Lichte e-bookreader voor Linux

Daniel Dupré
0

Als je op je notebook met Linux een e-book wilt lezen, heb je niet per se het uitgebreide Calibre nodig. De eenvoudige Bookworm kan dat net zo goed.

Bookworm toont de beschikbare e-books in een overzicht, naar keuze in een grid van boekomslagen of als lijst. Hierin kun je een of meer boeken rechtstreeks importeren of verwijderen. Een volledige index met al je digitale boeken kun je echter beter bij de instellingen bewaren. Het programma ondersteunt de formaten epub, mobi en pdf, en CBR en CBZ, die veel voor digitale strips worden gebruikt.

e-reader Linux Bookworm

Naast titels en auteurs kent Bookworm alleen boekomslagen, sleutelwoorden en beoordelingen, waar het ook een zoekfunctie voor heeft. Andere metadata zoals samenvattingen van boeken ondersteunt het programma niet. Als je op zoek bent naar nieuwe titels is Bookworm minder geschikt dan Calibre. De metadata en boekomslagen kun je bewerken en je kunt een tot vijf sterren als beoordeling aan een boek toekennen. Er zijn knoppen om de inhoud te openen, een boekenlegger te plaatsen en aantekeningen te maken.

Een overzicht van de nieuwste ontwikkelingen in Linux lees je in c't sep/2018

Je kunt bij Bookworm de lettergrootte, de breedte van de regels en de regelafstand aan je persoonlijke wensen aanpassen. Het programma heeft een volledige schermmodus en je kunt naar wens een enkele of twee pagina’s naast elkaar weergeven. Bij de instellingen kun je uit drie kleurprofielen kiezen voor een witte, gele of donkere achtergrond. Met de nachtmodus maak je het scherm nog een tikje donkerder.

Bookworm 1.0.0

E-bookreader voor Linux
ProducentSiddhartha Das