Schiphol heeft enkele selfservice informatiepunten geplaatst om de informatievoorziening voor reizigers te verbeteren. Het was al mogelijk informatie te zoeken of contact op te nemen via andere (digitale) kanalen zoals de telefoon, e-mail, chat en socialmediakanalen zoals WhatsApp, Facebook (Messenger), Twitter en Instagram. Daar zijn nu dus selfservice informatiepunten bijgekomen, die verspreid staan over verschillende locaties in de terminal.
Via deze informatiepunten kunnen reizigers hun vluchtinformatie opzoeken, plattegronden raadplegen en veelgestelde vragen en antwoorden bekijken. Als de reiziger er dan nog niet uitkomt, is het ook mogelijk om direct te spreken met een medewerker van Schiphol via videocall. Indien nodig kan een medewerker dan ook naar de reiziger toekomen om ter plekke te helpen.
Schiphol heeft de informatiezuilen in samenwerking met de bedrijven Prestop en BIS Econocom gerealiseerd. De stalen zuilen zijn voorzien van een 32”-touchscreen en een barcode scanner, microfoon, speakers en webcam dia achter het glas zijn ingebouwd.
Na een langere testfase zijn enkel selfservice informatiepunten als pilot ingezet. Inmiddels zijn nog meer zuilen op Schiphol geplaatst. Volgens Schiphol was ruim 95% van de gebruikers tevreden over de selfservicepunten.
Vorig jaar berichtten diverse media zoals AT5 en De Telegraaf dat de invoering van de zuilen en digitale informatiekanalen gepaard gaat met het verlies van 60 servicebaliemedewerkers. Schiphol zegt ander werk te zullen zoeken voor de gedupeerde werknemers.