Smartphone met 10x zoom: Oppo Reno 10x zoom review

Alieke van Sommeren
0

De high-end smartphones hebben er een concurrent bij: Oppo zet bij de Reno 10x Zoom volledig in op de camera’s. Drie ervan zitten op de achterkant, de frontcamera zit verstopt in de behuizing. We bekijken deze smartphone met ‘tienvoudige zoom’.

Wereldwijd gezien hoort Oppo bij de grootste makers van smartphone, maar in Europa is die Chinese fabrikant niet extreem bekend. Oppo heeft nu wel iets moois in handen met de Reno 10x Zoom. Met de triple-­camera heeft hij zijn pijlen gericht op de Huawei P30 Pro. De naam Reno 10x Zoom dekt de lading niet helemaal: de optische telelens vergroot vijfvoudig, de rest gebeurt softwarematig.

De smart­phone ziet er netjes uit. Oppo gaat voor een uit de behuizing omhoog schuivende variant van de frontcamera. Daardoor is de voorkant van de smartphone vrijwel helemaal beschikbaar voor het scherm. De achterkant is ook erg mooi afgewerkt. De drie camera’s steken ondanks de flinke telelens niet uit de behuizing. Met één hand bedienen is er niet bij want het toestel is aardig zwaar met zijn 213 gram.

Oppo Reno smartphone zoom 10x review test frontcam

Camera en software

Het fleurige besturingssysteem Color OS is makkelijk te bedienen en komt erg speels over. Oppo heeft hier en daar aan het Android-systeem gesleuteld, maar alles is daarbij logisch opgebouwd. Helaas ontkom je niet aan apps van de fabrikant zelf, maar als je die uitschakelt heb je daar verder geen last meer van. De veiligheids­patches van Android werden na enkele dagen al klaargezet om te installeren. Oppo gaf aan dat een upgrade naar Android Q in de pijplijn zit, maar over een uiteindelijke upgrade naar de R-versie werd niks medegedeeld.
De zoomrange van de camera is erg groot. Met wat digitale assistentie is een tienvoudige vergroting mogelijk. Net als Huawei bij zijn P30 Pro gebruikt Oppo een soort periscoop om de flinke zoom te regelen. Het licht wordt via een prisma 90 graden omgebogen. De cameralens en sensor zitten in een rechte hoek tot de opening van de camera ingebouwd. Ondanks de dub­bele optische stabilisatie heb je bij een zes- en tienvoudige zoom wel een stabiele grip nodig om ervoor te zorgen dat je foto’s niet wazig worden.

Voor de hoofdcamera wordt een Sony beeldsensor gebruikt (IMX586). Hiermee maak je foto’s tot 48 megapixel. Standaard maakt de smartphone foto’s met 12 megapixel. Tot 20 lux zijn die (zoals gebruikelijk bij smartphones) nogal bontgekleurd. Bij veel licht zijn de randen erg scherp. Bij weinig licht komt de speciale nachtmodus niet in de buurt van de kwaliteit van de Huawei P30 Pro en Samsung Galaxy S10+, en hun beeldkwaliteit haalt hij ook net niet. Op het scherm zien de foto’s met ultrabrede kijkhoek er goed uit, maar als je gaat vergroten wordt het rommelig.

Oppo Reno smartphone zoom 10x review test

In de praktijk

De Reno 10x is een echte volhouder. Bij een YouTube-stream hield hij het bijna 20 uur uit. Daarmee doet hij nog een schepje boven­op de ook al zeer goede waarden van concurrenten als Samsung en OnePlus en dergelijke. In 75 minuten is de smartphone volledig opgeladen, ook een prima score. De Snapdragon 855 maakt hem een van de snelste Android-smartphones. De opslagruimte van 256 GB is uitbreidbaar met een microSD-kaart.

Een audiojack ontbreekt, net als een IP-rating. Het is even priegelen om de luidspreker tijdens een telefoongesprek op de juiste manier tegen je oor te houden om je gesprekspartner ook daadwerkelijk goed te kunnen horen. De andere kant op geen problemen, gesprekspartners horen jou helder en duidelijk.

De Reno 10x Zoom laat zien dat Oppo als een serieuze fabrikant van high-end smartphones gezien moet worden. Jammer dat bij de locatie van de luidspreker het design de voorkeur kreeg boven een prettige functionaliteit. Maar over de rest van het toestel valt weinig te klagen. De smartphone biedt een zeer goede camera, fantastische accuduur en de hardware is heerlijk snel. En de prijs is ook netjes voor wat je krijgt.

(Robin Brand en Alieke van Sommeren, c’t magazine)

Oppo Reno 10x Zoom

Android-smartphone met 10x zoom