Om snel een afdruk te maken is een eigen printer nog steeds onmisbaar. Met speciaal op foto’s gerichte all-in-one printers kun je je vakantiefoto’s zelf afdrukken maar ook brieven en afbeeldingen op papier zetten. Modellen met inkttanks, extra grote cartridges of inkt-abonnementen houden de printkosten betaalbaar.
Snel die rekening in pdf uit je mailbox printen, een diploma kopiëren of je tante de foto van je oom meegeven? Een multifunctional die goed foto’s kan printen maakt het allemaal mogelijk. De huidige fotoprinters bieden even goede resultaten als commerciële fotoprintdiensten. Die printdiensten zijn wel vaak een stuk goedkoper, maar als je de kleur, het formaat en het papier zelf wilt kiezen, kun je niet om een eigen fotoprinter heen. Daarmee kun je ook direct printen vanaf een sd-kaart of vanaf je smartphone zonder een pc te hoeven gebruiken.
Vijf all-in-one printers mochten laten zien wat ze in huis hebben: de Brother DCP-J785DW, Canon Pixma TS8150, Epson Expression Photo XP-8500 en Epson ET-7700 en de HP Envy Photo 7830.
De Canon en HP Envy Photo haal je voor 150 euro in huis, de Epson Expression Photo kost 175 euro. Vanwege de hoge prijs voor de cartridges wordt het alsnog een dure hobby als je vaker print dan je gepland had. Het model van Brother kost net iets meer dan 200 euro. Bij deze printer betaal je voor een pagina, dankzij cartridges voor 1200 tot 2400 pagina’s, minder dan een derde van de prijs in vergelijking met de goedkopere all-in-one printers.
De Epson ET-7700 (Ecotank) kost ruim drie keer zo veel als de Expression Photo maar heeft in plaats van cartridges een slangsysteem. Hij heeft vijf vaste navulbare inkttanks en wordt geleverd met genoeg inkt voor 9000 pagina’s. Als je dit omrekent naar de XL-cartridges van de Expression Photo, kom je uit op meer dan 1500 euro. Navullingen van Epson kosten 13 euro per fles. De vermelding van 1,48 cent per ISO-kleurenpagina in de tabel verderop is echt geen fout.
Behalve Epson beginnen ook Brother en Canon geld te verdienen met de verkoop van printers in plaats van de cartridges. Dat zorgt voor twee vliegen in één klap: de klanten raken niet gefrustreerd door extreem dure cartridges en goedkope inkt van derden is nauwelijks nog de moeite van het kopen waard.