je bergafwaarts rijdt. Op de lagere instellingen rijdt hij gelijkmatig en niet in terugkerende stuwgolven zoals bij sommige andere e-bikes. Ook is hij iets stiller geworden.

Zo’n 2 kilometer voor de maximale snelheid, vermindert de motor langzaam het vermogen. Het onaangename gevoel van geremd worden wordt daarmee vermeden. In de app kun je aangeven of de fiets in de EU of in de VS wordt gebruikt. In de EU-instelling gaat de motor tot 25 km/u, in de VS gaat hij tot 32 km/u.

VanMoof S3 accuduur

Met een acculading zou de S3 zo’n 60 tot 150 kilometer moeten halen. In de praktijk hangt dat onder meer af van de topografie, het gebruikte motorvermogen en of je blijft trappen of niet. De fabrieksspecificatie lijkt redelijk realistisch: op vlak terrein met trappen lukte het ons zo’n 65 kilometer te rijden met het hoogste vermogen – met gebruik van de turbo bij elke start. Met minder motorvermogen lijkt honderd kilometer of meer plausibel.

De accu kun je niet zelf verwijderen. Dat maakt het opladen lastiger want de fiets heeft geen IP-certificering voor stof- en waterbestendigheid, waardoor onbeheerd buiten opladen geen goed idee is. Het duurt circa 4 uur om de accu te laden.

Anti-diefstal en extra’s

De fiets heeft een ingebouwde slimme beveiliging: met bewegingssensoren registreert hij in vergrendelde toestand beweging en als iemand ermee probeert te knoeien klinkt er een luid alarm met flitsende lichten. Bovendien biedt VanMoof voor 290 euro een driejarige service om een gestolen fiets terug te halen via het ingebouwde gsm-modem.

VanMoof heeft enkele dingen verbeterd ten opzichte van het vorige model: de schijfremmen zijn nu hydraulisch en de S3 is nu voorzien van een elektronische 4-versnellingsnaaf van Sturmey-Archer. In de app kun je met schuifregelaars de snelheid waarbij van versnelling wordt veranderd aanpassen aan je eigen voorkeuren.

Conclusie

VanMoof kwam onlangs in het nieuws vanwege een commercial die in Frankrijk werd verboden (zie hieronder) omdat hij de auto-industrie in een kwaad daglicht zou zetten. Maar ook zonder dit soort ophef zijn de e-bikes van het bedrijf interessant genoeg.

 

In onze meerdaagse test hadden we veel rijplezier met de S3 en vonden we het een goede stadsfiets die geschikt was voor dagelijks gebruik. De vereiste koppeling met een smartphone en noodzaak van een account zal niet iedereen bekoren, maar na de eerste installatie kun je de fiets volledig bedienen via de twee knoppen op het stuur en ontgrendelen met een numerieke code, zodat je smartphone thuis kan blijven. Terwijl de S2 ongeveer 3300 euro kostte, vraagt het bedrijf voor de S3 iets minder dan 2000 euro.

VanMoof S3 e-bike
FabrikantVanMoof
Vereistensmartphone
Uitrusting250W-motor, 4 versnellingen, matrixdisplay, hydraulische schijfremmen, elektronische bel, mechanische vergrendeling met alarm, geïntegreerde verlichting
Prijs€ 2000

 

(Stefan Porteck en Daniel Dupré)

Meer nieuws lees je in c't 05/2024

Meer over

Hardware

Deel dit artikel

Daniel Dupré
Daniel DupréDaniel koestert een liefde voor het in elkaar zetten van zinnen en van computers, en heeft in c't een prachtige mogelijkheid gevonden om beide te combineren.

Lees ook

Cooler Master Tempest GP27U review: monitor met miniLED-technologie

In deze review bekijken we de Cooler Master Tempest GP27U, een premium 4k, 27-inch monitor. Deze monitor beschikt over miniLED-achtergrondverlichting ...

Bambu Lab A1 Mini review: gunstig geprijsde 3D-printer die klein & fijn is

3D-printen is nog steeds geen gemeengoed. Om het voor het grote publiek toegankelijk te maken, moet de prijs omlaag en het gebruiksgemak omhoog. De ni...

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er