Een Microsoft-account heeft voordelen bij het aanmelden en geeft toegang tot een aantal aanvullende diensten die min of meer nauw verweven zijn met het besturingssysteem. De voortdurend oppoppende meldingen en aanbevelingen willen je van het tegendeel overtuigen. Het vasthoudend aansporen maakt achterdochtig en Windows is ook bruikbaar zonder Microsoft-account.
Loont het de moeite om daar een Microsoft-account voor te nemen? Het antwoord op die vraag moet je zelf geven – hier staat alleen wat je moet weten. Er zijn goede redenen te noemen om er een te hebben.
Hoe kom je eraan? Stap 1 – Neem een e-mailadres
Voor een Microsoft-account is altijd een e-mailadres nodig. Dat hoeft geen door Microsoft gehoste mailbox bij Hotmail of Outlook.com te zijn, je kunt ook een bestaand e-mailaccount bij Google koppelen aan een Microsoft-account.
Als je je Microsoft-account aanmaakt met een nieuw @outlook.com-adres, heb je nog een ander e-mailaccount nodig, bij voorkeur bij een andere provider, of een mobiel telefoonnummer. Microsoft gebruikt dat namelijk om je identiteit te verifiëren. Voor bijzonder privacy-kritische handelingen binnen je Microsoft-account wordt naar dat nummer een e-mail of sms’je gestuurd met een beveiligingscode die je vervolgens ter bevestiging moet invoeren.
Aanmelden en verificatie
Om onafhankelijk te zijn van een extern mailadres en mobiel telefoonnummer, kun je een bestaand Microsoft-account ook instellen op tweestapsverificatie en als tweede stap de Authenticator-app op je mobiele telefoon installeren. Let wel op: als je een op die manier beveiligd account gebruikt om je aan te melden bij Windows, moet je Windows bij de instellingen onder ‘Accounts / Aanmeldingsopties’ zo configureren dat je een van de Hello-opties gebruikt om je aan te melden: gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. In de andere gevallen, met een conventioneel wachtwoord, moet je telkens naar je smartphone grijpen als je je bij Windows aanmeldt.
Wat velen vergeten is kennelijk en ook hier bij C’T bespeur ik dat wederom, dat alles middels één Windows-account’, bij voorkeur Hotmail, dat alle Windows Software Pakketten, dit aldus alle Windows 10/11 Home/Pro en zo ook in het verleden, Win7, XP, etc. maar ook alles soorten Office etc, op kunt registreren, zogezegd de ADMIN van het huishouden welke toegang heeft op ALLE PC’s in basis, inclusief server. Vooral bij de wat grotere thuisnetwerken met meerdere Pc’s, Laptops, Flatbeds, Home systemen, heeft men een dergelijk centraal account gewoon nodig en voorkomt dat het een rommeltje wordt op langere termijn van tientallen… Lees verder »