Netwerk vertragingen opsporen en verhelpen

c't-partner
0

Het bedrijfsnetwerk is de belangrijkste infrastructuur op de werkplek. Niet alleen voor toegang tot lokale servers of netwerkopslag, maar steeds meer toepassingen moeten via datzelfde netwerk ­het internet op.

Daarnaast gaat ook steeds meer communicatie, inclusief het (VoIP-)telefoonverkeer, over dezelfde weg. Het is dus belangrijk om files op het netwerk tijdig op te sporen zodat ze verholpen kunnen worden.

Genoeg bandbreedte

Moderne netwerkprotocollen zijn vrij goed in het voorkomen van verloren netwerkpakketten, maar te weinig bandbreedte kan toch leiden tot time-outs en andere problemen. Bovendien nemen wachttijden dan toe en kunnen toepassingen van gebruikers traag gaan reageren. Dat kan weer leiden tot fouten en het vermindert de productiviteit. Bij VoIP-gesprekken kan de geluidskwaliteit afnemen en kunnen zelfs delen van de conversatie wegvallen.

Investeren in meer bandbreedte is een kostbare oplossing die bovendien vaak lastig te implementeren is of zelfs (voor de WAN-verbinding) geen optie. Een glasvezelaansluiting is helaas nog lang niet overal in Nederland of België beschikbaar. Beter gebruikmaken van de beschikbare bandbreedte en knelpunten verhelpen kan dergelijke investeringen ook onnodig maken.

netwerk vertraging problemen opsporen monitoring software pieken netwerkverkeer belasting

Dankzij het monitoren van het netwerkverkeer kun je eventuele pieken snel identificeren. Monitoringsoftware kun je gratis downloaden en proberen.

Veel voorkomende knelpunten

Je kunt beginnen met het uitsluiten van de veel voorkomende knelpunten. We noemen ze hier kort.

  • Lokale back-ups. Zoals vaak wordt benadrukt, zijn back-ups essentieel. Maar het is goed te kijken naar de timing en het bandbreedtegebruik. Zelfs een Gigabit-verbinding kan door back-ups volledig benut worden. Laat back-ups starten buiten werkuren, maar plan ze zodanig in dat ze ook buiten werkuren voltooid zijn. Als je met locaties in verschillende tijdzones te maken hebt, moet je ook daar rekening mee houden en het meest geschikte tijdstip kiezen.
  • Remote back-ups. Steeds vaker worden cloud-gebaseerde oplossingen naast lokale back-ups gebruikt. Dat is een prima aanvulling maar het kan de WAN-verbinding verzadigen. Andere webtoepassingen draaien dan vreselijk traag of stoppen ermee. Plan ook deze back-ups buiten werkuren als dat mogelijk is.
  • Software-updates. Tijdige updates zijn belangrijk voor een goede beveiliging, niet alleen van virusscanners en besturingssystemen, maar ook van toepassingen als Microsoft ­Office en Acrobat Reader. Ook het downloaden van updates moet zo veel mogelijk buiten werkuren plaatsvinden. Probeer updates centraal te downloaden en binnen het LAN te verspreiden om de WAN-verbinding niet te veel te belasten.
  • Mailserver-problemen. E-mail is zakelijk nog steeds één van de belangrijkste communicatiemiddelen. Eenvoudige tekstberichten of kleine bijlagen, zelfs in grote aantallen, vormen doorgaans geen probleem. Maar als er iets verkeerd gaat met de bezorging zijn veel mailservers erg vasthoudend in het afleveren van berichten. Dat kan wel leiden tot verstoppingen. En die 25 MB grote blooper-video van het bedrijfsuitje hoort natuurlijk sowieso niet via de mail te gaan, en al helemaal niet naar de hele afdeling.
  • Malware en hackpogingen. Een plotselinge toename van het netwerkverkeer zonder duidelijke oorzaak kan een hackpoging zijn of wijzen op een besmetting. DDoS-aanvallen zijn doorgaans makkelijk te herkennen, maar subtielere aanvallen zijn moeilijker op te sporen. Door met monitoringsoftware het bandbreedtegebruik goed in de gaten te houden, kun je problemen tijdig signaleren.

Opsporen en verhelpen

Door het monitoren van het netwerkverkeer en bandbreedtegebruik kun je problemen detecteren en mogelijke oorzaken vinden. Als je de bovenstaande veelvoorkomende knelpunten kunt uitsluiten, moet je op zoek naar andere oorzaken.

netwerk vertraging problemen opsporen monitoring software patronen netwerkverkeer belasting

Met software zoals de PRTG Network Monitor van Paessler kun je op zoek gaan naar patronen en de oorzaken van verstoppingen op het netwerk achterhalen.

Probeer eerst een patroon te vinden: gebeurt het met regelmatige intervallen of op vaste tijdstippen en/of dagen? Als het tijdens werkuren gebeurt kan de oorzaak bij gebruikers liggen. Als het daarbuiten gebeurt hangt het waarschijnlijk samen met geautomatiseerde handelingen.

Als je een patroon hebt kunnen ontdekken, kun je andere kenmerken dan de bandbreedte monitoren bij dezelfde systemen en kijken of daar een vergelijkbaar patroon zichtbaar is. Misschien vertoont de cpu-belasting van een van je servers vergelijkbare pieken.

Om de oorzaak te achterhalen kun je het netwerkverkeer analyseren met een packet-sniffer of flow-monitoring-tool. Een holistische monitoringtool voor de IT-infrastructuur zoals de PRTG Network Monitor (www.paessler.com/prtg) biedt zowel packet-sniffing als flow-monitoring, voor een grondige analyse van het verkeer. Op die manier kun je inzicht krijgen in welke data de verstoppingen op het netwerk veroorzaken. Probeer het zelf, download PRTG Monitor gratis en kijk wat de resultaten zijn met de 30-dagen trialversie.

Deel dit artikel

Lees ook

Een VPN voor Windows 10: wat kun je er mee?

Met een VPN kun je je internetgebruik volledig anonimiseren en je data versleutelen, ook onder Windows 10. Maar wat is een VPN precies en hoe gebruik ...

(Verlopen) Adviseur ICT-beveiliging – Waterschap Hollandse Delta

Adviseur ICT-beveiliging - Waterschap Hollandse Delta. Bekijk de volledige tekst van de vacature voor meer informatie.

Interessant voor jou

0 Praat mee

avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er