Op de Wageningen Campus is eind januari een proefproject met de zelfrijdende elektrische shuttle WEpod van start gegaan. Het busje zonder stuur en zonder pedalen kan geheel autonoom zes personen vervoeren.
“Bij een succesvolle testfase breidt de route van het voertuig zich stapsgewijs verder uit over de KennisAs naar intercitystation Ede-Wageningen. Gelderland is daarmee de eerste regio waar zelfrijdende voertuigen voor langere tijd op de openbare weg gaan rijden, gemixt met ander verkeer”, aldus het persbericht op wepods.nl.
Naast de ontwikkeling van de techniek in en om het voertuig zelf zal er in deze testfase ook gekeken worden naar de ontwikkelingen op het gebied van certificering, verzekering, aansprakelijkheid, menselijk gedrag, wegbeheer en inrichting en wetgeving. Het project is een samenwerkingsverband tussen onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden.
Er zijn in de wereld verschillende initiatieven met zelfrijdende shuttles, zoals de Rotterdam Rivium Parkshuttle, de Heathrow shuttles en de Masdar pods. Het verschil met de WEpod is dat deze voertuigen op speciale gesloten banen rijden. De WEpods gaan uiteindelijk echt op de openbare weg rijden tussen het ‘normale’ verkeer en zonder bestuurder. Een controleroom houdt toezicht op het voertuig en op de veiligheid, maar neemt het stuur niet over. De WEpod heeft een maximum snelheid van 40 km per uur, maar zal in de testfase niet harder rijden dan 25 km per uur.