Gratis 3D-content software Blender 3.0 sterk verbeterd

Redactie
0

Met de release van Blender 3.0 is het gratis open source programma voor 2D- en 3D-content creation sterk verbeterd. De makers beloven dat het sneller werkt dan voorheen, bijvoorbeeld bij fotorealistische rendering met Cycles. Op enkele verbeteringen en vernieuwingen hebben gebruikers al lang gehoopt en gewacht.

Een decennium is verstreken sinds de laatste grote release, maar de open-source 3D software Blender is nu beschikbaar in versie 3.0. Sommige nieuwe functies, zoals een objectbibliotheek, worden al even lang door de gebruikersgemeenschap gewenst. Maar bovenal belooft de update aanzienlijke prestatieverbeteringen.

Blender 3.0 is gratis te downloaden voor Windows, Linux en MacOS. Deze editie zal gedurende ongeveer drie maanden van updates worden voorzien totdat versie 3.1 hem vervangt.

Zie ook: Blender workshop: 3D ontwerpen met gratis software


Blender 3d-content gratis verbeterd


Asset manager voor 3D objecten en materialen

Die-hard gebruikers hebben lang gewacht op de nieuwe Asset Manager, een systeem om alle inhoud te beheren die in Blender kan worden gebruikt, of het nu objecten, materialen, omgevingen of poses voor animatie zijn.

Wanneer je Blender 3.0 voor de eerste keer opent, is de Asset Manager nog helemaal leeg, waarna je de bibliotheek handmatig kunt vullen. Dit doe je door het gewenste object te benoemen als een asset en het Blenderbestand dat het bevat in een vooraf gedefinieerde map te bewaren.

Deze map dient als de asset-bibliotheek. De asset kan in de toekomst in andere Blender projecten worden gebruikt. De ontwikkelaars zijn van plan een selectie van demo-assets uit te brengen.



Blender 3d-content software gratis & verbeterd

Nieuwe functies in de gebruikersinterface

De ontwikkelaars hebben veel details van de gebruikersinterface veranderd. Dit betreft onder meer de thema’s waarmee je de software aan de eigen behoeften kunt aanpassen. Eigen vensterconfiguraties kunnen nu gemakkelijker worden gecreëerd dan voorheen.

Blender 3.0 toont thumbnails in een hogere resolutie en gebruikt hoogwaardige scaling-algoritmes voor de preview indien nodig. Bestandsminiaturen worden ofwel aangemaakt met behulp van schermafbeeldingen of gerenderd met behulp van de geselecteerde weergaveopties. Lettertypen worden nu weergegeven met hun naam in plaats van de bestandsnaam zoals voorheen.

Prestatieverhoging bij renderen met Cycles

De pathtracing engine Cycles maakt fotorealistische renderings mogelijk, die vaak veel tijd kosten. Dankzij een nieuwe programmering werkt Cycles aanzienlijk sneller met Nvidia grafische kaarten. Met Nvidia’s ray tracing engine OptiX als backend en een RTX-compatibele grafische kaart beloven de ontwikkelaars een twee- tot achtvoudige toename in prestaties. Hiervoor zijn stuurprogramma’s van versie 470 of hoger vereist.


Blender 3d-content gratis verbeterd


Met de nieuwe planningsalgoritmen is de navigatie in de viewport meer responsive in de render preview modus. Tijdens de uiteindelijke render, kan Blender nu de BVH versnellingsstructuur hergebruiken tussen verschillende frames, vergelijkbaar met de viewport. Het opbouwen van bewegingsgegevens uit motion capture in BVH (BioVision Motion Capture) formaat duurt vaak langer dan het renderen zelf voor complexe geometrie. Caching biedt een andere grote prestatieverbetering, ongeacht de hardware waarop wordt gerenderd.

Meer prestaties verbeterd in gratis Blender 3d-content

Blender 3.0 werkt ook op andere gebieden sneller dan zijn voorgangers. Projecten met veel links openen sneller dan voorheen. Voor bestanden die in gecomprimeerde vorm moeten worden opgeslagen, gebruikt Blender nu het krachtige Zstandard-algoritme: bestanden die het programma vroeger in ongeveer tien seconden schreef, kunnen nu in minder dan één seconde worden opgeslagen. Bij het laden zou het nieuwe algoritme meer dan twee keer zo snel moeten werken. Versie 3.0 belooft grote meshes te verwerken met een snelheid die ongeveer twee tot drie keer zo hoog is als die van eerdere versies.

Een nieuwe rendering workflow

Bij rendering met Cycles, lijkt het beeld aanvankelijk ruisachtig en wordt geleidelijk helderder naarmate de engine meer lichtstralen rendert. Dit proces wordt steekproeftrekking genoemd. Tot nu toe werd de uiteindelijke kwaliteit van een beeld bepaald door een bepaald aantal stralen per pixel. Dankzij verbeteringen in adaptive sampling bevelen de ontwikkelaars in Blender 3.0 een workflow aan waarbij je de gewenste kwaliteit opgeeft en Cycles zelf laat beslissen hoeveel stralen het per pixel verstuurt op basis van de bestaande beeldruis.

Als er nog ruis aanwezig is, kan deze worden verwijderd door denoising. Blender 3.0 wordt geleverd met een nieuwe versie van Intel’s OpenImageDenoise, die fijne details beter bewaart en een hogere kwaliteit levert dan voorheen voor volumetrische shaders.

Baking is het proces waarbij renderinformatie in texturen wordt gebakken, zodat je ze niet steeds opnieuw hoeft te berekenen in animaties of computerspelletjes. In Blender 3.0 werkt dit ook met nVidia OptiX en adaptive sampling. De gebakken beelden kunnen op hun beurt via denoising worden bevrijd van resterende beeldruis.


Blijf op de hoogte van de nieuwste informatie en tips!
Schrijf je in voor de nieuwsbrief:

Ontvang elke week het laatste IT-nieuws, de handigste tips en speciale aanbiedingen.


Oude en nieuwe API’s: OpenCL gaat weg, HIP en Metal komen eraan

Grafische chips van Intel of oudere grafische kaarten van AMD kunnen niet langer worden gebruikt in Blender 3.0 omdat het programma niet langer rendert met OpenCL. Vanaf het begin ondersteunde de interface slechts een beperkte reeks functies en deze situatie zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk niet veranderen. Bugs in drivers hebben het voor ontwikkelaars ook steeds moeilijker gemaakt om OpenCL te ondersteunen.

In samenwerking met hardwarefabrikanten werken ontwikkelaars aan de ondersteuning van andere API’s in de toekomst. Blender 3.1 wordt verondersteld een backend te ondersteunen voor de Apple-specifieke computer graphics API Metal en GPU rendering terug te brengen onder Mac OS.

Als je een recente AMD grafische kaart hebt van de generaties Radeon RX 5000 en RX 6000, kun je al renderen in Blender 3.0 via het HIP-platform, maar momenteel alleen onder Windows; de vereiste driver-versie is Radeon Pro 21.Q4. De Blender ontwikkelaars werken momenteel samen met AMD aan ondersteuning voor Linux en oudere grafische chips – ook met het oog op Blender 3.1.


Blender 3d-content gratis verbeterd

Vijf jaar geleden waren er nog allerlei trucs nodig om een 3D-object geloofwaardig in een foto te integreren. De nieuwe Schaduwvanger maakt dit allemaal overbodig.


Shadow Catcher: integreer 3D-objecten in foto’s

Met de Shadow Catcher kunnen 3D-objecten die in Blender zijn gemaakt, worden geïntegreerd in echte foto’s of video’s. Dit is een voorwerp dat alleen licht en schaduwen opvangt die erop worden geworpen, maar zelf transparant is. In Blender 3.0 ondersteunt het nu ook indirect licht en licht uit de omgeving. Bovendien kun je nu lichtbronnen uitsluiten, waardoor ze geen effect meer hebben op de Schaduwvanger.

Bij het renderen van objecten die bestaan uit slechts een relatief klein aantal, grote polygonen, zogenaamde lowpoly modellen, creëert Cycles soms artefacten die de onderliggende geometrie onthullen door harde schaduwranden. Dit zogenaamde schaduw terminator probleem kan in Blender 3.0 worden tegengegaan door een reeks instellingen die de invallende stralen in grensgebieden een beetje verschuiven.


De afbeelding links toont zogenaamde shadow terminator artefacten, zoals die optreden tijdens rendering in Blender 2.93. In het midden laat een geoptimaliseerde render zien hoe Blender 3.0 ermee omgaat. Rechts, een wireframe model dat de vlakken en randen van de figuur toont.


Meer dan 100 nieuwe geometry nodes en het vooruitzicht op meer

Met de geometry nodes die in Blender 2.92 zijn geïntroduceerd, kunnen verschillende objecten, volumes en meshes worden gegenereerd of vervormd. De bediening was echter onhandig en week op kernpunten af van bekende bedieningsconcepten. Voor Blender 3.0 werden ze gereviseerd en nu werken ze meer als de schaduwknopen voor Cycles en Eevee. De ontwikkelaars namen daar bijvoorbeeld procedurele texturen van over. In totaal komt Blender 3.0 met meer dan 100 nieuwe nodes die onder andere interactie met Bézier curves en tekst data ondersteunt.

De relatief abstracte workflow met “attributen” is zodanig herzien dat je nu elke vorm van gegevens via links met andere nodes kunt verbinden. Dit maakt het bijvoorbeeld gemakkelijker om je eigen functies te maken van basis nodes met behulp van nodegroups. Blender-gebruikers kunnen in de toekomst een breed scala aan extra functies verwachten die beschikbaar zullen zijn als nodegroups.


Van de meer dan 100 nieuwe geometry-nodes zijn er alleen al 33 gewijd aan het werken met curven.


Videobewerking wordt volwassen

De geïntegreerde video-editor van Blender heeft ook een grote update gekregen. De video-strips tonen nu thumbnails. Tot 128 stroken kunnen op elkaar worden gestapeld; voorheen was het aantal beperkt tot 32. De grootste vernieuwing is echter dat je nu gemakkelijk afbeeldingen en video’s kunt roteren, schalen en verplaatsen met widgets in het previewvenster van de sequencer. Dankzij deze innovatie kan de Video Sequence Editor nu bijna net zo gemakkelijk worden bediend als een conventioneel videobewerkingsprogramma.



Nick Muijs en Gottfried Hofmann

c't 04/2024

Deel dit artikel

Lees ook

3D-model maken met je smartphone met gratis software

Ontdek hoe je met je smartphone en het gratis Meshroom van bijna alles een 3D-model maken kunt. Dat kan naar een 3D-printer of in andere programma's.

Een laptop kiezen voor CAD, van 2D tot 3D: waar moet je op letten?

Bij een laptop kiezen voor CAD zijn de eisen (veel) hoger dan bij een gewone zakelijke laptop. Waarop moet je letten?

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er