Microsoft waarschuwt dat Windows 11 mogelijk niet meer kan opstarten nadat updates zijn geïnstalleerd voor Windows 11 22H2, als er GUI-software van derden aanwezig is op het systeem.
Fout bij gebruik van GUI-software van derden na update
In de Windows Release Health Notes voor Windows 11 22H2 waarschuwt Microsoft voor een probleem bij het gebruik van GUI-software. Dit zijn voornamelijk programma’s die het uiterlijk van de Windows-desktop en het startmenu aanpassen zodat het lijkt op de desktop van vorige Windows-versie. Na de installatie van de Windows-updates vanaf eind februari kan GUI-software van derden ervoor zorgen dat Windows namelijk niet meer opstart.
Zo kan alternatieve GUI-software leiden tot fouten in explorer.exe die zich meerdere keren herhalen. Zo werden de waargenomen en bevestigde problemen veroorzaakt door programma’s als ExplorerPatcher en StartAllBack. Dergelijke applicaties kunnen onbedoelde gevolgen hebben voor een Windows-pc omdat ze vaak niet-ondersteunde methoden gebruiken om hun aanpassingen te maken. Tijdelijke oplossing: verwijder de GUI-software.
GUI-software verwijderen
Als tijdelijke oplossing raadt Microsoft aan om GUI-software van derden te verwijderen voordat de updates vanaf eind februari worden geïnstalleerd. Als de fout al op hun eigen systeem optreedt, kunnen de getroffenen contact opnemen met de ondersteuning – en wel die van de aanbieder van de aanpassingssoftware. Gebruikers van StartAllBack kunnen het probleem voorkomen door te updaten naar de huidige versie v3.5.6 of later.
Microsoft legt ook uit dat ExplorerPatcher een bijgewerkte versie heeft uitgebracht die het probleem als opgelost markeert. Als je dergelijke apps gebruikt, moet je bij problemen eerst contact opnemen met hun ondersteuning, voegen de ontwikkelaars toe in het artikel.
Updates en potentiële problemen
Microsoft begon eind februari met het verspreiden van update-previews voor Windows, maar die voor Windows 11 22H2 liet nog lang op zich wachten. De preview-wijzigingen vonden vervolgens ook hun weg naar Microsofts patchday-updates van maart, en zijn sindsdien op meer systemen geïnstalleerd met als gevolg dat er meer problemen gemeld zijn.
Altijd op de hoogte blijven omtrent de ontwikkelingen van onder andere Windows & Microsoft Office 365? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief: