De kinderen van nu groeien op met internet als iets vanzelfsprekends. Maar net als bij het leren fietsen moeten ze rekening leren houden met allerlei gevaren. Daar zijn bijvoorbeeld verkeersregels voor. Ook op internet moeten ze zich bewust worden van de (online) gevaren.
Cybercrime is momenteel de snel groeiende vorm van criminaliteit. De game HackShield probeert kinderen tussen 9 en 12 jaar daar spelenderwijs bewust van te maken. Dagelijks delen ze persoonlijke gegevens, maar een houvast om daar op een verantwoordelijke manier mee om te gaan ontbreekt vaak nog.
HackShield is dan ook een serious game en probeert kinderen met behulp van gamification en storytelling bewust te maken van de gevaren die ze online lopen. Ze leren daarbij over online veiligheid, wat de gevaren zijn en hoe ze zich daartegen kunnen wapenen.
Van HackShield is nu een nieuwe online episode verschenen. Die episode staat in het teken van geld en is ontwikkeld door Flavour uit Amsterdam in samenwerking met de Rabobank. Deze episode is dan ook niet voor niets verschenen in de week van het geld.
HackShield is gratis te spelen voor iedereen (jong en oud). Voor een account is wel goedkeuring nodig via een mailadres van iemand die 18 jaar of ouder is. HackShield is nog volop in ontwikkeling. Een volgende versie zal scorelijsten bevatten, een uitgebreide avatarcreatie, tientallen nieuwe levels, spannende verhalende videocontent en een webportal voor de HackShield community.