Betere informatievoorziening op Schiphol met infozuilen

Daniel Dupré
0

Schiphol Informatiezuil

Schiphol heeft enkele selfservice informatiepunten geplaatst om de informatievoorziening voor reizigers te verbeteren. Het was al mogelijk informatie te zoeken of contact op te nemen via andere (digitale) kanalen zoals de telefoon, e-mail, chat en socialmediakanalen zoals WhatsApp, Facebook (Messenger), Twitter en Instagram. Daar zijn nu dus selfservice informatiepunten bijgekomen, die verspreid staan over verschillende locaties in de terminal.

Via deze informatiepunten kunnen reizigers hun vluchtinformatie opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Als de reiziger er dan nog niet uitkomt, is het ook mogelijk om direct te spreken met een medewerker van Schiphol via videocall. Indien nodig kan een medewerker dan ook naar de reiziger toekomen om ter plekke te helpen.

Schiphol heeft de informatiezuilen in samenwerking met de bedrijven Prestop en BIS Econocom gerealiseerd. De stalen zuilen zijn voorzien van een 32”-touchscreen en een barcode scanner, microfoon, speakers en webcam dia achter het glas zijn ingebouwd.

Na een langere testfase zijn enkel selfservice informatiepunten als pilot ingezet. Inmiddels zijn nog meer zuilen op Schiphol geplaatst. Volgens Schiphol was ruim 95% van de gebruikers tevreden over de selfservicepunten.

Vorig jaar berichtten diverse media zoals AT5 en De Telegraaf dat de invoering van de zuilen en digitale informatiekanalen gepaard gaat met het verlies van 60 servicebaliemedewerkers. Schiphol zegt ander werk te zullen zoeken voor de gedupeerde werknemers.

 

Meer interessant nieuws lees je in c't magazine 6/2023

Meer over

Software

Deel dit artikel

Daniel Dupré
Daniel DupréDaniel koestert een liefde voor het in elkaar zetten van zinnen en van computers, en heeft in c't een prachtige mogelijkheid gevonden om beide te combineren.

Lees ook

Kies ook voor c’t magazine

Jezelf verdiepen in de laatste IT-ontwikkelingen? Met onafhankelijke en betrouwbare informatie? Kies ook voor c’t magazine

Ziggo inflatiecorrectie 2023: dit kun je verwachten als abonnee van Ziggo

De Ziggo inflatiecorrectie van 2023 die ingaat op 1 juli 2023 komt steeds dichterbij. Over iets meer dan een maand gaan de prijzen van de internetpakk...

Interessant voor jou

0 Praat mee
avatar
  Abonneer  
Laat het mij weten wanneer er