Meta Facebook genereert minder inkomsten door de nieuwe tracking beveiliging in de Apple iOS en past zijn personeelsaantallen dit jaar aan.
Meta Platforms, Incorporated, het vroegere Facebook, is van plan dit jaar minder banen te scheppen dan oorspronkelijk gepland. De Chief Financial Officer (CFO) van de socialemediagigant, David Wehner, deed de aankondiging in een e-mail aan werknemers.
Ontvang gratis meer nieuws!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:
Apple tracking transparency
In de interne brief, die vorige week werd verstuurd, uitlekte en nu beschikbaar is op de zakelijke nieuwsdienst Business Insider, staat dat er voor de rest van 2022 een personeelsstop is gepland, die “bijna elk team in het bedrijf” treft.
De CFO schreef dat het bedrijf worstelde met “zakelijke uitdagingen” – waarmee hij doelde op Apple’s App Tracking Transparency (ATT) privacy functie, die vorig jaar werd geactiveerd.
AI zou moeten helpen
Facebook en nu dus Meta klaagden al lange tijd over ATT – onlangs werd nog gezegd dat het alleen al dit jaar een inkomstenverlies van ongeveer 13 miljoen dollar zou kunnen veroorzaken. Dit heeft nu een directe invloed op de plannen van de groep. Wehner heeft de feitelijke personeelsstop met mooie woorden omkleed:
“[Dit] zal een kans zijn om de prioriteiten van het het werk te herzien en ervoor te zorgen dat we ons op de belangrijkste zaken concentreren.” Maar het bedrijf zei optimistisch te zijn over een positieve toekomst, ondanks de problematische laatste paar kwartalen.
Het bedrijf hoopt geholpen te worden door zijn AI-afdeling, die naar verwachting een oplossing zal vinden om de door ATT veroorzaakte verliezen te compenseren. De technologie, die de tracking tussen apps moet stoppen als de klant dat zo wil, zorgt ervoor dat Facebook minder nauwkeurige advertenties kan verkopen – die dan ook nog eens goedkoper zijn voor adverteerders.
E-commerce en mensen op het platform houden
Naast verbeterde tracking-technologie, die Apple’s ATT op zijn best weet te omzeilen zodat Apple Meta niet verder kan beperken, vertrouwt de groep op andere maatregelen. Het gaat onder meer om e-commerce op een eigen platform om commissies te genereren en reclame-inkomsten die beperkt blijven tot de eigen dienst.
Meta inkomsten
Meta mag ook naar believen iedereen blijven volgen in zijn eigen zeer grote app-universum. Als gebruikers op platforms als Facebook, Instagram of WhatsApp blijven, kan de groep zijn eigen gigantische hoeveelheden gegevens blijven gebruiken.
Volgens Wehner lijdt Meta niet alleen onder de ATT van Apple, maar ook onder macro-economische omstandigheden. Daartoe behoren de oorlog in Oekraïne, waardoor ook in het Westen de reclamebudgetten krimpen, en de terugtrekking van veel bedrijven uit de Russische markt.
Onlangs nog werd Meta in het land als een “extremistische organisatie” aangemerkt, hetgeen directe gevolgen heeft voor het gebruik van haar diensten. Instagram was voor de oorlog een van de populairste diensten in de Russische Federatie.