Een onderzoek door de universiteit van Sussex in Groot-Brittannië naar de programmeervaardigheden van schoolkinderen wees uit dat meisjes ingewikkeldere computergames kunnen maken en ook meer leren over programmeren dan jongens.
We vonden dit bericht in de Britse krant The Telegraph. Een groep van 12 tot 13 jaar oude leerlingen leerden in acht weken om hun eigen 3D-role-playing-games te ontwikkelen in het kader van een onderzoek uitgevoerd door dr. Kate Howland en dr. Judith Good. De onderzoekers ontwikkelden Flip, een programmeertaal met een eenvoudige interface waarmee de kinderen scripts aan elkaar kunnen knopen die een gebeurtenis in het spel teweeg brengen, zoals een boodschap die verschijnt wanneer een schatkist geopend wordt. De meisjes gebruikten zeven van dit soort ‘triggers’ in het spel, bijna tweemaal zoveel als de jongens in de groep. Ze waren ook veel beter in het maken van meer complexe scripts met twee of meer onderdelen en voorwaarden.
De jongens hadden de neiging om hun triggers te bouwen wanneer een personage iets zegt. Dat was de eerste en eenvoudigste trigger die de klas leerde.
Gegeven het feit dat meisjes van huis uit beter presteren in taalvaardigheid kan het volgens dr. Good zijn dat als je programmeren expliciet combineert met iets waar ze goed in zijn, dat dan leidt tot een evenredige voorsprong in programmeervaardigheden. “Anders gezegd: als de verhalen die meisjes vertellen van huis uit meer complex en goed ontwikkeld zijn, dan zullen de verhalen die ze in games maken ook complexer programmeerwerk vereisen om hun games te laten werken.”
De studie wordt gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Computers & Education, editie januari 2015.